PDA

View Full Version : Clean Headroom -> Furman PF Pro?



Jimi Hendrix
29 april 2005, 07:16
Ik zit met het volgende.
Graag soleer ik met een clean geluid op flink volume (denk Dire Straits, 1e 3 albums).
Nu is het zo dat bij al te harde aanslag/pluk m'n versterker de dynamiek niet lijkt te trekken, ipv een knoerthard geluid komt er een soort scheet uit de versterker. Speaker cab maakt niet uit (bag end 1x12/rivera 4x12).
Zou de PF pro hier uitkomst kunnen bieden, ivm z'n grote stroomreserve?
Iemand ideeën?

Chiel
29 april 2005, 11:11
Nee. Elektrotechnisch gezien heb je de meeste vermogensreserves als je alles direct uit het net haalt. Ik denk dat het eerder een probleem is met het totaal vermogen dat je uit de Voedingstrafo van je top kunt halen. Kortom, deze zou te krap bemeten kunnen zijn :oops: .

In de Carhifi wereld kun je dit probleem bijv. wel krijgen. Daar trek je soms wel 1000W uit een accu van 13,5V bij 60A. Theoretisch kun je daar maar maximaal 810W uit halen. Ga je dan op vol vermogen draaien (=1000W) dan schiet je stroomtoevoer tekort (met -190W). Dit kun je ondervangen door een extra accu parallel te plaatsen waardoor je het vermogen verdubbeld naar grofweg 1600W.

De Furman kan je helpen als je achter een slechte spanningstoevoer zit zoals een aggregaat. Waar je normaal bijv. 230V bij 4A uit het net haalt (is pakweg 900W), krijg je nu ineens maar 205V toegeleverd (is ineens 800W). Als je dan problemen krijgt, kan de Furman ervoor zorgen dat je toch nog netjes je gevraagde vermogen geleverd krijgt.

Anders gezegd; ervan uitgaande dat de spanningsvoorziening bij jou in orde is maakt het toch ook niet uit als je jou top zou aansluiten op een aparte groep van 32A???

Jimi Hendrix
29 april 2005, 14:25
Chiel, bedankt voor je antwoord.
Ik dacht eigenlijk ook al zoiets, vandaag was ik bij Ernst en volgens hem zou het scheten te maken kunnen hebben met het te hard uitsturen van de effect send of insturen van de effect return, gain structure kwestie dus.
Dan blijft staan dat m'n amp met z'n 100 watt niet belachelijk hard kan op het cleane kanaal....

Hoe meer ik me verdiep in Furman enzo, hoe minder ik de behoefte krijg om zoiets aan te schaffen.

Chiel
29 april 2005, 14:46
Nou... als je frequent op kermissen speelt zul je merken dat een Furmannetje toch wel een tof tourmaatje is hoor! Er is eigenlijk geen kermis waar je niet achter een aggregaat zit en deze stroom is altijd erg smerig. Bounced rond de 210 ~ 240V om nog maar te zwijgen over de netfrequentie! Mijn set is redelijk stil, maar zodra het achter een aggregaat zit bromt het als een gek :-? . Tja, en dan is een Furman toch wel een uitkomst hoor!!

Jimi Hendrix
29 april 2005, 14:53
Nou... als je frequent op kermissen speelt zul je merken dat een Furmannetje toch wel een tof tourmaatje is hoor! Er is eigenlijk geen kermis waar je niet achter een aggregaat zit en deze stroom is altijd erg smerig. Bounced rond de 210 ~ 240V om nog maar te zwijgen over de netfrequentie! Mijn set is redelijk stil, maar zodra het achter een aggregaat zit bromt het als een gek :-? . Tja, en dan is een Furman toch wel een uitkomst hoor!!

Ik bedoelde het niet als negatieve kritiek, maar het is meer een tool dan iets waar je geluid beter van wordt, in die zin dat het niet méér doet dan je geluid terugbrengen op het niveau waar het hoort te zitten.
Overigens speel ik inderdaad niet/nauwelijks op kermissen.
Is goede stroomvoorziening ook niet iets om in je rider te zetten of iets waar het PA bedrijf voor dient te zorgen?

morris
30 april 2005, 00:25
Laat de amp ook "farts" als je de fx loop onbenut laat?

kokeleko
30 april 2005, 10:45
Alleen als er een series loop wordt gebruikt kun je toch volume verliezen.

Of zie ik dat verkeerd.

Chiel
1 mei 2005, 23:46
Is goede stroomvoorziening ook niet iets om in je rider te zetten of iets waar het PA bedrijf voor dient te zorgen?


Tuurlijk, maar een aggregaat leverancier zal altijd beweren dat zijn apparatuur netjes 230V~ 60Hz levert. Tja, en deze informatie is voor een organisator bindend als het om de specs van de rider gaat. Een dergelijke eis is dus jammer genoeg praktisch bijna niet te realiseren :( .

Jimi Hendrix
7 mei 2005, 22:46
Laat de amp ook "farts" als je de fx loop onbenut laat?

Sorry voor m'n late reactie, ben net terug van een weekje vakantie.

De farts lijken afwezig met FX loop, het lijkt dus idd een gainstagingprobleempje met de instellingen van de loop.

morris
8 mei 2005, 01:31
Laat de amp ook "farts" als je de fx loop onbenut laat?

Sorry voor m'n late reactie, ben net terug van een weekje vakantie.

De farts lijken afwezig met FX loop, het lijkt dus idd een gainstagingprobleempje met de instellingen van de loop.

Ga je vanaf je FX send naar de line mixer? Het zou namelijk ook aan je mixer kunnen liggen....
Ik neem even aan dat je alle units unity gain gebruikt, maar probeer het probleem te isoleren: hang bijv. alleen even je MPX1 in je loop, zonder mixer, en kijk eens of hij nog steeds "scheten laat" ....

Morris
(ps, niks mis met een goeie scheet overigens...)

Jimi Hendrix
8 mei 2005, 09:26
Laat de amp ook "farts" als je de fx loop onbenut laat?

Sorry voor m'n late reactie, ben net terug van een weekje vakantie.

De farts lijken afwezig met FX loop, het lijkt dus idd een gainstagingprobleempje met de instellingen van de loop.

Ga je vanaf je FX send naar de line mixer? Het zou namelijk ook aan je mixer kunnen liggen....
Ik neem even aan dat je alle units unity gain gebruikt, maar probeer het probleem te isoleren: hang bijv. alleen even je MPX1 in je loop, zonder mixer, en kijk eens of hij nog steeds "scheten laat" ....

Morris
(ps, niks mis met een goeie scheet overigens...)

Morris,
voor zover het nu lijkt is het probleem dat de effect loop buis te hard op z'n donder krijgt/dichtklapt of dat die buis gaar is.
Het is ook zo dat als ik de loop niet te gebruik het totaalvolume zachter is, wellicht boost ik de boel teveel met de fx send/return.
De top is inmiddels bij Fliek die de boel eens even gaat doormeten, ben benieuwd of hij wat vindt/een oplossing vindt. Ik heb het probleem zowel met enkel gmajor in de loop als met het rack in de loop.