PDA

View Full Version : Reverb? [Domme vraag]



Eibert
2 mei 2005, 20:36
Onder het mom van, er bestaan geen domme vragen [alleen maar domme mensen] het volgende:

Ik schroef nu net mijn Marshall Valvestate 8280 open om te repareren, maar nu zie ik onderin een gouden bakje zitten met
2 tulp stekkers [zwart/rood] erin. Het klinkt alsof er een veer in zit. Nu dacht ik, is dat de reverb??

En hoe werkt zoiets precies??


Sorry voor deze domme vraag, maar wil het even zeker weten. :-D

JvD.
2 mei 2005, 21:42
[droogkloot=] wat dom dat je dat een domme vraag vind =P [droogkloot]

ik ben ook benieuwd.

woody
2 mei 2005, 23:46
Ja, dat is de reverb, als je die twee stekkertjes uittrekt, werkt hij ook niet meer. Ik heb bij mijn valvestate deze uitgetrokken want ookal draaide ik de potmeters helemaal toe, toch hoorde ik steeds wat reverb.

Hoe het juist werkt weet ik ook niet :-D

Eibert
3 mei 2005, 09:15
JvD :-D Ik denk dat is dat je hoort te weten, en ik weet nog lang niet alles :P

En Woody, dankjewel. Zal nu even uitzoeken hoe het werkt :lol:

Eibert
3 mei 2005, 09:16
JvD :-D Ik denk dat is dat je hoort te weten, en ik weet nog lang niet alles :P

En Woody, dankjewel. Zal nu even uitzoeken hoe het werkt :lol:

Eibert
3 mei 2005, 09:16
JvD :-D Ik denk dat is dat je hoort te weten, en ik weet nog lang niet alles :P

En Woody, dankjewel. Zal nu even uitzoeken hoe het werkt :lol:

vdgraaf
3 mei 2005, 10:41
Klopt, er zit inderdaad een veer in. Het idee is dat het signaal gesplitst wordt in twee delen, een deel gaat via de veer en het andere direct. Doordat de veer (of veren) veel langer zijn dan een direct draadje onstaat er een vertraging in het signaal dat die weg aflegt, en zo krijg je een galm. Eigenijk heel simpel. Het werd ook wel gedaan met platen in plaats van veren, maar dat is voor inbouw in een combo of top nu eenmaal niet zo praktisch.

Op digitale efectsprocessors heb je dan ook vaak de mogelijkheid om te kiezen tussen een spring en een plate reverb. Room en Hall bestaan ook, zo kun je nu eenmaal ook een leuke galm maken, alleen is dat helemaal niet in te bouwen in een versterker.... :wink:

Ik hoop dat het duidelijk is, en als iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik die ook graag!

grtn, Jan Anton