PDA

View Full Version : Gibson SG vraagjes



SBloke
30 april 2005, 21:48
Hoihoi,

Ik ben laasts een gibson SG tegengekomen in m'n schoonfamilie..

en nu vroeg me af wat voor eentje het exact is... uit welk jaar hij komt en natuurlijk, wat ik ervoor zou moeten geven :roll:

Het gaat om een chocoladebruine SG (Kersenrood onder de KLEINE slagplaat) Metalen stemmechanieken (Gibson Deluxe) Dot inlay op de hals, De knoppen zijn donkerdoorzichtig en tonvormig (dus niet die tropenhelmpjes)
Hij heeft 2 humbuckers.. van die chrommmetalen met schroefjes erin.
Op de kop staat alleen Gibson, verder niks... (Ook geen sierlijke inlays) en op het dekplaatje staat ook al niks.

Serienummer heb ik nog even niet.. maar komt eraan. Volgens de eigenaar komt hij uit '73 of '74

Ding is trouwens niet ongehavend uit de stijd gekomen met vader tijd. VOL krassen, deuken enzovoort. Geen koffer meer aanwezig... en er is ooit lang lang geleden een bigby op gezet. (Die zat er dus origineel niet op, althans bij deze.) De gaten voor de originele brug zijn opgevuld met rondhout. Waar de originele brug is weet ik niet.

Verder klinkt hij echt ge-wel-dig....

..en mocht je je afvragen vanwaar de vage thermen en waarom ik de elementen niet ken... ik speel eignelijk alleenmaar accoustisch en heb me nog niet echt verdiept in de electronica

http://www.rareguitar.de/images/137-3705_IMG.JPG

Hier lijkt hij heel erg op, MAAR dus een ANDERE bigsby (waar ook echt "Bigsby" op staat maar wel hetzelfde korte model) en een ander zadel. Zo-eentje op die draaischroefpootjes die je meestal op Gibsons ziet.
Zelfde knoppen, zelfde slagplaatmodel, zelfde model elementen.. maar het ziet er allemaal een stuk minder blinkend uit.

Antoon
30 april 2005, 22:14
Die op die foto is er in ieder geval een van rond 1973 waarvan de lak afgeschuurd is.

SBloke
30 april 2005, 22:28
De kleur ervan komt wel overeen met de SG die ik handen heb gehad, maar die is NIET afgeschuurd... alleen HEEEL erg verkleurd...

heeft jaaaaren aan de muur gehangen bij een verwoed roker... en heeft ook vele uurtjes in zonlicht gehangen (aan de muur in de woonkamer, dan wil dat noral eens goed gaan he) en als die SG inderdaad zo out is (begin 70er jaren) dan mag hij best verkelurd zijn van mij.. vind het er wel leuk uit ein eigenlijk, zo'n gehavende gitaar.

Het serienummer is trouwens wel vrij kort (6 of 7 getallen geloof ik)

SBloke
30 april 2005, 22:38
De kleur ervan komt wel overeen met de SG die ik handen heb gehad, maar die is NIET afgeschuurd... alleen HEEEL erg verkleurd...

heeft jaaaaren aan de muur gehangen bij een verwoed roker... en heeft ook vele uurtjes in zonlicht gehangen (aan de muur in de woonkamer, dan wil dat noral eens goed gaan he) en als die SG inderdaad zo out is (begin 70er jaren) dan mag hij best verkelurd zijn van mij.. vind het er wel leuk uit ein eigenlijk, zo'n gehavende gitaar.

Het serienummer is trouwens wel vrij kort (6 of 7 getallen geloof ik)

Antoon
30 april 2005, 23:00
dit is mijn 64er (waarvan eveneens de lak afgeschuurd is)

http://groups.msn.com/_Secure/0OwAdA7AQBdnFShcGjzMN1023Ct7zgMVT*ABIBuFBlW!TNPzgL w!GVMAMG*WbIN8q*v0M8swm9dCtvv6ZnsLUvgG833L7ro50/sg.JPG?dc=4675520444568784052

in de 70s was een soort 'walnoot' kleur ook leverbaar (naast het eeuwige kersenrood)

hardus
1 mei 2005, 00:24
Die op de foto is een SG Special uit begin 70's.
Vanwege die verbouwing niet meer dan 500 euri waard mischien, maar wel een fantastische player natuurlijk. Ik zou 'm er niet voor verkopen.

AutoStatic
1 mei 2005, 20:37
Staat er Made In USA onder het serienummer achter op de kop? Gitaar is iig van begin jaren zeventig getuige de Schaller tuners en de dot inlay, mijn SG's hebben dezelfde kenmerken (allebei begin jaren '70).
Maar heb je ook foto's van de gitaar zelf? Die Bigsby is jammer, ik zou 'm er zelf weer afhalen en de gitaar weer in originele staat terug proberen te brengen. De hals is verder ok? Geen barsten/scheuren?

AutoStatic
1 mei 2005, 20:38
En voor een precieze datering, probeer het forum op http://www.everythingsg.net

Neals
1 mei 2005, 20:58
Lekker boeiend dat ie niet orgineel is, als hij lekker speelt wat maakt het uit toch, zelf vind ik overigens de brug niet zo heel geslaagd, liever gewoon een stoptail, maar zo te zien is het een gitaar voor players. Laat het posen met te dure gitaren maar over aan playas

Bobbel
1 mei 2005, 22:14
Dot inlay op de hals,
http://www.rareguitar.de/images/137-3705_IMG.JPG


ja dat denk ik ook :wink:

Fumi SG
1 mei 2005, 23:37
@bobbel....
hier lijkt hij heel erg op...... :roll:

SBloke
3 mei 2005, 16:24
Die MEGA foto is inderdaad ter illustratie...

De SG in kwestie heb ik niet op de foto staan.



Er staat inderdaad Made in USA op de kop onder het serienummer. Technisch is de gitaar helemaal in orde. alleen het optische... ze heeft heel erg veel geleden. Maar geen scheuren, kromme hals, afgevlakte fretten, ratelende potmeters of wat dan ook. Alleen de lak is dus beroerd.

het is echt een gitaar om op te spelen, niet om te poetsen en te showen. Maar zoizo kan het showelement mij wel gestolen worden, als het lekker speelt.... en dat doet ie zeker....

Maargoed, de hamvraag.

Wat is een dergelijke SG waard? Inclusief zeer degelijke rechthoekige flightcase. (alu profielen, extra hoekversteviging, en exact op maat schuim in de case enzo... )