PDA

View Full Version : Strat 50/70's re-issues??



Robs
12 augustus 2002, 14:04
Hallo!

In verband met het kopen van een nieuwe Strat, vraag ik me af wat kenners van de 50/60/70's (om het even op een hoop te gooien) re-issues van Fender vinden. Het lijkt mooie kwaliteit tegen goede prijs, en ze zien er ook nog eens geil uit...
Maar: - ze zijn mexicaans, meen ik?
- Heeft een 50's re-issue de charme
van een vintage gitaar?
En al wat verder aan de orde is...

poeyerke
12 augustus 2002, 14:40
Zijn goede gitaren, al vind ik sommige dingen wat minder, zoals bijv. de neck radius en de kleinere frets.. verder perfect en betere elementen dan de standaard mexicaanse strat.

Overigens is de Jimmy Vaughan strat ook een erg goede keus, zeker als je de reacties op het fendeforum ziet (http://www.fenderforum.com)
De Jimmy Vaughan is een mexicaanse Signature strat, en zeker niet te duur!, Ik geloof net zoiets als de 70īs mexicaan.

sash
12 augustus 2002, 15:17
De Mexicaanse reissue strats zijn best goeie gitaartjes. Wanneer je een seventies reissue zou willen kopen kan je beter ff doorsparen voor een echte seventies strat voor de prijs van een nieuwe USA standard. Stratmarket.net heeft vaak hele goeie seventies strats.

Robs
12 augustus 2002, 16:00
Alvast bedankt voor de snelle reactie..
Maareh, is het geluid wezenlijk anders? Speel zelf veel funky loopjes/slagjes en ben dus op zoek naar een mooie cleane sound (de scheurende effecten mogen ook uit de kast getrokken worden natuurlijk. Waarin onderscheidt zo'n reissue zich wat sound betreft volgens "de kenner" van een standard mexican of een standard american, want evt is die laatste ook nog een optie.,,?

sash
12 augustus 2002, 16:40
De reissues komen komen geeneens in de buurt van de originele vintage strats. Qua geluid en bespeelbaarheid helemaal niet.
Een normale standard USA is zeker een goeie optie, maar dan wel tweedehands. Veel goedkoper en vaak stukken beter dan een nieuwe.

Bouke
12 augustus 2002, 22:35
Hey,

Ik heb een '70-reissue Fender Strat uit 1991. Hij is flets geel, uiteraard een grote kop en hij komt uit... Japan! Het is een driepuntsgeschroefde (143 punten, 3x woordwaarde) nek. Ik heb begrepen er dat tegenwoordig geen Fenders meer in Japan worden gemaakt...

De mijne heeft jumbofrets (niet std. geloof ik) en ik heb er graphtechzadels opgezet (werkt echt, mijn snaren blijven er nu opzitten!).

Hij speelt werkelijk lekker! Ik heb ook een Epi LP en een vroeg type Iba RG (strat-model) en die kunnen er niet aan tippen. Zekers vanwege de lekker dikke frets... Halfje lager gestemd met 0.11 setje D'Addario's erop.

Goede gitaar, klinkt werkelijk lekker zonder versterking (thuis kan de Twin niet aan). Ik heb wel de tremolo vastgezet met 5 veren. Zo'n standaard (vintage?)trem kan mij niet bekoren. Trem's zowieso niet trouwens...

Ik moet wel m'n switch vervangen, die wil momenteel alleen nog maar kraakvrij spelen als je er wat vage toverspreuken tegenaan gooit.

Conclusie: Mijn reissue bevalt erg goed!

Bouke