PDA

View Full Version : Basgitaar naast gitaar?



Jax
1 mei 2005, 19:28
Test

Jax
1 mei 2005, 19:28
Hee,

Ik zat net even naar een video van Flea te kijken. Wat een ritmegevoel heeft die gast zeg :o ! Dit bracht me aan het denken, of het een goed idee zou zijn naast de gitaar ook basgitaar te spelen. Hier zijn de voor en nadelen die ik me bedacht, in hoeverre het allemaal goede argumenten zijn weet ik niet, dus ik hoor graag van je als je het er niet mee eens bent:

Voordelen:

- Beter ritmegevoel (bruikbaar in gitaarspel)
- Afwisseling van gitaar naar ander instrument
- Elk instrument bevordert je muzikaliteit
- Bevordert je creativiteit bij muziek schrijven

Nadelen:

- Je moet steeds van het één naar het ander switchen
- Kost wat geld... :)
- Kan je niet geheel op gitaar richten

Op zich lijkt het laatste nadeel me niet helemaal juist, aangezien ik denk ik meer uit mijn gitaarspel zou kunnen halen met af en toe wat bas afwisseling, en kennis op het terrein van basgitaar. Daarnaast facineren baslijnen me ook in muziek, en wil ik dan ook alles in een stuk muziek kunnen volgen, zeg maar. Ik wil snappen wat de gitaar doet en snappen wat de basgitaar doet, en wat de drummer doet. Alleen door het instrument zelf te bespelen, denk ik het pas volledig te kunnen snappen en het toe te kunnen passen in mijn eigen nummers (nu zijn de baslijnen vaak de grondnoten van akkoorden :) )

Laat eens weten wat jij ervan denkt. Speel je zelf naast gitaar ook bas? Ik hoor het graag!

Groeten,
Jax

BassAgent
1 mei 2005, 19:30
Ik doe het precies andersom. Ik speel gitaar naast bas. Het heeft me geholpen met akkoorden enz. Ik denk dat als je bas gaat spelen en je moet een lijntje verzinnen je ook meer gemak hebt bij het soleren. Ik raad het je aan, maar zorg wel dat je niet teveel geld in je bas gaat stoppen.

hoofd
1 mei 2005, 19:34
Het is sowieso verstandig om als gitarist er een basgitaar bij te hebben, die nadelen van je slaan nergens op...van 't geld had je anders toch maar een nieuwe gitaar gekocht, dat switchen is pure onzin (kom op, als je niet zou switchen, hoe wou je 't dan spelen?) en met je laatste argument ben je 't zelf al niet eens...

guitarmonk
1 mei 2005, 19:34
Ik ben zeker met je eens dat het je muzikaliteit bevorderd, het is weer eens wat afwisseling, ik vind alleen dat je op elk instrument ritmisch moet zijn, dat je niet bas moet gaan spelen voor je ritmegevoel.
Ik vind dat geld en het switch probleem niet in de weg moeten staan als je een ander instrument wil gaan spelen. En als je je helemaal op gitaar wil richten denk ik ook niet dat je zit te denken of je ook bas erbij zou doen. Je hebt in elk geval al een voorsprong omdat je de posities e.d. al kent, ik zou niet weten waarom je het niet zou doen.


Heel verhaal maar dit is gewoon mijn mening :-D

Jax
1 mei 2005, 19:43
Het is sowieso verstandig om als gitarist er een basgitaar bij te hebben, die nadelen van je slaan nergens op...van 't geld had je anders toch maar een nieuwe gitaar gekocht, dat switchen is pure onzin (kom op, als je niet zou switchen, hoe wou je 't dan spelen?) en met je laatste argument ben je 't zelf al niet eens...

Zo dat is duidelijk... :)

Serieus, je hebt denk ik wel gelijk, toch vind ik dat switchen niet zo'n onzin argument. Stel dat je piano speelt, en je daarnaast keyboard speelt ofzo, daar moet je toch steeds omschakelen als je van het één naar het ander gaat. Volgens mij maakt dat het wel wat lastiger om goed te worden in beide, maar ik weet het niet hoor.

hoofd
1 mei 2005, 19:50
Bullcrap, hoeveel professionele muzikanten ken je nou die het maar bij 1 instrument houden? En daarbij reken ik akoestische en elektrische gitaar ook als aparte instrumenten. Je kan er ook piano bij gaan spelen, schijn je erg goede inzicht van toonladers en akkoordconstructie van te krijgen (ik speel 't zelf niet), of trompet, dan schijn je je beter te kunnen uiten met solo's (doordat je er meer lichamelijk mee bezig bent, juiste toonhoogte blazen enzo).

Anyway, mijn mening, elk instrument helpt je gewoon een betere muzikant te worden, direct of indirect.

Shaggy
1 mei 2005, 20:04
Ik speel ook bas naast gitaar en moet zeggen dat ik door twee instrumenten te bespelen muziek kan benaderen vanuit diverse perspectieven.

Zeker een voordeel dus.

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 20:14
Serieus, je hebt denk ik wel gelijk, toch vind ik dat switchen niet zo'n onzin argument. Stel dat je piano speelt, en je daarnaast keyboard speelt ofzo, daar moet je toch steeds omschakelen als je van het één naar het ander gaat. Volgens mij maakt dat het wel wat lastiger om goed te worden in beide, maar ik weet het niet hoor.

Nee lekker boeiend als je moet switchen. Je hebt een HELE hoop meer kennis nodig als je van piano naar synthesizer gaat. Het speelgevoel is ook anders omdat je bijv. vibrato's maakt met je pitchbendwheel. Maar ik heb dus een piano erbij gekocht na 9 jaar keyboards/synths en het is even wennen omdat het zwaar speelt (net als dat een basgitaar zwaarder zal spelen dan een gitaar) maar daar heb je binnen no-time geen last meer van.

Dingen die je op het ene instrument ontdekt, kun je op het andere instrument vaak ook toepassen op een iets andere manier. Zo kun jij dus door basgitaar te gaan spelen leuke nieuwe ideeën krijgen voor op de gitaar en vice versa.

Dat je een beter ritmegevoel zou krijgen van basgitaar spelen vind ik ook echt een onzinnig argument trouwens. Misschien ga je meer opletten of je strak speelt, misschien ga je strakker spelen. Maar dat heeft niks met ritmegevoel te maken. Ritmegevoel heb je, of je hebt het niet. Je kunt dat niet leren.

waayer
1 mei 2005, 22:00
Ik denk dat het enige (probleem)is dat als je noten leest dat je dan even goed moet opletten omdat de sleutel waarin je speelt in dit geval die van de gitaar en basgitaar wel verschillend is oftewel de G-sleutel en F-of bassleutel.
Maar voor de rest denk ik dat wat je ook voor instrument erbij gaat spelen het altijd ten goede komt voor je creativiteit.

urezna
2 mei 2005, 09:32
Eens!

en het overschakelen valt wel mee hoor... ik speel zelf ook gitaar en bas, en daarnaast heb ik nog wat gedrumd, probeer wat keyboards en zang, en alles bij elkaar geeft het je heel erg veel inzicht voor hoe verschillende instrumenten samen gaan, echt ontzettend leerzaam!!!!
en behalve voor je portemonnee zie ik daar echt geen nadelen in hoor! ;-)
het is alleen maar leuk!

ik was overigens zelf ook aanvankelijk wat bang met omschakelen toen ik een 7-snarige gitaar kocht, maar ook dat valt erg mee, geen enkel probleem...