PDA

View Full Version : Gibson LP Supreme / Fender Strat. CS '69 gezien ?



J.
2 mei 2005, 21:04
Heeft er iemand gezien / ervaring met het spelen op een Gibson LP Supreme / Fender Strat. Custom Shop '69 ?Overweeg als ik ze getest heb waarschijnlijk een van beiden te kopen. Wellicht eerst de een en later als de portemonnaie het toe laat. Ik heb helaas beide gitaren nog niet in mijn handen gehad. Heb wel gespeeld en geluisterd naar een Gibson Les Paul Custom en een Fender Strat (welke precies ben ik kwijt). Klonken beiden gaaf. Beiden ben ik op internetsites van NL winkels nog niet tegengekomen. (echt veel gezocht) 1 Supreme een keer bij een Musik Produktiv over de grens (vrij prijzig). De Fender werd me geadviseerd door medewerker Fender EU voor de een echte Hendrix fan. Dat ben ik. Vrij brede smaak verder. Qua uiterlijk heb nog niet een mooiere gezien (Gibson site)dan de Supreme in translucent black/winered. Heeft iemand ze gespot ergens in NL ?Goeie argumenten voor en tegen afgezien van geluids -en prijs verschil a.u.b.....dankuwel !!

Daniël_san
2 mei 2005, 21:10
Een supreme is een semihollowd body... Net zoiets als een telecaster thinline zeg maar. Hij klinkt wat smoother zeg maar, en heeft een stuk lichter gewicht... Maar dat is logisch aals er hout weg is :roll:

Orpheo
2 mei 2005, 21:15
tja, dit gaat als vanzelf weer uitmonden in een les paul vs. strat-topic.

die 2 gitaren zijn zo compleeeet verschillend. de een heeft trem met singles de ander heeft hums en een vaste brug, om nog maar niet te spreken over de houtsoorten en bouwwijzen.

weet je ook al, dat de supreme half hol is? hij klinkt als vanzelf enorm bruut, maar tis imo geen echte ECHTE les pauls (die zijn nl massief. geen holle sound-chambers. heeft de supreme wel)

het advies dat velen je zullen geven, ik ook, is: probeer ze uit. ik kan wel een pleidooi houden waarom je een LP moet nemen en geen strat, maar ja, dat ben IK. dat is MIJN mening. wellicht (zeker weten) zijn anderen dat niet met me eens.

je moet kijken naar welke gitaar je het meest trekt, of juist het meest afstoot. als dat niet het geval is, ja dan wordt het moeilijk.

daarnaast: de supreme heb ik in nl wel vaak gezien hoor. bij Rockpalace in den haag hangt er een (kan je mooi die proberen!) bij sacksioni hangt ie, en ik denk ook wel je fendertje. meer weet ik zo niet, want dat zijn nl mijn vaste winkels, oh, en natuurlijk nederland muziek in almere (?) die heeft m ook VAST (de supreme)

maar als ik moest kiezen, zou ik de LP nemen. lekkere DIKKE, VETTE sound. en niet die boute trem. en t speelt imo lekkerder, maar goed, das dus smaak.

J.
2 mei 2005, 22:29
Bedankt voor die info. Ja laat het alsjeblieft geen Gibson / Fender topic worden. Niet teveel vergelijkingen dus. Daar is het me niet om te doen. Wil slechts ervaringen/goeie ideeën/tips/verkooppunten horen, aub.

Antoon
2 mei 2005, 22:45
Misschien dat je nog mee kunt laten spelen welke van de twee gitaren je het makkelijkste zou kunnen doorverkopen mocht dat nodig zijn. Misschien dat de CS strat iets algemener en eenvoudiger te verkopen is.

Orpheo
2 mei 2005, 22:52
slechte ervaringen? ja, genoeg (voor mij dan)

de strat heb ik niet geprobeerd, maar de les paul wel!!

omdat ie half hol is, klinkt ie meer als een semi-akoestische dan als een les paul (imo, als vanzelf). hij heeft niet die bite, de body, dat bottom end, van een echte les paul. ik was er niet van ondersteboven. hij was " te lief" .

Les Paul
2 mei 2005, 22:54
NL Muziek heeft volgens de website 2 Supreme's. Wat betreft Les Pauls zou ik ook wat verder kijken dan de Supreme. De Supreme heeft een andere klank dan dat je zou verwachten van een Les Paul. Ook te overwegen voor die prijs is de 58 Historic. Veel gitaren uitproberen voor je besluit is mijn belangrijkste advies. Ik zou zelf nooit een Les Paul bestellen zonder de betreffende gitaar bespeeld te hebben. De verschillen tussen matige gitaren en top gitaren zijn te groot bij Gibson.

Wat betreft de Fender heb ik een tijdje geleden een 56 Relic geprobeerd. Ik vond dat een geweldige gitaar, maar zo anders dan een Les Paul. Ook de Strat zou ik zelf niet kopen zonder de eerst gespeeld te hebben. NL Muziek heeft een grote sortering Fender, maar volgens mij geen 69 Strat; wel een 56.

dejohan
3 mei 2005, 14:19
Ik heb een goed argument tegen: die gitaren zijn veel te duur.

Niet slecht bedoeld hoor, en als je ze echt wil moet je ze kopen, maar tenzij je professioneel met muziek bezig bent, en de gitaar zichzelf terugverdient, vind ik het een beetje overdreven om voor een hobby een gitaar te kopen die in de top-niche zit. Ik ken een hele hoop professionele en zelfs beroemde muzikanten die niet te beroerd zijn om op mid-market en zelfs low budget producten te spelen.
Maar nogmaals: dit is niet slecht bedoeld, en je doet wat je wil. Persoonlijk zou ik voor het geld een goeie tweedehands USA fender kopen, een goeie semi-accoustische en daarbovenop nog hoop effecten of een low budget basgitaartje ofzo.

vulvasonic
3 mei 2005, 15:25
Ik kom net van Schreeven (Nijmegen) en daar hebben ze een Les Paul Supreme hangen. Mooi ding, erg dik. Maar daar zou je 'm dus ook nog kunnen uitproberen.

Anders Destium
3 mei 2005, 15:31
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)

sjaakies
4 mei 2005, 22:05
bij kees dee in amersfoort staan ook 2 supremes en die heeft ook een heel rek vol custom shoppers en volgens mij ook een jimmy strat. daar kan je ze naast elkaar zetten

en ook eggles en prs

J.
14 mei 2005, 23:20
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)

De Fenderman heeft ook een goedkopere mogelijkheid gegeven. Weet niet meer wat precies....mailtje verdwenen.

J.
14 mei 2005, 23:20
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)

De Fenderman heeft ook een goedkopere mogelijkheid gegeven. Weet niet meer wat precies....mailtje verdwenen.

J.
14 mei 2005, 23:40
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)

De Fenderman heeft ook een goedkopere mogelijkheid gegeven. Weet niet meer wat precies....mailtje verdwenen.

J.
14 mei 2005, 23:48
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)

De Fenderman heeft ook een goedkopere mogelijkheid gegeven. Weet niet meer wat precies....mailtje verdwenen.

J.
15 mei 2005, 00:02
Als je overweegt om in die prijsklasse een gitaar te kopen zou ik zelf ook andere opties open houden. Ik hoorde de suggestie van een historic reissue Les Paul voorbij komen en dat is toch meer de échte Les Paul sound, verder heb je ook Les Paul Elegants, Tom Andersons, Suhrs, Pattrick Eggles en PRS gitaren!

Tja als ik bij Fender zou werken zou ik ook de duurste aanraden voor de échte Hendrix-fan. Een "gewone" USA-strat zou ook voldoen IMO. Dan ben je goedkoper en niet per se slechter uit :)