PDA

View Full Version : geratel van de snaren



Xtraxion
29 april 2005, 18:39
elloow,

Ik ben een zeer beginnende bassist(speel nog geen maand) , en heb een probleem, namelijk: Ik heb me dus een basgitaar aanngeschaft (cort Artisan A4 2e hands) en er waren nieuwe snaren opgelegd, kweetnie of dat dit er nu mee te maken heeft of niet,. Mijn probleem is dus dat ik geratel hoor wanneer ik hard een snaar aansla, of een snaar loslaat. Weet niks van gitaren , zkr niet van basgitaren dusjah.. :???: . Over de snaren nog evenmin.

hopelijk kunnen jullie me helpen
Xtraxion

Odin
29 april 2005, 19:58
Probeer eens aan de veertjes bij de brug te kloten, soms willen die wel eens resoneren, of een ander onderdeel bij de brug of zelfs de elementen.
De brug zit helemaal onderaan, waar je snaren op liggen zeg maar.

Iron Maiden
29 april 2005, 22:56
als je snaren ratelen, moet je waarschijnlijk je brugzadeltjes hoger maken. Dit werkt echter alleen als de kromming in je hals wel goed is.
Dit is opzich niet een ramp, maar ik zou gewoon even naar een gitaarwinkel gaan, die mensen daar kunnen zo zien wat er moet gebeuren

de wachter
30 april 2005, 09:57
Ik heb sinds woensdag ook een bas en had hetzelfde probleem. Ik heb mijn brugzadeltjes hoger gezet en probleem opgelost, dus zoals Iron Maiden zegt.
Het probleem was bij mij denk ik dat de snaren ook nog de fret achter de fret dat ik speelde raakte.

Xtraxion
30 april 2005, 10:22
zal eens proberen
bedankt voor de tips

Lord Abortion
30 april 2005, 10:24
Ik vind dat zelf niet zo erg. Een beetje geratel mag wel, als de actie maar laag is.

Xtraxion
1 mei 2005, 10:52
Is te zien hoe ver dit geratel gaat, als dat op iedere snaar is stoort dat toch ?!

BB
2 mei 2005, 14:17
Zolang je het geratel niet door de versterker hoort is er echt geen probleem hoor. Bij mij ratelen de snaren ook, zeker als ik zonder versterker speel.

Chaney
2 mei 2005, 21:08
Ik heb gemerkt dat wanneer je je bas goed afstelt, of laat afstellen in mijn geval, je een heel lage actie kan krijgen, en dan absoluut zonder ratelende frets.

Een goede verhouding tussen kromming van de hals en hoogte van de brugzadels. Als je het nog nooit gedaan hebt, kan ik je adviseren om het te laten doen, want anders is de kans dat je het verknalt vrij groot.

stingray
4 mei 2005, 01:57
Ik vind een beetje geratel wel lekker klinken. Zolang de sustain er maar niet onder gaat lijden.

Equalizer
4 mei 2005, 11:34
Ik vind een beetje geratel wel lekker klinken. Zolang de sustain er maar niet onder gaat lijden.
Ligt eraan wat voor ratel. Fretbuzz door een slechte linkerhandtechniek vind ik lelijk, maar een rateltje met extra punch door stevig aanslaan met de linkerhand kan inderdaad wel lekker zijn. Beetje richting het Flea-geluid.