PDA

View Full Version : Irritante trilling in mijn Marshall



Kasper
28 april 2005, 17:41
Ik heb een 2e hands Marshall VS100 waarvan ik merk dat er ergens een trilling inzit bij sommige lagere tonen. Erg irritant. Ik heb niet veel verstand van versterkers, maar ik vermoed dat het probleem niet bij de speaker ligt, maar in de 'bak' bovenaan waar de controls van de amp ook op zitten. Dus de voorversterker zelf maw?
Kan dit, dat er iets los zit binnenin?

Hoeveel kost het ongeveer om een amp te laten reviseren? En waar kun je zoiets doen? Bij een gewone gitaar-winkel? Of hangt dat er vanaf?
(Als iemand toevallig weet waar dit kan gebeuren in de omgeving van Brugge, please help me out here.)

Bijkomend vraagje: er loopt van mijn voorversterker een kabel met 1 rode en 1 witte connector naar een bakje dat aan de zijkant binnen is vastgemaakt. Waar dient dit bakje voor?

Michael AE
28 april 2005, 17:57
Dat bakje is de reverb. Trillingen kunnen best van iets dat los zit binnen de versterker komen. Je kunt eventueel even de versterker openschroeven om te kijken of er iets niet helemaal vast zit.

Kasper
28 april 2005, 18:32
Zelf beginnen schroeven zie ik niet zo erg zitten. Ik heb vlug eens gekeken en zie trouwens niet waar ik zou moeten beginnen schroeven om de versterker op en te krijgen. Ik zie enkel een soort zwarte schroefjes/plugjes waar geen draad in zit om open te schroeven :-?

Diedo
28 april 2005, 19:45
bij mijn versterker heb ik soms dat het speakerdoek (en dus het logo) gaat meeresoneren en dat geeft ook een soort gezoem. ff checken!

Kasper
28 april 2005, 19:55
bij mijn versterker heb ik soms dat het speakerdoek (en dus het logo) gaat meeresoneren en dat geeft ook een soort gezoem. ff checken!

Heb nog eens goed geluisterd en ik kan zo goed als zeker zeggen dat het uit de versterker zelf komt, dus niet uit de speaker, of het speakerdoek. Het ratelt meer achteraan de amp, dan vooraan.

Kasper
29 april 2005, 18:42
Effe nog eens laten weten dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb. De kabel die naar het reverb-bakje loopt zat bovenaan rond een soort plastic ring gewikkeld zodat er geen overdreven lange kabel in de kast zou hangen. Maar het is die knobbel/ring die trilde tegen de wand van de kast. Ik had alles al eens vastgeplakt, maar merk dat het gewoon losgekomen is.
Nu heb ik die knobbel eens in een zakdoek gewikkeld, zodat hij nergens tegenaan kletterd. En het probleem lijkt opgelost te zijn. Er is nog een kleine trilling, maar dat is vermoedelijk op de plaats waar de kabel uit de voorversterker komt.