PDA

View Full Version : Valse snaar,..!!??!!



M.Reitsma
12 augustus 2002, 10:57
Ik heb net een Gibson LP standard gekocht. Ik heb er nieuwe snaren op gezet en nu klinkt de G snaar erg vals,... wie weet hoe dit kan en wat ik er aan kan doen,.. ik heb hem ook al eens vervongen.

Lacrymosa
12 augustus 2002, 11:25
Stemmen mischien?
sorry, was flauw

maar als je nieuwe snaren er op zet is het eigenlijk wel nodig om je gitaar weer octaafzuiver af te stellen (intoneren)

En dit moet je al helemaal doen als je een andere dikte ben gaan spelen.

En check de afstelling van de hals pen
Staat je hals niet wat krom?

CheerS!!

P
12 augustus 2002, 11:26
Kan je je halspen dan afstelen

M.Reitsma
12 augustus 2002, 11:34
Zo ver ik weet kun je bij een Gibson LP niet de halspen afstellen. Wat de intonatie aangaat die is juist wel goed. Hoe hoger ik op de hals kom hoe beter het wordt. In je reactie heb je het ook nog over Frets afflakken,.. wat moet ik me daar bij voorstellen.

Luigi
12 augustus 2002, 11:53
Elke keer opnieuw je gitaar intoneren lijkt mij onzin; doe dat iig nooit.
Wat de oorzaak van je probleem kan zijn; G-snaren dunner dan 0.16 zijn moeilijk te stemmen. Sommige gitaren zijn daar gevoelijger voor dan andere.

pimmetje
12 augustus 2002, 11:58
Op 2002-08-12 11:34, schreef M.Reitsma:
Zo ver ik weet kun je bij een Gibson LP niet de halspen afstellen. Wat de intonatie aangaat die is juist wel goed. Hoe hoger ik op de hals kom hoe beter het wordt. In je reactie heb je het ook nog over Frets afflakken,.. wat moet ik me daar bij voorstellen.

1. De halspen afstellen kan zover ik weet bij alle electrische Gibsons. Je hebt er (als-ie compleet is) zelfs een klein stukje gereedschap voor gekregen. Dit ziet er uit als een schroevendraaier aan 1 kant en een dopsleuteltje aan de andere kant.

Aan de voorkant van de topkam zie je tussen tuners in een plaatje dat vast zit met 2 schroefjes. Ik geloof dat ze hier zelfs het woord "Standard" op hebben gezet. Als je dit plaatje losschroeft, zie je een zeskantige kop zitten. Daarmee kan je je halspen afstellen.

Zoek ook maar 'ns op de gibson site. Als je dit nog nooit hebt gedaan eerst ff heel goed lezen hoe of wat op dit forum en op de gibson site (en andere sites). Je kan je hals namelijk in 1x aan gort helpen.

2. Als je intonatie steeds beter wordt naarmate je hoger op de hals komt, dan is die dus NIET goed. Hij hoort overal op de hals goed te zijn.

Stel met je stem-apparaatje en een schroevendraaier bij de zadels de flagiolet op de 12e fret gelijk aan de 12e fret ingedrukt. Wel na iedere aanpassing van een zadel ff de snaar opnieuw stemmen.

Als de toon van de flagiolet lager of hoger is dan die van de gefrette snaar, dan moet je het zadel bij die snaar naar voren of naar achteren schroeven (de snaar korter of langer maken). Of je de zadels naar voren of naar achteren moet draaien, kan ik nooit echt onthouden, maar daar ben je snel genoeg achter.

3. Ik zag in geen enkele reactie iets staan over frets afvlakken. Dit lijkt me ook niet echt nodig. Dit heeft over 't algemeen meer met fret-buzz (hat ratelende geluid bij aanslaan) te maken. Als er 1 of meer frets moeten worden afgevlakt, dan zou ik dit laten doen... het is echt een heel nauwkeurig werkje. Het gaat dan om fracties van mm's.

pimmetje
12 augustus 2002, 12:02
p 2002-08-12 11:53, schreef Luigi:
Elke keer opnieuw je gitaar intoneren lijkt mij onzin; doe dat iig nooit.

Ik vond 't ook altijd onzin, maar soms scheelt 't na wisselen raar genoeg gewoon plots bij 1 of 2 snaren. Niet veel maar toch... en het is nu niet bepaald een hels karwei :grin:. Als je er 5 minuten aan kwijt bent, is 't veel.

Anders Destium
12 augustus 2002, 12:03
Ik neem aan dat je de snaren allemaal hebt opgerekt, ik heb dit probleem ook eens gehad (met een compleet andere gitaar), toen ben ik gewoon gaan spelen en heb ik steeds om de paar minuten alle snaren weer gestemd, na een keer of drie was dat helemaal voor elkaar
Ik zou zelf niet snel aan een gloednieuwe gitaar gaan sleutelen...

M.Reitsma
12 augustus 2002, 12:48
Pimmetje schreef (Als je intonatie steeds beter wordt naarmate je hoger op de hals komt, dan is die dus NIET goed. Hij hoort overal op de hals goed te zijn.). Theoretisch heb je natuurlijk hellemaal gelijk. Maar als je snaar goed gestemd staat dan zal de intonatie steeds minder worden naarmate je hoger op de hals gaat spelen en niet andersom. De snaar is echter in tonatie ook wel goed gestemd en ik heb meer het gevoel dat bij het aanslaan van de snaar er te veel onder en/of boven tonen ontstaan. Door hoger op de hals te gaan spelen wordt de snaar korter en derhalve worden voorgenoemde tonen korter en minder hoorbaar. Ik denk inderdaad dat de hals opnieuw moet worden afgesteld. Wel grappig dat ik pas bij mijn 3e Gibson erachter kom dat je inderdaad de pen kunt afstellen, achter het door jou genoemde plaatje. Ik denk dat ik hem maar even terug breng om hem goed af te lasten stellen. Dit was ook het advies van de leverancier toen ik hem kocht maar toen dacht ik inderdaad meer aan intonatie problemen dan aan een kromme (of te rechte) hals.

Anders Destium
12 augustus 2002, 13:20
Als de gitaar die je hebt de koffer nog niet uit is geweest (dus niet in de winkel heeft gehangen) is inderdaad de kans groot dat hij afgesteld moet worden, da's wel vaker na een reisje van een paar duizend kilometer :smile:

M.Reitsma
12 augustus 2002, 13:29
Nuh,.. de gitaar heeft wel degelijk in de winkel gehongen en klonk toen goed. Ik heb er daarna nieuwe snaren opgezet (andere dikte)en nu is de G snaar en in mindere mate de B snaar overwegend vals. De intonatie is verder goed dus daar ligt het ook niet aan.