PDA

View Full Version : hoe lees je dit?



Pee
13 augustus 2002, 14:12
http://members.lycos.nl/ibanezforum/scale_e.gif

ik snap er geen **** van. ik ken en kan de pentatonic, maar hoe lees je dit?

en wat zijn die blue, root en additional notes?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pee op 2002-08-13 13:12 ]</font>

hoofd
13 augustus 2002, 14:54
root is gewoon root zeg maar, de wortel van de ladder (E dus, want het is de pentatonische van E, overal waar dus een rood stipje staat zit een E).

Blue notes, dat zijn de bluesnoten, leuk als variatie in de toonladder.

Die additional notes weet ik ook niet echt, 't staat er vrij onduidelijk.

pimmetje
13 augustus 2002, 14:55
Je hebt daar te maken met drie ladders:
1. E mineur pentatonisch
2. E majeur
3. E blues

De rode toon hoort bij allemaal. Dit is de root of grondtoon. In dit geval dus E.

Zwart (+ rood) = pentatonisch
Zwart + Grijs (+ rood) = majeur
Zwart + blauw (+ rood) = blues

In de laatste 2 gevallen zul je merken dat de grijze respectievelijk de blauwe tonen meer volgtonen zijn. Hiermee bedoel ik dat ze niet altijd even lekker klinken als je ze lang aanhoudt. Bij sommige akkoorden juist weer wel.

pimmetje
13 augustus 2002, 14:57
Oh ja... je kan natuurlijk ook die blue note gebruiken in de majeur-ladder... maar niet per se in alle situaties.

Er zijn regels voor. Gebruik de zoekfunctie maar 'ns op "theorie" of "soleren" of zo. Maar de belangrijkste regel blijft: LUISTEREN.

Pee
13 augustus 2002, 17:49
dank allemaal, ik snap al heel wat meer.

maar nog 1 vraag. waar begin ik.

een pentatonische (neem nu A) is

5--8
5--8
5-7
5-7
5-7
5--8

maar daar zitten wel heel wat noten, welke is nu 1 ladder en welke is nu de andere of dezelfde in een andere positie?

pimmetje
13 augustus 2002, 23:22
Probeer de zoekfunctie eens. Er staat al flink wat over ladders en de bijbehorende theorie.

ff kort: die plekken die je hierboven neerzette hoorden bij A pentatonisch mineur. Voeg een D# (blue note) toe en je hebt A blues.