PDA

View Full Version : Hulp nodig bij uitwerking idee



Jax
1 mei 2005, 10:38
Test

Jax
1 mei 2005, 10:39
Hallo,

Ik ben redelijk ontevreden over mijn vox valvetronix versterker. Zoals je missschien al in het moderne versterkers deel van dit forum hebt gelezen, vind ik de slaggitaarsound van de amp gewoon niet strak genoeg, het heeft zeg maar niet genoeg definitie. Het is één grote brij van geluid, en mist dus in mijn ogen de strakheid. Dit bracht me ertoe na te gaan denken over wat ik eigenlijk zoek in een amp. Het antwoord was eigenlijk simpeler dan ik dacht: Ik wil een redelijk goede clean, en één goede, strakke distortion sound. Meer heb ik niet nodig; Geen ingebouwde effecten, geen gain-boost. Zelfs eq knoppen zie ik niet echt als noodzakelijk. Dit gaat er echter wel vanuit dat de ene distortion sound van de versterker gewoon goed is. Aangezien met name de budgetversterkers hun uiterste moeite doen om uit te sloven met allemaal onnodige functies, heb ik in de winkels niet kunnen vinden wat ik zoek. Toen bedacht ik me dat het misschien leuk zou zijn zelf een amp te bouwen. Het feit dat ik niet veel knoppen en onnodige functies erin gebouwd wil hebben, maakt het de te makkelijker (lijkt me). Toch heb ik nog maar weinig ervaring met het electronica en zelfbouw. Mijn broer kan echter wel gewoon goed solderen en die heeft er geloof ik wel genoeg verstand van om iets goeds te kunnen maken, dus dat lukt denk ik wel.

Nou is het plan als volgt: Hoe ik het nu voor me zie zal de versterker twee knoppen hebben; een volume-knop en een gain/distortion knop. Zo kan ik dus de distortion onafhankelijk van het volume regelen. De versterker hoeft niet groot te worden, en is alleen voor thuis bedoeld, dus één 10" of 12" speaker lijkt me wel genoeg.

Ik zit nu wel met een aantal vragen, en hopelijk kunnen jullie me ermee helpen. Ten eerste, is dit plan haalbaar? Hoeveel zou het kosten? Zou ik mijn plannen op een bestaande versterker moeten baseren? Zou ik voor buizen moeten gaan, of transistor? Zou het fout kunnen gaan?

Alvast bedankt,
Jax

bert k
1 mei 2005, 13:02
Ja, je moet voor buizen gaan. Je zoekt duidelijk een mooie distortion, en dat gaat geweldig met buizen. Verder zou ik toch een tweekanaals versterker overwegen. Een enkel kanaal dat van superclean naar distortion te draaien is wordt lastig.
Ik heb zelf een Marshall 18 Watt gebouwd, en die twee kanalen doen idd het kunstje wat je zoekt. Je zou hem kunnen vereenvoudigen door de toonregeling weg te laten.

Antoon
1 mei 2005, 23:19
Weinig features maar wel goed klinkend klinkt als dat je toe bent aan een wat professionelere versterker. Toch weet ik niet of je met jouw wensen en instelling moet gaan proberen een goede buizenversterker te maken.

Als je alleen maar een modern klinkend, strak en steriel clean plus een high-gain geluid wilt, kun je dat net zo goed met een transistorversterker met veel demping, weinig middentonen en een goede speaker doen. Met buizen is juist het tussengebied interessant. Waarom koop je niet een tweedehands mesa V-Twin pedaal en een 120w Roland Jazz Chorus?