PDA

View Full Version : amp op batterijen/accu



JvD.
2 mei 2005, 19:11
Ik had dit ampje in me beginners set gekregen:
http://www.peaveyworld.com/peavey_rage158.html
Ik heb het ampje nu heel erg veel kleiner gemaakt, een avond knutselen heeft um ongeveer 2/3 kleiner gemaakt.

En toen ik zondag op me dak heb zitten jammen(een gitaar in input, en een gitaar in CD in) bedacht ik me dat dit ook in het park moet kunnen.
Maar het probleem: geen voeding.

Is het mogelijk of moet het ampje dan zo weinig vermogen hebben als een micro cube.
Ik heb namelijk het gevoel dat ik dan 40 AA’s nodig heb, of iets in die trant =/

nicoverduin
2 mei 2005, 21:49
Staat in de specificaties hoeveel vermogen hij opneemt.
Nico

JvD.
3 mei 2005, 10:30
15 WATT
7.7V RMS
4 OHM

wat is rms ?

nicoverduin
3 mei 2005, 10:45
RMS is de effectieve spanning in dit geval. deze is gelijk aan 0.7 (ongeveer) * de piek spanning.

De gegevens die hier staan lijken mij op:
uitgangsvermogen 15 Watt.
impedantie 4 ohm
RMS spanning op de speaker 7.7 V.

De piek spanning is dan 1.4... * 7.7 = 10.78V.

Ik vermoed dat de voeding intern op + en - 12V werkt. (maar dat zal je van binnen moeten meten).

Het uitgangs vermogen is 15Watt. Dus dat maakt dat er voor de herrie al 15 / 12 = 1,3 A nodig is. Komt daarbij het verloren vermogen (=warmte).

Als het dus 12 V is, dan zou het wel eens kunnen zijn dat er gauw zo'n 2A nodig is.

= dus hoop batterijen......

Nico

JvD.
3 mei 2005, 11:43
laten gaan die droom dus =/

ChrisMW
3 mei 2005, 14:17
Hoi JvD

Heb je de voedingsspanning(en) in de versterker al gemeten? Als dat nou bijvoorbeeld 12 Volt (tussen + en massa) is dan zou je de trafo/gelijkrichter kunnen verwijderen en 'n accu-aansluiting kunnen monteren.
Email anders even Peavey voor 'n schemaatje.

Succes/leuk idee!

JvD.
4 mei 2005, 01:00
Jah ik ben niet zo'n elektrotechnicus, ik kan alleen solderen en vind het heel leuk, kep natuurkunde gehad en bouw wat pedaaltjes.

Hier heb ik dus meer kennis voor nodig.

Frits van Mourik
4 mei 2005, 01:26
Misschien is een UPS (Uninterruptable Power Supply) een idee?
Bevat een accu & een 12V- 230V omzetter.
In alle soorten & maten verkrijgbaar.

deedee
6 mei 2005, 09:56
zal ik je nog iets veel leukers vertellen, hij zuipt 40 watt aan vermogen, maar zet 15 watt om in geluid.

nicoverduin
6 mei 2005, 12:51
Lekker kacheltje in de winter als je tussen de sneeuw staat te spelen :-D :-D :-D :-D :-D

ChrisMW
13 mei 2005, 12:09
Is het mogelijk of moet het ampje dan zo weinig vermogen hebben als een micro cube.
Ik heb namelijk het gevoel dat ik dan 40 AA’s nodig heb, of iets in die trant =/

Hoi JvD

Ik zag het schema en de spanning was +28 Volt (ff uit m'n hoofd, koffie moet nog inwerken :D ) dus zou je met 2 accu's van 12 ( vaak 13.6 ) Volt kunnen werken. Maar da's niet echt portable meer....

Succes/fijn weekend!

JvD.
14 mei 2005, 13:21
jah ik was der al achter, maar bedankt voor de hulp =D

bert k
14 mei 2005, 16:33
zal ik je nog iets veel leukers vertellen, hij zuipt 40 watt aan vermogen, maar zet 15 watt om in geluid.
Dat is toch niet zo gek?

ChrisMW
14 mei 2005, 23:07
jah ik was der al achter, maar bedankt voor de hulp =D

Ok.
Maar (!) 't zou wel tof zijn als je lekker kunt rocken in het park!
Geen grapje, leuke website trouwens!

mvg/fijn weekend!!!