PDA

View Full Version : potmeters A/B



Ché
30 april 2005, 17:51
wat is het eigenlijke verschil tussen bv een 100KA en een 100KB potmeter...ik bedoel dus het verschil tussen A en B?
Aanduiding voor lin/log?

thnx

nicoverduin
30 april 2005, 18:42
Meestal (helaas niet altijd hebik begrepen)is het:
A = Analog
B = Lineair
C = Reverse Analog

Nico

Negative K3 fan
30 april 2005, 19:34
analoog??

wat heeft dat met potmeters te maken?

nicoverduin
30 april 2005, 19:59
kwam ik ergens tegen. Maar is gewoon logaritmische schaalverdeling hoor. :-D :-D :-D :-D
Kan wel merken dat die studentikos opletten........ :-D :-D :-D
Trouwens wat gaat er gebeuren na het examen.... Was toch volgende maand?

Negative K3 fan
30 april 2005, 20:11
staat die a niet voor audio of audio taper oid?

na het examen (23 mei - 31 mei ofzo) ga ik proberen te beginnen aan Technische Natuurkunde aan de UT.... en een richwood kopen :D

bert k
30 april 2005, 20:32
A=Audio, ook wel Logaritmisch. In tegenstelling tot Lineair.
Het menselijk gehoor werkt logaritmisch, dus met een A potmeter lijkt het of het volume heel gelijkmatig harder wordt. Met een Lineaire zou hij pas aan het eind van de slag gaan werken.

hadv
1 mei 2005, 15:56
A is lineair
B is logarithmisch
C is weetikniet

Robbert
1 mei 2005, 17:24
A is lineair
B is logarithmisch
C is weetikniet

:D

Dirk_Hendrik
1 mei 2005, 18:45
Even roet in het eten gooien.
Bij Alps is de A logaritmisch, de B lineair en de C antilog :-D

PeeVee
2 mei 2005, 12:06
A is lineair
B is logarithmisch
C is weetikniet

Volgens mij A en B andersom toch?

A = Audio = Logoritmisch ("holle" grafiek")
B = Lineair (rechte lijn grafiek)
C = Reverse Logoritmisch ("bolle grafiek")

Ché
2 mei 2005, 16:55
in de winkel zeiden ze mij dat A toch lineair is...

maar waarom moet een volume knop op een pedaal(fuzz) altijd B/logaritmisch zijn?

ik heb net een A/lin geprobeerd als volume knop en ik moet zeggen dat ik niet echt een verschil merk...

nicoverduin
2 mei 2005, 17:08
andere winkel zoeken..... :-D :-D :-D :-D

Je kan het zo meten:

Zet een ohmmeter op een van de buitenste tappen en een op de middenste tap. gebruik hier voor liefst een meter met een wijzer. Als je nu langzaam draait. dan zal bij een lineaire potmeter de wijzer evenredig verplaatsen. Bij een logaritmische potmeter, zal de wijzer eerst weinig en dan steeds sneller verplaatsen. Of eerst snel en dan steeds langzamer. Dit laatste ligt eraan welke buitenkant je van de potmeter gebruikt hebt.

Nico

mathe
2 mei 2005, 17:30
andere winkel zoeken.....
Niet helemaal... Er zijn merken waar de B staat voor logaritmisch en merken waarbij dit staat voor lineair. Ofwel, merk gerelateerd en dus soms geen touw aan vast te knopen :-?

Marc

PeeVee
3 mei 2005, 16:14
Oh... ooops... Ik onthield altijd als ezelsbruggetje de "A" van Audio (log) ahum... vandaar dat sommige "log pots" niet zo log waren als dat ik vond dat ze moesten zijn... Is het serieus de moeite waard om dat altijd na te meten? Ik durf bijna te zweren dat meeste A pots die ik in m'n bakje heb liggen log/audio pots zijn... Zal eens meten... In ieder geval bedankt voor de tip.