PDA

View Full Version : Esquire specs



Bluesbreaker
28 april 2005, 14:19
Ik ga binnenkort langzaam beginnen onderdelen te verzamelen om een esquire te bouwen, ik denk dat het een zo precies mogelijke replica van een esquire van eind jaren 50 gaat worden.

Weet iemand of de specs van de fender reissues precies kloppen met de originele specs?

Hier de Fender RI specs: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0153202806#

Zoiets moet het dus worden:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0153202806_xl.jpg

Dit is trouwens de relic versie van Fender, beetje vreemd dat ze de brug wel onder handen genomen hebben en de controls niet vind ik.....

Javaca
28 april 2005, 14:29
Esquires Ruleren!

http://www.provide.net/~cfh/fender2.html

groovyB3
28 april 2005, 14:34
Historisch gezien klopt die Esquire.

Hou er rekening mee dat Esquires geen string thru waren, maar ze hadden een topload bridge. Er zat ook een gat in de body voor het halselement. Ze gebruikten bij Fender dus in principe gewone Tele bodies. Vroege jaren 50 Esquires hadden geen plek voor het halselement.

Bluesbreaker
28 april 2005, 14:44
Historisch gezien klopt die Esquire.

Hou er rekening mee dat Esquires geen string thru waren, maar ze hadden een topload bridge. Er zat ook een gat in de body voor het halselement. Ze gebruikten bij Fender dus in principe gewone Tele bodies. Vroege jaren 50 Esquires hadden geen plek voor het halselement.

Vroege jaren 50 esquire gaat het sowieso niet worden, want die hadden geen halspen las ik ergens.

Maar ik kan dus gewoon op zoek gaan naar een non string thru ash tele body.

Javaca
28 april 2005, 15:26
Dat waren de Broad- en Nocasters toch>

Bluesbreaker
28 april 2005, 15:36
Dat waren de Broad- en Nocasters toch>

Ik dacht dat die wel 2 elementen hadden, maar dat kan ik ook mis hebbe n hoor.

Javaca
28 april 2005, 15:37
Ik had het over de onepiece neck zonder thrussrod

Ash ketchum
28 april 2005, 16:10
Ze hadden toch ook een afwijkende elektronisch circuit?
Ik had er ook wat over gelezen op een site over tele's en aanverwante.

Javaca
28 april 2005, 16:12
http://www.provide.net/~cfh/esquire.gif

groovyB3
28 april 2005, 16:13
Ze hadden toch ook een afwijkende elektronisch circuit?
Ik had er ook wat over gelezen op een site over tele's en aanverwante.

Klopt, de switch zat gekoppeld aan weerstanden van verschillende waardes, om toch enigszins verschil in geluid te kunnen hebben. Zie www.mrgearhead.net voor wiring diagram.

Ash ketchum
28 april 2005, 16:16
Koel, k denk dat ook es me tele'tje naar esquire ga modden

Bluesbreaker
28 april 2005, 16:22
Weet iemand hoe die allparts necks zijn? Ik zie ze wel vaak nieuw op marktplaats staan.

groovyB3
28 april 2005, 16:29
Allparts halzen zijn prima, maar persoonlijk zou ik voor iets beters gaan zoals USA CG. Daar is de kwaliteit constanter van en ze gebruiken ook beter hout.

Tis maar net in hoever je wilt gaan met die Esquire. Als het een gitaar is die je net zo vaak gaat gebruiken als je Strat zou ik er wat beters op zetten dan een Allparts hals. Als het meer een gitaar voor erbij is volstaat een Allparts hals wel.

Ash ketchum
28 april 2005, 16:30
the string heeft ze voor 75 euri per stuk, ze zijn wel ongelakt :(
gelakte waren iets van 125 euri.
Ze maken toch in licentie van Fender necks? Lijkt me net zo goed als een fender standard. Ik zou dan zelfs de ouwe nitrocelluose lak aanbrengen voor de vintage vibe :wink:

Bluesbreaker
28 april 2005, 16:40
Allparts halzen zijn prima, maar persoonlijk zou ik voor iets beters gaan zoals USA CG. Daar is de kwaliteit constanter van en ze gebruiken ook beter hout.

Tis maar net in hoever je wilt gaan met die Esquire. Als het een gitaar is die je net zo vaak gaat gebruiken als je Strat zou ik er wat beters op zetten dan een Allparts hals. Als het meer een gitaar voor erbij is volstaat een Allparts hals wel.

USA CG heb ik ook naar gekeken, maar ik vind het verschil wel erg groot. Een allparts hals kost 75 euro, een USA CG kost 219 dollar, en moet dan ook nog eens hier heen komen.

Ik denk dat de verhouding strat/esquire ongeveer 70/30 gaat worden, de esquire wil ik dus wel echt gaan gebruiken, niet alleen voor de 'lol' zo af en toe wat op spelen.

Als de allparts halzen ook goed zijn ga ik eerst in ieder geval voor een allparts, als ik de esquire toch vaker ga gebruiken koop ik dan nog wel een keer een betere hals (en body hetzelfde verhaal denk ik).

Bluesbreaker
28 april 2005, 17:21
the string heeft ze voor 75 euri per stuk, ze zijn wel ongelakt :(
gelakte waren iets van 125 euri.
Ze maken toch in licentie van Fender necks? Lijkt me net zo goed als een fender standard. Ik zou dan zelfs de ouwe nitrocelluose lak aanbrengen voor de vintage vibe :wink:

Dat zijn dezelfde prijzen die ook op marktplaats staan.

Ik ga inderdaad body en neck met een dunne laag nitrocelluose lakken.

Bluesbreaker
28 april 2005, 18:51
OKay, die op marktplaats waren dus ook van the string. Heb meteen maar een besteld, kan ik me niet meer bedenken :wink: .

Daniël_san
28 april 2005, 20:50
Welk merk pickups komt er in? Fender, Van Zandt, SD, Dimarzio ofzo?

Fumi SG
28 april 2005, 20:55
OKay, die op marktplaats waren dus ook van the string. Heb meteen maar een besteld, kan ik me niet meer bedenken :wink: .

dan wil ik binnenkort even weten hoe die bevalt.... dan bestel ik mezelf er misschien ook een :wink:

Bluesbreaker
28 april 2005, 20:57
Welk merk pickups komt er in? Fender, Van Zandt, SD, Dimarzio ofzo?

Van Zandt, heb Joe the Guitarman al even gemaild, na 36 minuten al reactie:




Hi Melle,

The flat pole piece Tele pickups are the ones you want. I use them in my
favorite guitars.

I have none in stock. Please expect a six week wait to ship.

Thank You,
Joe

Daniël_san
28 april 2005, 21:16
Die zijn wel super lijp voor teles! Mijn gitaarleraar heeft hem in een zelfbouw tele zitten, en die pickup klinkt zo lijp!

Bluesbreaker
28 april 2005, 22:05
Die zijn wel super lijp voor teles! Mijn gitaarleraar heeft hem in een zelfbouw tele zitten, en die pickup klinkt zo lijp!

Cool, ook de flat pole pieces versie?

Bluesbreaker
28 april 2005, 22:12
OKay, die op marktplaats waren dus ook van the string. Heb meteen maar een besteld, kan ik me niet meer bedenken :wink: .

dan wil ik binnenkort even weten hoe die bevalt.... dan bestel ik mezelf er misschien ook een :wink:

Als ik mn gitaar af heb plaats ik natuurlijk wel even een foto-verslag met toelichting. :)

groovyB3
28 april 2005, 22:25
Hmmm... Wil nu eigenlijk ook wel een Esquire erbij gaan bouwen :D

Bluesbreaker
28 april 2005, 22:34
Hmmm... Wil nu eigenlijk ook wel een Esquire erbij gaan bouwen :D

:-D

Ik ben nu voor ongeveer 3 a 400 euro klaar hoop ik.

Daniël_san
28 april 2005, 22:46
Die zijn wel super lijp voor teles! Mijn gitaarleraar heeft hem in een zelfbouw tele zitten, en die pickup klinkt zo lijp!

Cool, ook de flat pole pieces versie?

Volgens mij wel ja. Hij heeft een Van Zandt in de brug zitten, en een andere Van Zandt in de neck..... Alleen de houtsoorten zijn anders dan het origineel, hij heeft maple en mahonie dus geen essen.

Bluesbreaker
28 april 2005, 22:49
Cool!

Weet iemand toevallig ook waar je een Esquire brug kunt vinden zonder de gaten voor string thru?

groovyB3
28 april 2005, 23:08
Misschien bij Callaham?

Ben bang dat je die nergens zult tegenkomen. Wat een mogelijkheid is, is om zelf 6 gaatjes te boren in een gewone Callahambrug ofzo.

Ash ketchum
28 april 2005, 23:09
Ik heb nu zelf SD alnico II 's in me tele zitten. Lekker vintage sound maar kan ook lekker modern met de juiste versterker en pedalen. Maar ik ben ook geinteresseerd in andere voor me volgende projectje (ze stapelen zich alleen maar op helaas :cry: )

Bluesbreaker
28 april 2005, 23:15
Ben bang dat je die nergens zult tegenkomen. Wat een mogelijkheid is, is om zelf 6 gaatjes te boren in een gewone Callahambrug ofzo.

Ja, maar dan heb je dus dubbele gaatjes, voor het oog vind ik het mooier als dat niet zo is, maargoed, het hoeft ook niet een exacte replica te weorden...

Bluesbreaker
28 april 2005, 23:23
Ik zie op de site van van der Haar wel dat hij tegenwoordig ook aged parts verkoopt, ook daar alleen een tele bridge....

Bij callaham ook alleen bridges met string thru...

groovyB3
28 april 2005, 23:24
En zeker voor 400 Euro mag je niet zeiken :razz:

groovyB3
28 april 2005, 23:26
Je hebt me trouwens fijn op ideeen gehad.... Ik wil nog een Esquire....

vulvasonic
29 april 2005, 01:12
Vanwaar dat gedoe steeds met die string-through en toploaded bla bla...????

Een Esquire heeft dezelfde brug als een tele. Altijd gehad ook. Een Esquire is danook gewoon string through. De toploaded brug is slechts een kleine periode in productie geweest (ik meen in 1959). Daarvoor en daarna was het altijd gewoon snaren door de body.

groovyB3
29 april 2005, 13:05
Klopft, maar Melle gaf aan dat ie een late 50's Esquire wil. Dat is dus topload bridge ;)

Bluesbreaker
29 april 2005, 19:49
Klopt helemaal, heb nog nergens wat kunnen vindne, historisch verantwoorde jack plate vinden kan ook nog wel lastig worden trouwens.....

groovyB3
29 april 2005, 21:22
jack plate?

Dat is toch gewoon zo'n cup? Callaham misschien? Of Erik?

Bluesbreaker
29 april 2005, 21:52
jack plate?

Dat is toch gewoon zo'n cup? Callaham misschien? Of Erik?

Ja, Erik heeft ze bij aged wel staan.
Die set ziet er trouwens helemaal wel mooi uit, weet niet hoe makkelijk het is om dat zelf zo te krijgen....

Maar ik moet toch nog 6 weken op mn pickups wachten, en misschien nog wel langer op de body, dus tijd zat om te zoeken....

groovyB3
29 april 2005, 23:36
Is niet zo heel moeilijk om dat er zo uit te laten zien. Die korrels waar je printplaten mee etst, daar flikker je het gewoon ff in en dan is het binnen no time geoxideerd.

Daniël_san
29 april 2005, 23:54
Maar niet te lang.... Dat spul vreet metaal weg :-D :-D :wink: :-D :-D :razz: :cool: :razz:

Bluesbreaker
1 mei 2005, 11:47
Mooi, van dat spul heb ik nog wel liggen.