PDA

View Full Version : Maya Les Paul op de rommelmarkt gekocht



Treeb
1 mei 2005, 13:46
Deze maya les paul kwam ik gister op de rommelmarkt tegen. Hij zag er nogal belabbert uit, maar voor zover ik kon zien was het hout nog goed. Ik kon mij nog een topic herinneren over dat sommige maya les pauls de moeite waard waren dus ik dacht ik waag het erop. Heb er 15 euro voor betaald. Ik ben beginnend gitarist en heb al een epiphone les paul, maar deze leek mij leuk voor erbij. Heb niet zoveel verstand van gitaren, maar dit lijkt me een leuk project om wat ervaring op te doen.

Ik weet niet zeker wat ik er nu mee moet doen. Er zit geen brug meer op, en geen tailpiece. Verder zijn volgens mij de stem mechanieken ook niet goed meer, dus die zullen ook vervangen moeten worden. Voor zover ik kan zien is het hout nog goed, geen scheuren en een rechte hals. Verder heb ik even de snaren van mijn epiphone naast de elementen gehouden van de maya, en er zit nog wel geluid in, hij krast alleen heel erg als je de gitaar schud.

Nu mijn is mijn vraag of iemand hier wat meer kan vertellen over deze maya les paul en of deze het waard is om op te knappen. Of misschien tips waar en hoe ik beginnen moet!

Hier staan wat foto's ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3382.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3385.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3392.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3410.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3411.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3414.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3420.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3422.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3423.jpg

http://www.treeb.com/gitaar/IMG_3424.jpg

robzilla
1 mei 2005, 14:12
ik heb er ook zo een, ik weet er verder niks vanaf..

Kasper
1 mei 2005, 14:14
Wat een poetsbeurt al niet kan doen :o

Mooi gazon ook :wink:

Luca P
1 mei 2005, 14:17
Jezus wat een wrak!
Wel te gek als je helemaal weer in orde krijgt!
Zelf had ik een ES175 kopie van Maya.
Weggedaan!
Stom stom stom.
Die is nu rond de €500 waard.
Deze als hij helemaal is opgeknapt misschien wat minder.
Of hij echt beter klinkt/speelt dan de huidige Richwoodjes ofzo durf ik niet te zeggen.
Hou ons op de hoogte omtrent de restauratie!
8-)

Wormaap
1 mei 2005, 14:26
Na het zien van de eerste foto's dacht ik 'wegflikkeren' maar op de latere foto's waar'ie opgepoetst is :o

ICEcube
1 mei 2005, 14:55
Amai, ik heb enkele dagen geleden zelf een maya Les Paul wat opgeknapt en damn! Als je hem krijgt als ik de mijne heb gekregen, echt ZEKER de moeite waard! Hoewel die van mij in een veel betere toestand was dan die van u. Ik zou ik het toch zeker proberen. Beestig goede gitaartjes! Speelt mijn Washburn op zijn sokken naar huis. Hou ons op de hoogte. :wink:

Akira
1 mei 2005, 15:02
Ik weet niet zeker wat ik er nu mee moet doen.

Uhm, onderdelen bestellen en monteren, electronica eruit halen en nakijken en goed terug stoppen, snaren erop, afstellen, en spelen? :)

Stratman70
1 mei 2005, 15:33
Precies!

Inderdaad ligt je gazon er erg mooi bij.

Hankey
1 mei 2005, 15:39
Ik weet niet zeker wat ik er nu mee moet doen.

Uhm, onderdelen bestellen en monteren, electronica eruit halen en nakijken en goed terug stoppen, snaren erop, afstellen, en spelen? :)

Ik zou em persoonlijk ook nog refinishen, dan ben je ook gelijk van de beschadegingen af...

AART
1 mei 2005, 15:40
ik wil hem wel van je overkopen, maak je nog winst...

Bins
1 mei 2005, 16:08
Tailpiece en brug zijn niet zo duur, dan kan je in ieder geval kijken of ie nog een beetje bespeelbaar is. Pas als ik zeker wist dat ie lekker speelde zou ik er echt tijd en geld in gaan stoppen.

wietse
1 mei 2005, 16:56
leuke vondst!
is het een multiplex of een goed stuk hout?
is slecht te zien op de foto's namelijk, brug, tailpiece en knoppen zijn ongeveer 30 tot 40 euro.
mischien nog wat potmetertjes vevangen daardoor zal het wel wat krassen.
dat is dus te doen, de goede maya's waren erg fijne gitaren maar ze hebben ook heel wat rotzooi gebouwd.
gewoon afbouwen en zien of het een bruikbare gitaar is, en anders verkoop je hem weer, als hij je niet bevalt, je kan je er nooit een buil aan vallen.
denk dat dit een 70er jaren maya is toen kwamen ze vrij massaal op de markt.
het made in japan op de neckplate is een goed teken ze zijn namelijk ook in korea gebouwd en die waren niet erg goed.

JvD.
1 mei 2005, 17:04
je hebt um der zo weer boven op.. kost niet veel moeite, wel geld [brug/tail/tuners +- 100 euri]

wietse
1 mei 2005, 17:11
je hebt um der zo weer boven op.. kost niet veel moeite, wel geld [brug/tail/tuners +- 100 euri]
weet niet waar jij koopt maar een paar simpele tuners zijn niet zo duur, en als de originele nog werken laat ze eerst zitten mischien vallen ze ook nog wel mee.

Treeb
1 mei 2005, 20:39
Oke, cool dus het is niet de slechtse maya ooit gebouwt waarschijnlijk :)
Hoe kun je eigenlijk zien of het mulitplex is of niet?

Sorry AART maar ik doe hem niet weg, dit is voor mij een kans om eens wat met gitaren om te prutsen.

Ik heb niet zoveel geld, dus als iemand tips heeft over een goedkope nieuwe of tweedehands brug, graag! Past trouwens elke brug op de gitaar? Verder zijn de ringetjes om mijn tuners weg, dit is op de foto te zien, zijn deze los verkrijgbaar, of kan ik dan meteen beter nieuwe tuners kopen?

wietse
1 mei 2005, 21:08
als het multiplex is dan zie je in de control of elementen ruimtes allemaal laagjes vaak als je de verf er afschraapt in zo'n ruimte kan je het duidelijker zien, zie je kleurverschillen tussen de verschillende houtsoorten waar het multiplex uit is opgebouwd.
tuner ringetjes zijn ook wel los te krijgen, voor de brug en het tailpiece heb je nogal wat verschillende schroefdraden die gebruikt worden. probeer die te vinden met de goede schroefdraad anders heb je veel werk doordat je de kooimoer die in het hout zit dan ook moet vervangen.

wietse
1 mei 2005, 21:13
ik heb ook nog wel wat liggen maar weet niet of je er wat mee kan en hoever je ervoor moet reizen, een rot eind rijden voor onderdelen die mischien passen is ook niet goedkoop.
daarom mensen zet je woonplaats in je profiel dat kan erg handig zijn.

Daniël_san
1 mei 2005, 22:04
Heeft ie nou een geschroefde hals? Hij is wel mooi overgens......

vulvasonic
1 mei 2005, 22:11
Ik heb nog een Maya SG, mijn allereerste electrische gitaar. Deze gitaar was van multiplex. jammer, want de hals was zeer confortabel en de elementen klonken echt geweldig (zal wel een kwestie van gewenning zijn, maar zo dacht ik erover).

Blijft wel lollig om mee te klooien.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MayaSGTotalFront.jpg

wietse
1 mei 2005, 22:14
Heeft ie nou een geschroefde hals? Hij is wel mooi overgens......
ooit een gelijmde hals gezien met een halsplaat?

Treeb
2 mei 2005, 12:16
Nou, ik heb de gitaar net open gemaakt, en hier was beter te zien welk hout het was, maar hij is dus van multiplex, dat is jammer. Is het alsnog de moeite waard om de gitaar speelklaar te maken?

jorrit
2 mei 2005, 16:58
sjah dat ligt aan jou... t zal nooit de best klinkende gitaar ooit worden door het mulitplex maar wel een leuk gitaartje. je mag hm ook gewoon voor een mooi prijsje aan mij verkopen heb nog wel wat hardware thuis liggen... :)

wietse
2 mei 2005, 17:10
Nou, ik heb de gitaar net open gemaakt, en hier was beter te zien welk hout het was, maar hij is dus van multiplex, dat is jammer. Is het alsnog de moeite waard om de gitaar speelklaar te maken?
altijd als hij weer klaar is kan je er ook nog wel wat aan verdienen.
100 euro vang je er altijd voor als hij er netjes uitziet en goed speelt.

Treeb
2 mei 2005, 20:33
je mag hm ook gewoon voor een mooi prijsje aan mij verkopen heb nog wel wat hardware thuis liggen... :)

Jij mag ook je hardware voor een mooi prijsje aan mij verkopen! just kiddin'. :wink:

Ik wil hem wel houden, gewoon omdat ik het eigenlijk een heel leuk ding vind. Maar het is meer dat ik het zonde vind om veel geld aan een gitaar uit te geven die uiteindelijk het niet doet. Het is ook niet de bedoeling om hem te verkopen als hij het weer doet. Heb vanmiddag al bedacht dat ik het zelf wel waard vind om hem te maken, dus doe hem niet weg. Ben vanmiddag trouwens ook achter gekomen waarom hij zo kraakte. Er zat een draadje los bij de jack output. Dat is dan weer een meevaller

ICEcube
2 mei 2005, 20:51
sjah dat ligt aan jou... t zal nooit de best klinkende gitaar ooit worden door het mulitplex maar wel een leuk gitaartje. je mag hm ook gewoon voor een mooi prijsje aan mij verkopen heb nog wel wat hardware thuis liggen... :)

Bwa mijn Washburn is uit maple, en mijn multiplexen maya speelt toch veel fijner. Dus zo erg is multiplex nu toch ook weer niet?

vulvasonic
2 mei 2005, 20:56
sjah dat ligt aan jou... t zal nooit de best klinkende gitaar ooit worden door het mulitplex maar wel een leuk gitaartje. je mag hm ook gewoon voor een mooi prijsje aan mij verkopen heb nog wel wat hardware thuis liggen... :)

Bwa mijn Washburn is uit maple, en mijn multiplexen maya speelt toch veel fijner. Dus zo erg is multiplex nu toch ook weer niet?

Het gaat ook niet zozeer om de klank of de bespeelbaarheid. Die Maya van mij heb ik echt binnen een jaar helemaal op gespeeld. De body ging gewoon scheuren vanuit de hoeken van de neckpocket (is hier een goed Nederlands woord voor trouwens?). Het ding was onmogelijk nog te stemmen. De hals zwabberde alle kanten uit.

wietse
2 mei 2005, 21:32
multiplex heb je in verschillende kwaliteiten, het hoeft helemaal niet slecht te zijn.
dat scheuren bij de neckpocket heeft niks met multiplex te maken, veel SG kopies met een geschroefde hals doen dat ook, en dan niet eens bij een multiplex gitaar.
er zit dan gewoon te weing vlees om echt sterk te zijn.
de oplossing is dan de hals er gewoon in vast te lijmen heb je er nooit weer last van.
heb dat bij m'n melody SG ook gedaan, zit weer als een huis.

vulvasonic
2 mei 2005, 21:36
multiplex heb je in verschillende kwaliteiten, het hoeft helemaal niet slecht te zijn.
dat scheuren bij de neckpocket heeft niks met multiplex te maken, veel SG kopies met een geschroefde hals doen dat ook, en dan niet eens bij een multiplex gitaar.
er zit dan gewoon te weing vlees om echt sterk te zijn.
de oplossing is dan de hals er gewoon in vast te lijmen heb je er nooit weer last van.
heb dat bij m'n melody SG ook gedaan, zit weer als een huis.

Geef me verdomme dan op z'n minst een KLEIN beetje gelijk! :-D

wietse
2 mei 2005, 21:48
multiplex heb je in verschillende kwaliteiten, het hoeft helemaal niet slecht te zijn.
dat scheuren bij de neckpocket heeft niks met multiplex te maken, veel SG kopies met een geschroefde hals doen dat ook, en dan niet eens bij een multiplex gitaar.
er zit dan gewoon te weing vlees om echt sterk te zijn.
de oplossing is dan de hals er gewoon in vast te lijmen heb je er nooit weer last van.
heb dat bij m'n melody SG ook gedaan, zit weer als een huis.

Geef me verdomme dan op z'n minst een KLEIN beetje gelijk! :-D
nope doe ik niet :-D bolt on SG kopies hebben nu eenmaal dat probleem heb er in totaal drie in handen gehad en allemaal dezelfde scheuren, multiplex of mahonie maakt niks uit.
de body is te dun om daar genoeg stevigheid te bieden voor een bolt on nek.
lijm je de hals op z'n plaats zodat hij ook vast zit aan de zijkanten dan is het probleem opgelost.
je moet er dan wel zeker van zijn dat de hals goed recht en in de juiste hellingshoek staat want dit kan je na de tijd niet meer aanpassen.
bij LP kopies is de neckjoint veel dikker en gebeurt dit niet snel, als er tenminste een goed verlijmde kwaliteit multiplex is gebruikt en niet van dat erg lichte en grove spul.
geef je wel gelijk dat niet alles valt of staat met goede bespeelbaarheid en klank, degelijkheid is ook belangrijk.

ICEcube
2 mei 2005, 22:22
Tjah, die maya van mij komt ergens uit de jaren '70. Ik speel er nu al iets minder als een jaar op, en daar is nog niets aan integendeel hij speelt zelfs vlotter dan ooit. Je moet er gewoon geluk mee hebben en het voorzichtig behandelen. :cool:

vulvasonic
2 mei 2005, 22:27
Tjah, die maya van mij komt ergens uit de jaren '70. Ik speel er nu al iets minder als een jaar op, en daar is nog niets aan integendeel hij speelt zelfs vlotter dan ooit. Je moet er gewoon geluk mee hebben en het voorzichtig behandelen. :cool:

Sinds wanneer moet je een gitaar voorzichtig behandelen? Afraggen moet je het kreng! :-D

Treeb
5 mei 2005, 19:21
Zo, een update: Gister bij wietse geweest om een brug en tailpiece, hij heeft ze meteen erop gezet, en verder is hij ook nog eens bezig geweest met het verstellen van het geheel, bedankt daarvoor wietse! Hij is bespeelbaar, hij heeft alleen nog wat fretrammel bij de 20e fret en hoger, komt omdat de hals heel erg hol is, die ga ik een beetje verstellen. Verder moeten er nog knoppen op, vandaag de plug gesoldeert, de gitaar klinkt best lekker, heel anders dan mijn epiphone, leuk dat ik nu een ander geluid erbij heb. Als de gitaar klaar is komen er foto's!

wietse
5 mei 2005, 19:50
ah toch nog een fretbuzz?
kan komen omdat er nu voor het eerst mischien in jaren weer snaren opzitten en die nu weer trekken aan de hals, na al die tijd.
voorzichtig de trusrod wat aandraaien zou ik zeggen, volgens mij was de hals niet zo erg hol toen je bij me kwam.
je kan natuurlijk ook de actie nog iets hoger draaien.
valt dus niet tegen over je eigen versterker die nephumbuckers :-D, ik vond ze bij mij ook al lekker klinken, maarja met een multi effect kan je bijna alles nog goed laten klinken :-D .

Treeb
6 mei 2005, 20:50
http://www.treeb.com/gitaar/maya1.jpg
Zo zag de gitaar er gisteravond uit

Nadat ik vandaag nieuwe knoppen, en ringen voor de elementen gehaalt heb is de gitaar klaar! De hele middag bezig geweest met het goud van de brug af te halen, vanavond de ringen rond de elementen erop gezet. De hals nog wat rechter gezet. En klaar euhmn, waarschijnlijk moeten er nog wat kleine dingen aan gebeuren :) maar qua uiterlijk is hij wat mij betreft klaar.

Hij speelt best lekker, vooral heel licht, de actie had nog wel iets lager gemogen en de hals iets rechter nog, maar dat doe ik nu eerst nog maar niet, heb de hals namelijk al een stuk rechter gemaakt.

http://www.treeb.com/gitaar/maya2.jpg
http://www.treeb.com/gitaar/maya3.jpg
http://www.treeb.com/gitaar/maya4.jpg
http://www.treeb.com/gitaar/maya5.jpg


Bedankt allemaal voor jullie hulp, en vooral wietse nogmaals bedankt, ben een heel stuk wijzer geworden door dit hele projectje![/img]

Tupelo
6 mei 2005, 21:18
Wow, ziet er in ieder geval puik uit zeg! Cool!

wietse
6 mei 2005, 21:21
andere kleur humbucker ringen zie ik, is een hele verbetering, en de brug past nu mooi bij de andere hardware waar het goud af is gesleten.
nu nog een slagplaatje (zwart, minimaal two ply zodat er een witte rand omheen zit) en dan is hij helemaal klaar.
ziet er nu al stukken beter uit dan toen je hem kocht.
veel plezier ermee.

ICEcube
6 mei 2005, 21:51
Zier erg goed uit!

iam
7 mei 2005, 01:02
moet die bovenst humbucker niet omgekeerd zitten? :roll:

Treeb
7 mei 2005, 09:00
moet die bovenst humbucker niet omgekeerd zitten? :roll:

Haha, shit, helemaal niet op gelet!

Franc
7 mei 2005, 09:05
Ziet er goed uit hoor!

Als je die 'humbucker' toch om gaat draaien, kun je dan niet een paar pics maken van hoe dat er uit ziet, zo'n singlecoil onder zo'n kapje?

Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :)

wietse
7 mei 2005, 10:48
Ziet er goed uit hoor!

Als je die 'humbucker' toch om gaat draaien, kun je dan niet een paar pics maken van hoe dat er uit ziet, zo'n singlecoil onder zo'n kapje?

Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :)

van de achterkant zie je er erg weinig van, bij die van hem ondekte ik het doordat er een paar kleine gaatjes (in tegenstelling van die op de foto) inzitten en als je daar inprikte raakte je niks terwijl die wel precies op de plaats van de 2e spoel zitten.
doordat de spoel toch wat breder en platter is dan gebruikelijk zitten ze kwa geluid wat tussen p90 en singlecoil in.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/nepbuckerback.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/nepbuckerinside.jpg

soms zijn ze ook helemaal dicht dan kom je er alleen achter door de boel open te maken of door het gewicht.

Baker
13 mei 2005, 10:07
Te gek zeg!
Goeie pics ook!
Wat heeft het hele project je nu gekost als ik vragen mag?

Treeb
13 mei 2005, 10:13
15 euro voor de gitaar.
15 euro aan metalen onderdelen
7,20 euro voor de knoppen
5 euro voor de witte ringen rond de singlecoil humbuckers :)

42,20 dus! Ik heb nog een strap voor 12 euro gekocht maar die heb ik weer terug gebracht, hij kleurde er niet goed bij, ga nu zelf een strap maken.

Treeb
14 mei 2005, 13:57
Ik heb een probleem met de gitaar, de hals is nog steeds te hol. Ik heb gister de halspen aangedraait. Ik heb eerst in het boek van Ralph Deiner gelezen welke kant je op moest draaien om de hals boller te krijgen, maar dat hielp niet veel, ik heb gedraait totdat de pen zelfs los zat, maar de hals bleef net zo hol staan. Nu de vraag, moet je een pen strakker of losser draaien om de hals boller te maken. Kan het zijn dat de hals gewoon niet meer de kracht bezit om bol te staan, of heeft het boek het verkeerd en moet ik die pen strakker draaien?

ToTaL FaKe
14 mei 2005, 14:27
waarschijnlijk heb je de halspen nu verrot gedraaid.

kwart rond draaien en dan ff half uurtje wachten, en ga zo maar door :)

wietse
14 mei 2005, 14:41
volgens mij moet je hem strakker draaien, staat ook duidelijk in het boek de gitaar, als de kromming niet groot genoeg is (holling dus) moet de hals pen een achtste slag los worden gedraaid.
zo staat het tenminste in het boek.

Treeb
14 mei 2005, 15:00
Ik zal de gitaar eens rustig wat strakker draaien. Is het misschien ook handig om de snaren iets losser te draaien zodat er wat kracht van de hals afgehaald wordt, ik weet dat er in het boek staat dat de snaren op spanning moeten blijven tijdens het verstellen van de hals, maar misschien is het ook wel wat beter dat de kracht een beetje eraf wordt gehaald.

Mattia
14 mei 2005, 16:04
Even kijken of ik heb goed heb begrepen: je wil de hals vlakker hebben (bol, dus achteroverhellend, is nooit goed. Het is of vlak, of ietsjes 'hol', cq het heeft een beetje relief). Daarvoor moet je je truss rod met de klok mee aandraien. Meer dan een halve omwenteling per keer lijkt me een beetje veel van het goede.

Echter, voor je gaat spelen met je truss rod, moet je kijken of de toets/hals wel vlak zit, en of de fretten een beetje level zijn. Als dat niet zo is, kun je zoveel je wil gaan kloten met je truss rod, maar schiet je er niets mee op.

Stap 1: Truss rod los (terugdraaien totdat er geen spanning op zit)
Stap 2: snaren los. Nek een beetje 'wrikken', lichtjes, om te zorgen dat niks is blijven 'steken'.
Stap 3: met een redelijke straightedge (beetje recht lineaal moet ook kunnen) kijken of de hals wel vlak is, en of de fretten egaal zijn. Kan zijn dat sommige fretten lager zijn dan anderen, en je eigenlijk toe bent aan een fret level
Stap 4: Als 't goed zit, snaren weer op toonhoogte brengen.
Stap 5: Nu de truss rod aanspannen: dit werkt, vooral bij 'oude stjil' Gibson truss rods, beter als je de hals eerst buigt in de richting waar je 'm wil hebben, en dan de truss rod vast draait. Dan de hals loslaten. Zo voorkom je onnodig veel spanning op de draad van de truss rod. Dus: Met de hand wat buigen, vastdraaien, hals beetje wrikken, dan even laten 'settlen', vooral als het erg veel adjustment nodig heeft.

Ik stel zo bijna al m'n halzen af (buigen, dan aandraien, ipv aadraien om de buiging erin te krijgen), en het werkt prima.

Treeb
14 mei 2005, 16:13
Oke, bedankt voor de tip! Ik wil mijn hals inderdaad platter hebben, het is nu net een pijl en boog :) Het is dus wel zo dat hoe strakker de truss rod des te platter de hals?

bat
14 mei 2005, 16:52
Dat hangt van de constructie van de halspen af. Je hebt er die je strakker moet draaien om hem holler te maken, maar ook die je strakker moet draaien om het boller te maken. Raar maar waar.

iam
14 mei 2005, 18:14
Mattia,
ik volg niet echt meer...

een beetje bol moet toch normaal?

even kijken of we de juiste termen gebruiken

http://users.pandora.be/iam/bolhol.JPG

Mattia
14 mei 2005, 18:21
Mattia,
ik volg niet echt meer...

een beetje bol moet toch normaal?

even kijken of we de juiste termen gebruiken

http://users.pandora.be/iam/bolhol.JPG

Als we het hebben over een hals, in de lengte gezien, in de richting van de snaren, is een beetje HOL normaal, een beetje BOL en dat ding speelt absoluut voor geen meter meer. Een bolle hals, dat wil je niet hebben! Helemaal vlak kan ook, als je heel, heel licht speelt, en je actie iewat hoog is, maar 'normaal' moet je iets van een mm 'holheid' hebben ergens rond de 7de fret, midden op de toets. Veel meer, en je ratelt als je snaren lager af wil stellen. Minder, en ze ratelen zwz.

De toets is wel bol, de 'side to side' radius, maar dat kun je niet aanpassen zonder een schuurblokje en een refret, zeg maar.

iam
14 mei 2005, 19:17
Mattia,
ik volg niet echt meer...

een beetje bol moet toch normaal?

even kijken of we de juiste termen gebruiken

http://users.pandora.be/iam/bolhol.JPG

Als we het hebben over een hals, in de lengte gezien, in de richting van de snaren, is een beetje HOL normaal, een beetje BOL en dat ding speelt absoluut voor geen meter meer. Een bolle hals, dat wil je niet hebben! Helemaal vlak kan ook, als je heel, heel licht speelt, en je actie iewat hoog is, maar 'normaal' moet je iets van een mm 'holheid' hebben ergens rond de 7de fret, midden op de toets. Veel meer, en je ratelt als je snaren lager af wil stellen. Minder, en ze ratelen zwz.

De toets is wel bol, de 'side to side' radius, maar dat kun je niet aanpassen zonder een schuurblokje en een refret, zeg maar.

DAMN,

en ik al altijd denken dat we het over de toets hadden als we over hol en bol praatten :oops:

een vlug kijken hoe het bij mn tele zit, heb onlangs een kwart draaitje gedaan om wat boller te zetten :s

Franc
14 mei 2005, 19:29
Minder hol dus.

Bol kan je hals niet zijn, dan loopt ie onherroepelijk aan.