PDA

View Full Version : het klinkt niet!!



Coco
1 mei 2005, 16:59
Een paar weken geleden heb ik mijn eerste gitaar gekocht en daar de powerchords het makkelijkst schijnen te zijn heb ik me hier op gestort.
Het enige resultaat is een zere arm en de neiging om mijn gitaar aan barrels te meppen. :-?

Is dit nu alleen een kwestie van kracht of heb ik de verkeerde techniek?
Ik kan het spelen een krap kwartier volhouden, daarna beginnen mijn vingers als een gek te trillen.

De bovenste snaar, de E geloof ik, laat als ik hem aansla een raar rammelend geluid horen.

Wie weet raad?

Coco

JvD.
1 mei 2005, 17:07
snaar trilt waartschijnlijk tegen de freds is fredbuzz [afstel beurt is oplossing]
wat je gitaarspel betreft, de goede houding eerst leren is een zegen.
neem een proefles, en stop dan =P of blijf het de rest van je leven faut doen =D [zoals ik met me spelling]

MoserCustomShopDotCom
1 mei 2005, 21:31
Een belangrijke tip die ik zo kan geven is let op je houding.


Veel mensen houden hun elleboog van hun linker arm (aangenomen dat je rechts bent) erg dicht tegen hun lichaam.

Hierdoor zit je hand erg opgekropt.

Probeer zeker in het begin je eleboog zo ver mogelijk naar buiten te krijgen en probeer je vingers te kunnen strekken over het fretbord zodat je een lijn vormt met heel je hand. Vanuit zo'n positie kun je beter leren spelen.


Verder is het aan te raden om akkoorden te leren spelen. Begin met simpele akkoorden zoals G, E, Em, A, Am, D, Dm, C

Wanneer je die akkoorden makkelijk kunt spelen en snel kunt wisselen, zoek dan naar wat simpele nummers. Golden Earring - Another 45 Miles is een aardig nummer dat vrij makkelijk is te spelen als je de bovenstaande akkoorden kunt spelen (ok.. er zitten een paar andere akkoorden tussen, maar die leer je vanzelf

Coco
1 mei 2005, 21:38
Veel mensen houden hun elleboog van hun linker arm (aangenomen dat je rechts bent)


Ik ben linkshandig, maar probeer rechts te spelen omdat hier toch de meeste gitaren voor zijn.

Je zou verwachten dat de grepen met links voor mij veel makkelijker zouden zijn.

Een andere tip was "les nemen". Betekent dat niet oeverloos noten leren?

deedee
1 mei 2005, 21:42
Veel mensen houden hun elleboog van hun linker arm (aangenomen dat je rechts bent)


Ik ben linkshandig, maar probeer rechts te spelen omdat hier toch de meeste gitaren voor zijn.

Je zou verwachten dat de grepen met links voor mij veel makkelijker zouden zijn.

Een andere tip was "les nemen". Betekent dat niet oeverloos noten leren?


niet als je je gitaarleraar goed uitzoekt, neem een proefles, kijk of het je wat lijkt.

Toffe gozer
1 mei 2005, 21:49
Als je linkshandig bent zou ik als ik jou was een keertje op een linkshandige gitaar gaan spelen en kijken hoe dat bevalt want gitaar spelen is al moeilijk genoeg

Coco
1 mei 2005, 21:52
Weet er iemand een goede leraar in de omgeving van Tiel?

wietse
1 mei 2005, 21:54
oefenen ,oefenen en nog eens oefenen.
je speieren moeten opeens heel andere bewegingen doen en houdingen aan nemen dan ze gewend zijn dit kost tijd.
niet te krampachtig spelen en in het begin maken veel de fout door hard de snaar neer te drukken dit is helemaal niet nodig.
ik had de eerste weken vooral pijnlijke vingers, volgens mij kan je beter met gewone akkoorden beginnen heb je die eenmaal onder de knie dan zijn powerchords helemaal een makkie.
hangt er vanaf wat voor model gitaar je hebt maar fretbuzz kan jezelf heel gemakkelijk oplossen mits er niets mis is met de gitaar.
gewoon de aktie verhogen.

rambe029
1 mei 2005, 21:59
Weet er iemand een goede leraar in de omgeving van Tiel?

ga naar twentietoe. Ik heb daar ook les. Super cool!

Coco
1 mei 2005, 22:15
Weet er iemand een goede leraar in de omgeving van Tiel?

ga naar twentietoe. Ik heb daar ook les. Super cool!

Twentietoe, geldt daar geen maximum leeftijd?

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 23:04
Je kunt ook een rechtshandige gitaar gewoon rechtshandig gebruiken. Ik ben zelf ook links maar speel op rechtshandige gitaren. In het begin voelt dat héél vreemd aan, maar het is makkelijker dan 'op de kop' spelen.

Bobbel
2 mei 2005, 07:08
Een paar weken geleden heb ik mijn eerste gitaar gekocht en daar de powerchords het makkelijkst schijnen te zijn heb ik me hier op gestort.
Het enige resultaat is een zere arm en de neiging om mijn gitaar aan barrels te meppen. :-?

Is dit nu alleen een kwestie van kracht of heb ik de verkeerde techniek?
Ik kan het spelen een krap kwartier volhouden, daarna beginnen mijn vingers als een gek te trillen.

De bovenste snaar, de E geloof ik, laat als ik hem aansla een raar rammelend geluid horen.

Wie weet raad?

Coco

Gewoon veel doen en probeer verschillende manieren om dat accoord te pakken... bij mij duurde het ook even, maar daarna lach je erom :wink:

P.S. En ik heb nooit les gehad en het is allemaal goed gekomen...

rambe029
2 mei 2005, 08:57
Weet er iemand een goede leraar in de omgeving van Tiel?

ga naar twentietoe. Ik heb daar ook les. Super cool!

Twentietoe, geldt daar geen maximum leeftijd?

Ehmm, volgens mij niet. Anders moet je ff bellen of mailen:

www.twentietoe.nl

JvD.
2 mei 2005, 10:44
je kan een proefles nemen om alleen de houding te leren =P