PDA

View Full Version : Hoe is jullie setup georganiseerd?



P****Fred
2 mei 2005, 17:27
hey!

ik vroeg me af hoe jullie werken met jullie rack setups...

volledige geluiden in patches opgeslaan?
of met effect on/off (cc's)....

Laat jullie gaan zou ik zo zeggen, het mag gedetaileerd zijn! :D

Nocki
2 mei 2005, 17:34
Hoi.

ik heb allemaal presets. dus per preset een bepaald aantal fx en een kanaal op mn amp met of zonder eq.
daarbij gebruik ik een volume pedaal om een effect zoals phaser of pitchshift bij te voegen en de ctl gebruik ik om de delay aan en uit te zetten. zo kan ik bij sommige presets een leuk speel delaytje bij voegen en bij sommige andere presets de delay eruit halen mocht dat gewenst zijn.

Nocki

BramVersteeg
2 mei 2005, 17:35
Ok dan, ik ben nu bezig aan m'n rack en zal je er wel wat over vertellen. :wink: Ik heb een Axess MFC-5 en die kan 2 PC's tegelijkertijd verzenden. Daarvoor had ik een Rocktron All Access die veel meer kon maar voor mij wat overkill was en veel meer plaats in beslag nam. Met de MFC-5 stuur ik 2 GRX-4's aan (ook Axess) waarvan er één voor de pre-amp staat en één in de seriele loop. Ik heb dus enkel wat pedaaltjes in loopers hangen. Ik gebruik enkel PC's trouwens (mijn versterker en de GRX-4's). Ik heb een wah een fuzz en een buffer op m'n board waarna het signaal naar het rack gaat, door de 1e GRX-4 gaat (in rack) en dan in de versterker terecht komt. Dan gaat het via de seriele loop door de 2e GRX-4 (ook in rack) waarvan ik één pedaal op m'n board heb (delay voor tap tempo). That's it. :cool:

Chiel
3 mei 2005, 09:43
tegenwoordig erg basic. Gebruik de CC mogelijkheden eigenlijk helemaal niet meer.

10 presets waar ik alles mee doe.
- Clean (beetje delay)
- Chrunch (beetje delay)
- Heavy (beetje reverb, beetje delay)
- Lead (delay)
- Clean (Chorus, delay)
- Chrunch (Tremolo, delay)
- Clean (Flanger, reverb)
- Chrunch (Pan, delay)
- 80's (harmonizer, delay)

Verder heb ik nog drie losse pedaaltjes die ik in iedere preset kan inschakelen:
- Een Fulltone Fatboost voor net dat randje meer.
- Een footswitch om de EQ van de preamp in te schakelen
- Een Wahpedaal

Raffel
3 mei 2005, 10:34
ik gebruik CC's en PC's.

Ik houd op mijn G-force eigenlijk een standaard patroon aan van effecten (de layout dus) op 1 bank van mijn controller. Zo krijg ik voor alle patches in die bank altijd spillover en geen pops en clicks of wat dan ook. Dat zijn dan 5 PC's per bank (dus 5 presets, clean, acoustic, rhythm, lead en crunch) en 4 CC's (ingedeeld v.l.n.r. Chorus, Filters, Pitch, Trem) plus 1 knop voor tap tempo.

Alle presets hebben in 1 bank op de controller dan dezelfde kenmerken. Als ik dan dus een drastisch ander geluid wil (dus in plaats van een schakelbare CC voor pitch een speaker emulator o.i.d. dan moet ik naar de volgende bank, waar dan weer alle presets een CC hebben voor dat i.p.v. pitch)

Ik heb standaard eigenlijk overal een droog geluid. Behalve bij clean, daar zit standaard eigenlijk altijd een chorus met delay in, die ik wel via CC en Expr2 kan uitschakelen.
Rhythm is helemaal droog, maar ik kan met Expr1 en Expr2 dan volume en reverb regelen.
Bij Lead is dit over het algemeen volume en delay. (maar ook wel een pitch)
En mijn 'acoustic' preset in iedere bank heeft standaard wat reverb er doorheen.

mijn settings voor de g-force, althans het idee achter de patches, kun je hier zien.

http://www.vanthuijl.demon.nl/set.xls

Is wel handig overigens zo'n overzicht maken, kan ik iedereen aanraden.

P****Fred
3 mei 2005, 12:44
ik denk dat ik het ongeveer als raffel zou aanpakken...

ik zou zowiezo met een Ground Control Pro werken (8 CC's)

in elke bank zijn de pc's m'n 4 cleane kanalen: clean, crunch, lead 1, lead 2

verder CC's:
bank 1: chorus - tremolo - delay - reverb - master 2 - tap - output mute (als dat kan)
bank 2: flanger - tremolo - delay - reverb - master 2 - tap - output mute (als dat kan)
bank 3: chorus - phaser - delay - reverb - master 2 - tap - output mute (als dat kan)
bank 4: flanger - phaser - delay - reverb - master 2 - tap - output mute (als dat kan)


opmerkingen?

vinni
4 mei 2005, 11:52
En ik werk weer anders! :-D

Zo heb ik gewoon per song één of meer presets op mijn Ground Control.
Ja bewerkelijk....ik weet het. Ook op mijn G-major heb ik per song één of meerdere presets. Zo kan ik mijn hele setup tot in detail instellen per song. Maar geef toe hoor.....behoorlijk overkill.
Vaak gebruik je toch dezelfde presetgeluiden voor je rithm en lead.
Maar heb daarnaast toch veel specials...Denk bijvoorbeeld aan het gitaargeluid van "Come as you are"....U2 met zn delay....

Oh ja....Ik zit dus in een rockcoverband en probeer altijd zoveel mogelijk het origineel te benaderen.

Overigens....het is maar de vraag of iemand al mijn extra inspanningen ook echt hoort! :-? :(

Zo'n setup als Chiel zal bij mij ook in 90% van de gevallen goed werken.

Maar ja.....ik heb de mogelijkheden....die gebruik ik dus ook allemaal.

Voordeel.....ik heb geen setlist.....mijn GC geeft aan wat het volgende nummer is. Nou ja.....voordeel......We spelen dus altijd een vaste setlist.

Vinni

P****Fred
4 mei 2005, 13:41
ik zit ook in een coverband... maar wij spelen niet altijd dezelfde nrs en ook niet id zelfde volgorde...

op jouw manier zou het eigenlijk toch wel handig zijn

Raffel
4 mei 2005, 15:48
plus je kunt toch even goed naar andere songs switchen? Je hoeft niet per se die volgorde aan te houden lijkt mij.

vinni
5 mei 2005, 23:18
Hoeft niet....maar wel makkelijk....

De volgende in de Ground Control is gewoon de volgeende die we spelen.


Vinni

Jimi Hendrix
7 mei 2005, 22:55
Ik heb 8 presets en daarnaast kan ik al m'n fx met CC's aan en uit zetten.
De presets dienen eigenlijk vnl voor versterkersound (2xclean/2x clean+boost/crunch/crunch+boost/dist/dist+boost).
Per preset kan ik een andere delay of reverb hebben opgeslagen, maar de rest van m'n fx (tc1210 spx90 en pedaaltjes) gebruik ik maar op 1 instelling live.

vester86
9 mei 2005, 01:18
ik heb een footswitch met 5 knoppen erop :razz:

clean + 3x OD/DS en daarnaast nog 1 knopje om FXloop aan/uit te schakelen.

VOOR het nummer ff het goeie effect selecteren (heel basic: 1:korte delay, 2:lange delay, 3:chorus, 4:chorus+delay) meer heb ik niet nodig, en switchen binnen een nummer kan met een druk op het knopje (user preset) van de FXunit

edje kadetje
18 mei 2005, 07:38
Mijn set-up is heel simpel.

gtr -> gp100 -> mengpaneel of mesa 50/50 -> 2x12" (stereo)

Ik regel (bijna) alles met patches. Ik heb een stuk of 5 banken in gebruik. Min of meer georganiseerd per stijl (metal, floyd, alternatief, symphonisch). De onderste vijf patches per bank zijn bij alle banken hetzelfde georganiseerd, van links naar rechts:
lead,
overstuurd rythm,
clean 1 (meestal iets met chorus),
clean 2 (meestal iets met delay),
overstuurd tussen lead en rythm in (bv voor riffs, zachte solos of rythm-partijen die erin moeten denderen).
De vijf patches bovenin (van 6 t/m 10) bevatten meestal specials, specifieke geluiden voor een bepaald nummer.

Toen ik nog met een gtr synth speelde regelde ik ook alles met patches voorzover het te maken had met gtr geluiden en het mengen van synth en gtr. De synth-klanken zelf regelde ik met de hand. Anders had het wel heel veel geworden. Dan had ik aan de 10 banken die ik ter beschikking heb, niet genoeg gehad. Nu vind ik dat hele synth gedoe eigenlijk te ingewikkeld.

Overigens gebruik ik een oude digitech rp1 als midi-controller. Ik geloof dat ik daarin nog 1 bank met bruikbare geluiden heb voor het geval dat m'n gp100 het tijdens een (overigens hoogst zeldzaam) optreden begeeft.

In veel gevallen heb ik per patch nog wel wat controllers geprogrammeerd:
expressionpedaal voor volume of voor het harder of zachter zetten van bepaalde effecten, in een enkel geval stuur ik met de exp pedal 8 parameters van de gp100 tegelijk aan, waardoor ik kan morphen van het ene geluid naar het andere, een heel stoer effect.
controllers voor het uitzetten van delay of voor het geven van een ietsje meer volume bij een lead sound, en ook gewoon voor het aan en uitzetten van de tuner, in een enkel geval voor het verwisselen van de toonsoort van de harmonizer (scheelt weer een aparte patch).

Overigens heb ik door deze set-up wel ongeveer een multi-kabel liggen tussen mijn GP100 en de 'vloer':
midi
exp pedal
control 1
control 2
electriciteit voor de RP 1
signaalkabel om eventueel mijn gitaar in te prikken als de afstand tussen 'vloer' en GP100 groot is

.ChiefRebelAngel.
18 mei 2005, 11:25
mijn setup: engl savage120 + rocktron replifex...
die stuur ik aan met de fcb1010, de rplifex schakelt mijn savage.

ik heb gewoon in bank 0 tien presets gemaakt waar ik het zowat mee doe (en elke bank is hetzelfde, to be safe)
1 rhythm (geen fx)
2 synth-alike sound
3 alan holdsworth style leadsound (delay/reverb)
4 warm clean
5 lead (kleine delay + pressence boost)
6 lo-fi (met beetje phaser)
7 tremolo
8 clean zonder effect
9 whammy
0 harmoniser