PDA

View Full Version : jcm800 superbass ombouwen tot gitaartop



pol
29 april 2005, 09:17
test

pol
29 april 2005, 09:36
ok, ik heb dus een jcm800 superbass, type 1992, 100 watt, met slope, en variabele mids.
Is dat ding om te bouwen tot een gitaartop, en door wie zou ik dat best laten doen.
Een omgebouwde marshall van peter van weelden heb ik al es gehoord en dat ding klonk al beestig, maar heeft iemand een idee van de prijs voor een 1 kanaals ombouw zonder al te veel opties, hooguit een depth knop voor extra laag en misschien een schakelbare boost voor extra gain.

Phyrexian
29 april 2005, 10:14
ok, ik heb dus een jcm800 superbass, type 1992, 100 watt, met slope, en variabele mids.
Is dat ding om te bouwen tot een gitaartop, en door wie zou ik dat best laten doen.
Een omgebouwde marshall van peter van weelden heb ik al es gehoord en dat ding klonk al beestig, maar heeft iemand een idee van de prijs voor een 1 kanaals ombouw zonder al te veel opties, hooguit een depth knop voor extra laag en misschien een schakelbare boost voor extra gain.

Waarom zou je een extra depth knop laten inbouwen... het is toch al een basversterker??? :roll: :roll: :roll:
Klinkt hij op zich niet goed? Met een boostknop? Ben niet zo'n favoriet van het modden van zo'n amp zoals je ziet. :D

Michael AE
29 april 2005, 11:37
ok, ik heb dus een jcm800 superbass, type 1992, 100 watt, met slope, en variabele mids.
Is dat ding om te bouwen tot een gitaartop, en door wie zou ik dat best laten doen.
Een omgebouwde marshall van peter van weelden heb ik al es gehoord en dat ding klonk al beestig, maar heeft iemand een idee van de prijs voor een 1 kanaals ombouw zonder al te veel opties, hooguit een depth knop voor extra laag en misschien een schakelbare boost voor extra gain.

Als je nu vraagtekens achter je vragen had gezet, had ik je wel kunnen helpen, maar helaas. :P

Negative K3 fan
29 april 2005, 11:59
waarom zou je een superbass willen omnbouwen naar gitaarversterker? In feite is het al een versterker veel gebruikt voor gitaar met uitzonderlijk mooie toon, als ik jou was zou ik hem gewoon zo laten, die dingen zijn echt niet puur en alleen voor bas geschikt...

pol
29 april 2005, 12:07
hier een paar vraagtekens , content nu ?????? :razz:

De bedoeling is der een volledig ander circuit in te steken, de preamp die er nu insteeks is een baspreamp, dat heeft dus zo goed als niks vervorming, slechts 2 gainstages ipv van 3 bij een jcm800 2203, en geen mastervolume, die amp gaat alleen luid en clean nu, hooguit een lichte crunch als die op 10 staat en daar ben ik niet zoveel mee, klinkt goed clean, dat wel, en voor bas heeft die toch te weinig vermogen, kan ik er beter iets anders van maken.

Thom TK
29 april 2005, 12:29
Misschien een stomme opmerking nu, maar waarom gooi je er niet gewoon een boost pedaal voor?

pol
29 april 2005, 12:48
heb ik al gedaan, met een boss sd-1 , ik vond het resultaat niet zo denderend, de toonregeling is ook niet zo geschikt voor gitaar heb ik de indruk, tis nog altijd een bastop he, het preamp circuit is totaal anders als een 2203 mastervolume en die preamp is enorm clean, zelfs een boostpedaal krijgt er nog niet veel distorsion uit.
Mastervolume is er al op bijgezet, maar tis nog niet wat ik wil.

neg k3 : die ouwe superbassen zijn waarschijnlijk zeer geschikt voor gitaar, maar dit is een andere versie, die ouwere versies liggen dichter bij een superlead aan.
klinkt mooi clean hoor, daar niet van, maar alleen clean is ook maar niks en pedaaltjes distorsion hou ik niet van, zelf de goeie deruit klinken nog altijd slechter als goeie amp distortion, overdrives kunnen wel goed werken.
Ik heb zonet al wat tips gehad van Olaf Krampe op HC, en het ziet ernaar uit dat gewoon de ganse printplaat eruitgaat en der een andere in de plaats komt. Zo kan die amp nog altijd volledig origineel gemaakt worden moesten dat nodig zijn.

Negative K3 fan
29 april 2005, 13:11
https://schematicheavencom.secure.powweb.com/marshallamps/1986_bass_mk_11.pdf je bedoelt deze amp?

ik heb naar aanleiding van een preampschema van olaf krampe (een variatie op de jcm800/superlead) ook een amp gebouwd, en die scheurt echt als een tiet, ik kan hem wel mailen ofzo.

als ik zo naar het schema kijk zou ik de eerste cathode bypass cap vervangen voor eentje met een veeeel lagere waarde.

Die triode van de onderste input zou je kunnen gebruiken als derde gain stage voor de bovenste input

de slope resistor maar ook wel een heel stuk kleiner, 22k/33k ofzo is denk ik al een stuk beter.

Ik vind zelf een 470pF treble condensator fijner klinken dan een 250, maar bij veel vervorming wordt het verschil steeds minder, maar je kunt het gewoon proberen door er een 250 parallel bij aan te sluiten.

Een .044 uF condensator voor de bsa pot vind ik zelf ook fijner klinken

je zou wat van die 50uF filter elco's eruit kunnen halen voor een iets lossere toon (ik heb in mn zelfbouw amp ook wat lagere waardes dan in standaard marshalls, maar ook neit te laag, 50 uF ipv 100 bij de eerste gainstage bijvoorbeeld).

voor de rest weet ik het niet :)

pol
29 april 2005, 13:42
is dat niet het schema van de versie met 4 inputs en 2 volume knoppen ?
of kan ik gewoon enorm slecht schema's lezen :)
ik zie de variable slope en de knop voor de midfrequenties ook niet staan.

ChrisMW
29 april 2005, 14:08
Hoi Allemaal

De versterker van Pol is niet hetzelfde als de jaren 60/70 SuperBass die maar "ietsje" verschilt tov de SuperLead.
De SuperBass van Pol is veel cleaner gevoiced, meer als " 'n echte basversterker ".

Fijn weekend!

Negative K3 fan
29 april 2005, 14:17
is dat niet het schema van de versie met 4 inputs en 2 volume knoppen ?
of kan ik gewoon enorm slecht schema's lezen :)
Nee, dat klopt, 4 inputs en twee volumes

ik zie de variable slope en de knop voor de midfrequenties ook niet staan.

dat zijn geen knoppen, maar condensatoren, die je kunt vervangen.

pol
29 april 2005, 14:24
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1992.gif


deze is het, met 2 inputs met slope en mid sweep knoppen

Negative K3 fan
29 april 2005, 14:32
jezus wat een kutschema, niet alleen om te lezen, maar er zit ook een hoop bullshit in lijkt het wel.

gewoon verkopen :)

pol
29 april 2005, 14:39
niks van, andere printplaat erin ja :-D