PDA

View Full Version : Probleem Cubase VST 5.1 mac



Azrael
30 april 2005, 17:58
Ik draai nu op mijn Imac400mhz 256mb RAM / Cubase VST 5.1
Ik heb het volgende erg onhandige probleem. Iedere keer als ik een track heb opgenomen en op stop druk stopt mijn geluid volledig. Het lukt pas weer goed als ik Cubase herstart. En om voor iedere take te herstarten valt natuurlijk niet te doen snap je wel.

Iemand die dit heeft meegemaakt? De drivers die ik nu gebruik zijn van standaard Sound Manager. Ik zou graag ASIO drivers willen of DAC (low level drivers) maar ik weet niet waar ik deze moet vinden. Misschien zou dit namelijk mijn probleem oplossen.

Iemand enig idee?

Ic3gl0vE
30 april 2005, 18:42
Het kan zijn dat je geluidskaart niet meer synchroon loopt met cubase. Cubase 5.1 geeft dan (op de pc in ieder geval) meestal de melding "Sorry, contact with the audio device has been lost" en dan moet je het programma opnieuw starten. Dit probleem heb je inderdaad met geluidskaarten die geen asio ondersteunen.

Illegale versies van cubase 5.1 geven dit probleem trouwens af en toe zomaar, maar illegale versies worden uiteraard niet besproken hier.

Azrael
30 april 2005, 18:56
Ik krijg geen foutmeldingen....mijn geluid kapt gewoon. Hij heeft het vroeger altijd goed gedaan. 'k Zal het systeem wel weer opnieuw installeren potverdorie. :-?

Ic3gl0vE
30 april 2005, 19:59
Maar hij kan dus het contact met je geluidskaart verliezen en het jou niet vertellen...

Als het eerst wel werkte zit er misschien andere software in de weg. Ik weet niet of het op de mac kan, maar ik heb op mijn pc 2 installaties: een met internet en alle andere evil dingen, nog een met alleen cubase en toebehoren. Bevalt erg goed!

Azrael
30 april 2005, 20:13
Maar hij kan dus het contact met je geluidskaart verliezen en het jou niet vertellen...

Als het eerst wel werkte zit er misschien andere software in de weg. Ik weet niet of het op de mac kan, maar ik heb op mijn pc 2 installaties: een met internet en alle andere evil dingen, nog een met alleen cubase en toebehoren. Bevalt erg goed!

Yup....maar het was een vers systeem. Het enige wat erop zit wat er daarvoor niet opzat is Pro Tools Free (vond ik overgens helemaal niks) met zijn extensies etc. Uitgeschakeld had ik ze al maar dat hielp niet. Ik ga nu dus een nieuwe systeem installeren zonder Pro Tools Free.

Ic3gl0vE
30 april 2005, 20:26
Ah ja.. verschillende soorten muzieksoftware kunnen elkaar behoorlijk tegenwerken.

Succes ermee! Laat het weten als het weer werkt :)

Azrael
30 april 2005, 20:30
Ah ja.. verschillende soorten muzieksoftware kunnen elkaar behoorlijk tegenwerken.

Succes ermee! Laat het weten als het weer werkt :)

Thanks you. Ik zal het doen.
De geluidskwaliteit (voor de 10 seconden dat het werkte dan) was helemaal toppie aangenomen dat het de ingebouwde geluidskaart is. Ik had geen ruis en het klonk als een gitaar en niet als een overvliegende UFO :-D
Als ik dit goed werkend krijg komt er geen nieuwe geluidskaart in mijn Windows pc en kunnen jullie eens wat soundfiles verwachten. En het zal heus wel lukken want hij deed het vroeger ook dus dan moet het nu ook aan de praat te krijgen zijn.

Azrael
1 mei 2005, 07:52
Het is me gelukt. Cubase werkt weer zoals het het deed. Het heeft ff geduurd maar hij doet het weer. Nu heb ik dus nog een klein probleempje. Ik wil graag weinig tot geen latency hebben in Cubase. Ik weet dat mjn geluidskaart in princiepe alle signalen met 0ms latency gewoon direct kan doorsturen. Dat lukt prima als ik gewoon in MacOS zit en line-in kies en dan "speel geluid af via uitvoer apparaat). In Cubase wil dit echter niet....iemand enig idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg of hoe ik de latency zo kan verlagen dat ik er geen last meer heb? Ik kan wel via mijn mengpaneel gaan monitoren maar das niet ideaal want mijn stereo kan maar 1 input tegelijk aan en dan zou ik dus moeten gaan klooien met een koptelefoon. Tips voor al deze ongein?

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 12:29
windows verhaal:
In windows worden de WDM drivers gebruikt voor geluid. je kunt dan zonder latency gamen, muziek luisteren, film kijken, whatever. Alleen werkten de windows drivers vroeger niet goed als je wilde multitracken, dus heeft Steinberg (de maker van cubase) ASIO drivers ontwikkeld die wel geschikt zijn om mee te multitracken. In cubase maak je gebruik van asio, maar als je geluidskaart dit niet ondersteunt krijg je gigantische latency (erg irritant).
Om dit op te lossen kun je:
-even googlen naar Asio4All. Dat zijn drivers die als ik het goed heb onthouden voor elke kaart geschikt zijn en je zo dus asio kunt gebruiken. Ik weet alleen niet zeker of er mac drivers zijn, maar ik dacht het wel
-een andere geluidskaart kopen die wel asio ondersteund
-andere software gebruiken. Cooleditpro/Adobe Audition maakt in windows gebruik van de standaard drivers en dan heb je dus geen latency met een normale geluidskaart.

Ik heb alleen dus geen flauw idee hoe het zit met ondersteuning voor de mac... Geluidskaarten zijn er sowieso wel natuurlijk :)

Azrael
1 mei 2005, 17:15
Thanks for je info. Ik heb inmiddels een ander idee opgevat.

Ik heb een Behringer UB1002 mixer. Is het mogelijk om met deze mixer directmonitoring te doen? Waar het op neer komt om dit te bereiken is dat alle geluiden die uit mijn computer worden afgespeelt niet worden opgenomen maar mijn gitaar wel. Ze moeten wel beiden tegelijk hoorbaar zijn. Dit is mijn mixer....
http://www.behringer.com//UB1002/UB-1002_top.jpg

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 17:28
Als je met die knopjes die erop zitten ervoor kan zorgen dat het signaal dat op de tape in zit (het signaal wat uit je pc komt) niet via de tape out, ctrl out of main out (1 van de drie) naar buiten gaat kan het. Je sluit dan die uitgang aan op de ingang van je pc, et voila!

Wat je anders kunt doen is een koptelefoon in de FX send pluggen, de level knop van het kanaal waar je je pc op aansluit op 0 zetten en de fx send knop als volumeknop voor dat kanaal gebruiken. Dat kanaal gaat dan alleen over je koptelefoon en niet meer over je speakers. Zo doe ik het ook, maar dan met de monitor send (ik heb een Behringer MXB1002). Nou ja monitor send en FX send zijn op zich hetzelfde... ze zijn wel allebei mono trouwens, dus als je daar een stereokoptelefoon in stopt heb je maar aan 1 kant geluid. Ikzelf vind het niet storend als ik alleen ff een klik of een backingtrack nodig heb om iets op te nemen.

Azrael
1 mei 2005, 17:52
Als je met die knopjes die erop zitten ervoor kan zorgen dat het signaal dat op de tape in zit (het signaal wat uit je pc komt) niet via de tape out, ctrl out of main out (1 van de drie) naar buiten gaat kan het. Je sluit dan die uitgang aan op de ingang van je pc, et voila!

Wat je anders kunt doen is een koptelefoon in de FX send pluggen, de level knop van het kanaal waar je je pc op aansluit op 0 zetten en de fx send knop als volumeknop voor dat kanaal gebruiken. Dat kanaal gaat dan alleen over je koptelefoon en niet meer over je speakers. Zo doe ik het ook, maar dan met de monitor send (ik heb een Behringer MXB1002). Nou ja monitor send en FX send zijn op zich hetzelfde... ze zijn wel allebei mono trouwens, dus als je daar een stereokoptelefoon in stopt heb je maar aan 1 kant geluid. Ikzelf vind het niet storend als ik alleen ff een klik of een backingtrack nodig heb om iets op te nemen.

Hartstikke bedankt man! Ik ga morgen kabels halen en daar gaat het me vast wel lukken. Thanks alot! 8-)

Azrael
2 mei 2005, 13:51
Alright het bleek dat ik juist kabels in huis had. Ik ben verdomd lang bezig geweest en wezen testen etc maar het is gelukt.
Wat ik heb gedaan is het volgende. Ik heb 3 bruikbare uitgangen op mijn mixer. Twee stuks ervan geven elkel het spul wat ik mijn mengpaneel binnen komt -computer weer en eentje geeft enkel de computer weer. Ik heb op mijn stereo de mogelijkheid om 2 ingangen tegelijk te gebruiken. Wat ik heb gedaan is ik de uitgang van de computer en een uitgang met enkel mijn gitaar/mic erin geplugged en een ingang waar enkel mijn mic/gitaar uit komt naar de computer gedaan. Het is een onderhandige manier maar het werkt perfect en ik kan dus nu direct via mijn stereo monitoren met 0ms vertraging. Hoop geklooi maar het was het waard. Ik moet nog een kabel hebben want ik had geen kabel meer over voor de Vamp2.....ik heb dus nu alleen met enkel de line-ins getest en de microfoon maar aangezien de vamp2 uit op de line-ins gaat gaat alles dalijk vrolijk werken. Ook nog kabels nodig voor mijn synth.

Is mijn oude Imac toch nog ergens goed voor want die geluidskaart klinkt echt veel beter dan mijn PC....scheelt werelden...dus jullie kunnen binnenkort eigen werk verwachten 8-)