PDA

View Full Version : Ben ik nog iets vergeten???? over Necks veranderen



Daniël_san
2 mei 2005, 14:13
Hoi dit ga ik bestellen:

Schaller 455 1-piece bridge chrome
Potmeter 250KA Lineair tone Japan 2x
Potmeter 250KB Log volume Japan 2x
Cat Eye jackplate chrome
Output built-in Japan chrome
Gotoh SGM chrome 3L/3R (tuners)
Dunlop 6110 fretten 60cm
Bruko Truss Rod aluminium 46cm
Truss Rod Nut Gibson style (moer)
Koper tape 2.5cmx1.5m (shielding)
LP toggle switch
Binding materiaal 3M????
straplocks (heb ik al)
Snaren (duh)

Ben ik nog iets vergeten?

Daniël_san
2 mei 2005, 14:16
owjah, de lak betaald me'n pa :D

bert k
2 mei 2005, 14:36
Je bent de gitaar vergeten....

:-D

Diedo
2 mei 2005, 14:39
ik denk dat dat fretdraad te kort is: stel je hals is gemiddeld 4,5 cm breed: dan kun je daar nog geen 15 fretten van maken...

en misschien nog elementen? :-?

prs
2 mei 2005, 14:42
Hout heb je al neem ik aan? (Zo ja, welk?)

Daniël_san
2 mei 2005, 14:44
Mahonie voor de body,
Esdoorn voor de body,
Esdoorn voor de hals,
Ebben voor de toets.

Daniël_san
2 mei 2005, 14:45
De toets moet ik nog bestellen......

biels
2 mei 2005, 16:53
uhm ligt het nou aan mij of staan daar geen elementen bij?

Daniël_san
2 mei 2005, 17:08
Klopt dat ze er niet bij staan. Die heb ik al, gekregen van me'n gitaarleraar. Het zijn P100 pickups van Gibson.

Ritch
2 mei 2005, 17:09
Klopt dat ze er niet bij staan. Die heb ik al, gekregen van me'n gitaarleraar. Het zijn P100 pickups van Gibson.

Gekregen?!?!?! Ik stap over op jouw leraar!! Naam, adres...? :-D

Daniël_san
2 mei 2005, 17:12
Dan zal je wel moeten wachten hoor.... Hij heeft een wachtlijst van 60 personen!

RUIS
2 mei 2005, 18:07
Tijd, zou eigenlijk bovenaan je lijstje moeten staan. Het is erg belangrijk om voor zelfbouw de tijd te nemen. Raffel niks af, krijg je alleen maar spijt van. Mijn eerste zelfbouwgitaar heb ik ook te snel inelkaar geflanst, daardoor is hij niet zo geworden als de bedoeling was. De tweede is al wat beter (op de lak(verf) na). Pas bij de derde (is een bas) kreeg ik door hoe belangrijk dat is. Neem liever nog een paar dagen extra voor de finish, ook al is gauw afmonteren en spelen erg verleiderlijk.

arno
2 mei 2005, 18:58
volgens mij mis je je topkom/nut nog

Mattia
2 mei 2005, 19:51
Nut, ja, en inderdaad 2.5-3x zoveel fret draad. Ik gebruik meestal ongeveer 2-3 lengtes van 60cm StewMac draad voor een gemiddelde gitaar.

wietse
2 mei 2005, 19:52
ik denk dat dat fretdraad te kort is: stel je hals is gemiddeld 4,5 cm breed: dan kun je daar nog geen 15 fretten van maken...


fretdraad kan je gewoon in setjes kopen zitten een stuk of 30 in die jezelf op maat moet maken.
wordt het een gitaar met een gelijmde hals?
maak je het jezelf wel moeilijk mee, geschroefd is voor zelfbouw gemakkelijker(en zeker voor je eerste zelfbouwgitaar) heb je alleen nog een neckplate nodig dan, en 4 lange schroeven.
inderdaad volgens mij ben je de topkam vergeten, en eventuele element ringen net wat je van plan bent te bouwen.

Daniël_san
2 mei 2005, 20:58
De nut was ik nog vergeten ja tnx :wink: :oops:
Het wordt een Singlecut (ongeveer als een tremonti signature) Met idd een gelijmde hals...... Het wordt een 25'' scale de rewst staat boven al genoemd.

Maar wat is nou goed nut meteriaal?? Been, Bot, Koper, Graptech (of hoe je het ook schrijft)??

Jeanken
4 mei 2005, 16:23
Kijk hier eens, heb je meteen de eigenschappen van de materialen.
http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=stringnut

Mattia
4 mei 2005, 16:33
Non-trem: vast en zeker bot (of been...da's toch hetzelfde?). Tremolo, misschien toch eerder graphite.

Daniël_san
12 mei 2005, 20:47
Effe een stel vragen:
Heeft iemand ervaring met semi finishes necks van Voxhumana? Hoe zien ze er uit? (foto's)
Of heeft iemand ervaring met andere neck-thru body necks die los te koop zijn? En wat kosten die dan?

Daniël_san
12 mei 2005, 22:26
Nog een paar:
Als ik nou een ontzettend relaxte hals heb, die al op een gitaar zit maar de rest van de gitaar is bagger. Zou je duie dan er af kunnen slopen en kunnen gebruiken voor mijn zelfbouw? dus als voorbeeld: Een epiphone 2ehands kopen en de hals op me'n zelfbouw zetten. (aangepaste headstock dan he :lol: )

nickbongers
12 mei 2005, 22:56
op een epi zal ie wel gelijmd zijn..

maar die hals die je hebt, is die geschroefd of gelijmd? geschroefd is eitje, gelijmd kan ook wel (denk ik!), maar dan zul je in je body moeten zagen..

Daniël_san
13 mei 2005, 14:14
effe een onduidelijkheid wegwerken:
Ik heb alleen onbehandeld hout! Dus ik moet zelf de shape maken enzo.

Maar in princiepe kan het dus wel? Dan ga ik nu naar een goedkope 2ehandse Les Paul kijken (of iets anders met 24 3/4'' of 25'' scale)

Maar als ik per se 25'' scale wil hebben, kan ik dan de toets vervagen zonder erge problemen? Dus i.p.v. slecht rosewood met plastic inlays: Ebben met parelmoer inlay?

MattijsL
17 mei 2005, 23:20
Je bestelt een "Truss Rod Nut Gibson style" maar weet je ook welke 'spoed' die moer heeft? Amerikanen hebben nogal eens een andere draad (gebaseerd op inches (?) dan de Europese metrische standaard ( bijv M4, M6 etc). Het kan dus zijn dat de moer straks niet op je misschien wel metrische trussrod past.

Daniël_san
26 mei 2005, 16:51
effe een onduidelijkheid wegwerken:
Ik heb alleen onbehandeld hout! Dus ik moet zelf de shape maken enzo.

Maar in princiepe kan het dus wel? Dan ga ik nu naar een goedkope 2ehandse Les Paul kijken (of iets anders met 24 3/4'' of 25'' scale)

Maar als ik per se 25'' scale wil hebben, kan ik dan de toets vervagen zonder erge problemen? Dus i.p.v. slecht rosewood met plastic inlays: Ebben met parelmoer inlay?

bump

Mattia
26 mei 2005, 17:02
Alles kan, ja. Je moet gewoon alles goed uitmeten, en kijken waar de brug moet zitten (op mensuur lengte, dus 2x nut-> 12de fret), en hoe de toets komt te zitten, etc.

Op ware grotte uittekenen, hup, klaar.

Verder, Rosewood? Prima toetsmateriaal. Plastic inlays? Minder.

Fumi SG
26 mei 2005, 18:59
laat ik m'n vraag hier maar ff stellen. Hoe reken je de brug?? Je kunt natuurlijk de zadeltjes verstellen en dan word de mensuur anders... reken je dan gewoon tot het midden van de brug, en maakt het nog uit hoe scheef die staat?? (ten opzichte van het element, dus niet in hoogte)

Mattia
26 mei 2005, 20:15
laat ik m'n vraag hier maar ff stellen. Hoe reken je de brug?? Je kunt natuurlijk de zadeltjes verstellen en dan word de mensuur anders... reken je dan gewoon tot het midden van de brug, en maakt het nog uit hoe scheef die staat?? (ten opzichte van het element, dus niet in hoogte)

Oef..misschien dat iemand anders die wat meer ervaring heeft met TOM bruggen kan reageren, maar ik heb 't zo gedaan: Treble zijde, saddle in het midden, 3mm verder dan de scale length. Bas zijde, saddle in het midden, 4.5-5mm meer dan de scale length. Zoiets moet wel lukken, denk ik, maar de 'beste' manier is gewoon een gitaar nemen met de scale die je wil gebruiken, die goed is geintoneerd, en de bas en treble afmetingen pakken.