PDA

View Full Version : groefjes in fingerboard bij gibson



ebony
12 augustus 2002, 15:03
Ik heb me laten vertellen dat er geen groefjes mogen zijn in het fingerboard van een gibson omdat zweet en vuil in deze groefjes en het werken van het hout de klank na verloop van tijd kunnen vernietigen. Ik heb bij mijn custom kleine groefjes ontdekt voor de eerste fret onderaan en nog enkele wat verderop. Is dit een probleem? Moet ik ze inruilen? Vanaf hoeveel groefjes moet ik me zorgen maken? Of kan enkele geen kwaad. Hebben jullie ook groefjes in jullie fingerboard?

Lacrymosa
12 augustus 2002, 15:06
Als je je gitaar goed schoon houdt dan is het niet zon probleem lijkt me, een rosewood fretbord heeft tenslotte ook aardig wat groefjes.

Het is alleen niet echt heel erg netjes van meneer gibson, als er groeven zitten in ebben.

CheerS!!

sash
12 augustus 2002, 15:15
Op een ebben fingerboard is het idd niet erg netjes. Zeker niet voor de prijs die je er voor betaald. Op mijn LP studio, zitten ook wel wat groefjes (rosewood). Ik zou me er niet al te druk om maken.

ebony
13 augustus 2002, 10:58
Hoe? Op een rozewood fingerboard is het normaal om groeven te hebben maar op een ebben is dat abnormaal? Nu blijkt ook dat de 2de snaar te ruim is ingesneden in de topkam. Er is namelijk nog plaats naast ipv. dat de gleuf even breed is dan de snaar. Is dit ook geen probleem of heb ik echt een maandaggitaar gekocht?

Anders Destium
13 augustus 2002, 11:09
Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon teruggaan en het navragen... waarschijnlijk ook het best voor je gemoedsrust!

FragDaddy
13 augustus 2002, 12:18
tja. ik zou me er niet druk om maken

1) het hout blijft altijd werken, dus je krijgt vaak wel groefjes in je fingerboard. niets om je druk over te maken, zolang je er maar geen last van hebt met spelen. bedenk ook de hout een natuurproduct is en dat geen enkele plank 100% perfect is.

2) die snaar die niet helemaal aansluit op de topkam? ontstemt die sneller dan de andere snaren? nee, dan geen zorgen om maken, kan geen kwaad. ja, terug gaan en nieuw zadel erin laten leggen. (graphtech)

ebony
13 augustus 2002, 13:30
Bedankt mensen, ik ben toch al een beetje gerustgesteld.

JV
13 augustus 2002, 14:05
het aantal groefjes bij bijv rosewood zegt wel iets over de kwaliteit van het fingerboard. hoe minder groefjes, betekend hoe groter de dichtheid van het hout en dus hoe beter de resonantie van de hals is. daarom gebruikten de duurdere merken zoals prs enzo vroeger (volgens mij ist verboden nu, weet niet zeker) brazilian rosewood, omdat dat een extreem hoge dichtheid heeft. ik zou me er maar niet zo druk om maken over die groefjes, anders inderdaad gewoon even laten checken of andere gitaren van hetzelfde soort bekijken of zij ook die groefjes hebben

Lacrymosa
13 augustus 2002, 14:10
Maar ik denk dat het altijd wel nuttig is om je fretboard altijd goed schoon te maken.

CheerS!!