PDA

View Full Version : Gitaar op computer



Stress-Man
28 april 2005, 07:35
Hallo!
Ik heb een elektrische gitaar, en ik wil die op de computer aan sluiten.
Hoe doe ik dat? :???: Enne heb ik daar een speciale aasluiting voor nodig (waar kan je die dan krijgen?). En heb ik daar nog een special programtjes voor nodig?
Alvast bedankt!

Lord Abortion
28 april 2005, 07:55
Hangt er allemaal vanaf wat je wil gaan doen: gewoon spelen met de PC als versterker, opnemen, ...
Wat je zeker nodig zal hebben is een voorversterker, dat kan eventueel een effect/distortionpedaal zijn ook. Maar om concreet advies te geven moet je eens het doel geven en de specs van je PC.

Dirk_Hendrik
28 april 2005, 09:14
Ik gooi em even naar recording.

Stress-Man
28 april 2005, 09:24
Hangt er allemaal vanaf wat je wil gaan doen: gewoon spelen met de PC als versterker, opnemen, ...
Wat je zeker nodig zal hebben is een voorversterker, dat kan eventueel een effect/distortionpedaal zijn ook. Maar om concreet advies te geven moet je eens het doel geven en de specs van je PC.

Nou, ik wil gewoon de computer als versterker gebruiken en dat je het dus ook kan op nemen. MIjn computer heeft windows xp dus dat sit wel snor denk ik :D Zo'n pendaal (wou ik toch al binnenkort kopen) is dat duur? En is dat echt noodzakelijk?

Lord Abortion
28 april 2005, 09:41
Als je geen top-kwaliteit wil, dan kan je eventueel je soundcard gewoon houden. De gitaar kan je gewoon in de mic-in pluggen, en een beetje deftige soundcard kan dat wel voorversterken, en dan hoor je je gitaar uit de boxen. Het zal wel een gewoon clean kanaal zijn. Je kan ook wel software hebben die distortion toevoegt, maar als je dat in real-time wil zal dat zeer duur worden, en zal je ook een zware PC nodig hebben en toch nog met een relatief hoge latency zitten.

Wat je ook kan doen is de gitaar op een pedaal/amp-sim/... aansluiten en dan naar de line-in van je PC zenden. Zo heb je je distortion meteen, zonder latency daardoor.

Ik weet niet wat je budget precies is, maar ik zou eens kijken voor een Behringer V-Amp (pro). Die dingen zijn niet echt duur maar wel ideaal om mee op te nemen en zullen je nooit beperken in effecten, distortionklanken, ... Het is de 100 (V-amp) of 170 euro (V-amp pro) in ieder geval wel waard.

harrie-beton
28 april 2005, 11:34
ik sluit me aan bij de LORD,

je kunt ook nog een guitarport overwegen. Dat is een USB kast die samen met je een pc hele leuke geluiden produceert

hb

up-guitarman
28 april 2005, 12:10
Idd, Guitar port (van line6). Vriend van me heeft er zo eentje en klinkt best OK.

Man
29 april 2005, 00:08
ik heb er zelf een en ik gebruik het dagelijks.. breed assortiment aan geluiden en versterkersimulaties.. + veel effecten! en lessen

Ic3gl0vE
30 april 2005, 15:31
Als je niks wilt uitgeven kun je hier alvast beginnen:

http://www.mda-vst.com/

download het gratis effectenpakket, sluit je gitaar aan en ga aan de slag. De distortion plugin heb ik nog niet geprobeerd, maar de speakersimulator is best oke! De interface van deze plug-ins is niet zo mooi (gewoon een zooi schuifjes) maar het werkt wel en daar gaat het om :)

FenderBender
10 mei 2005, 14:43
Ik gebruik zelf Amplitude van www.ikmultimedia.com
Ik was altijd een buizenpurist, maar deze plugins maken het wel verschrikkelijk makkelijk om een lekker gitaargeluid neer te zetten.