PDA

View Full Version : (CBS) kwaliteit



jozum
27 april 2005, 14:06
Ik heb vorige week een musicmaster bass amp gekocht voor mijn gitaar. Had em naast een paar andere gezet en op gehoor uitgezocht, zonder me te veel te storen aan naam en faam. Ik heb hem net gedateerd (op '76), er zit een 12" Oxford speaker uit '75 in. Dit betekent dat de versterker in de CBS-periode valt, en daar valt maar weinig informatie over te vinden (ze zijn er bij Fender duidelijk niet trots op ;)):

- Weet iemand wanneer/welke veranderingen er zijn doorgevoerd door CBS.
- Kent iemand Oxford speakers?
- Heeft iemand een concreet idee (behalve het plaatsen van een Celestion vintage 30 oid) hoe en waar ik mijn versterker kan laten nakijken/verbeteren?

thanks!

Ash ketchum
27 april 2005, 16:01
Hey, heb jij dat ding bij the string gekocht?
Hoe bevalt 'ie, ik zat nl ook al naar te kijken.

PeeVee
27 april 2005, 19:41
Weet iemand wanneer/welke veranderingen er zijn doorgevoerd door CBS.
Amp is alleen maar gemaakt door CBS (FMI / Fender Musical Instruments) en nooit door Leo Fender's FEI (Fender Electric Instruments Corp). Ik meen geintroduceert begin 70'er jaren met een shortscale bas die ook "Musicmaster Bass" heet. Ik had ooit het "setje" bij elkaar willen zoeken maar niet gelukt, net toen ik mijn MM Bass versterker had verkocht liep ik tegen een mooie rooie MM Bass gitaar aan... zul je altijd zien.


Kent iemand Oxford speakers?
Yes, ik ben er niet wild op


Heeft iemand een concreet idee (behalve het plaatsen van een Celestion vintage 30 oid) hoe en waar ik mijn versterker kan laten nakijken/verbeteren?
Om te beginnen even het capje na de input overbruggen. Verder is er eigenlijk weinig aan te doen; zeer basic circuit en parts spelen een relatief ondergeschikte rol, goeie eindbuisjes en een leuke speaker en dat is het wel zo'n beetje. Ik had de mijne ooit een beetje gehotrod, werd ie iets heter van (maar je levert dan wel beetje in op tone moet ik eerlijk zeggen), er schijnt nog ergens een plaatje van te circuleren op fenderforum.com, moet je maar even zoeken.

jozum
28 april 2005, 14:32
@ Ash:

hij bevalt goed. Er stonden er twee (ik weet niet wanneer jij er was), degene die er nu ws nog staat had versleten buizen en klonk een stuk minder dan degene die ik meegenomen heb.

@ Peevee:

dank je wel voor je informatie. Ik dacht al dat er niet veel te versleutelen valt toen ik een blik op de binnenkant wierp. Overigens moet ik zeggen dat ik die oxford helemaal niet zo slecht vind, ws piep ik wel anders zodra ik het vergelijk met een andere. Heb je een advies (weber, jensen, celestion: grootte/wattage etc)?


Om te beginnen even het capje na de input overbruggen

Ik ben geen techneut, maar misschien kan je me in het kort uitleggen hoe ik dat zelf kan doen, dat zou tof zijn.

J

Ash ketchum
28 april 2005, 16:25
@Jozum
Gaaf, ik zoek nl nog een buizenampje voor kleine gigs, maar ik haakte op de champs af vanwege de 8 inch speaker.
Is ie geschikt voor kleine gigs want ik kan me 100 watt buizen top en cab niet overal meeslepen. Helemaal vanwege het gewicht en oorverdovend volume om h'm lekker te laten klinken.
Ik denk dat die Musicmaster het ook qua sound wint van me Fender deluxe 85 (transistor)

robzilla
28 april 2005, 17:35
Quanta Costa? Als ik dat mag vragen natuurlijk..?

jozum
28 april 2005, 23:04
Ik heb er E 300 voor betaald, in originele staat, 2 philips 6v6 (+ de originele 12ax7). Hij was speelklaar.

Hij is an sich niet echt luid, ik weet niet wat voor soort muziek je speelt dus of het zinnig is. Ik heb hem zelf vooral voor thuis gekocht. Als je er een betere speaker in doet en met een compressor werkt kom je zeker over een drummer heen. Ik schrok er zelf nog al van hoe mijn compressor dat ding op zn flikker gaf.

Ash ketchum
28 april 2005, 23:27
@ Jozum
Bedankt, ik nl speel vooral clean, country en pop tijdens die gigs, af en toe een chorus. Gelukkig is de drummer niet van het type houthakker dus qua volume zit het wel snor. M'n transistorversterker staat nl. met de volume net op de helft van 1 meestal. Misschien dat ik me fender transistor er op inruil en de buisjes vervang.
ik geef morgen wel een belletje om te kijken ie er nog is.

PeeVee
29 april 2005, 13:31
Hoi Ash ketchum

Ik heb het schemaatje niet meer kunnen vinden maar heb even een nieuwe voor je gemaakt. Zie dat niet als "absolute waarheid" maar ga gewoon zelf experimenteren. Spanningen in de MM zijn niet zo hoog maar desondanks toch even een waarschuwing; de spanningen in een buizen amp kunnen dodelijk zijn (zelfs met de stekker uit het stopcontact). Altijd de stekker uit het stopcontact en even wachten tot dat filtercaps zijn ontladen (desnoods even meten = weten), dan pas aan de slag. liefst schoenen met rubber zolen, houten ondergrond en 1 hand in de zak ;-)

M.a.w. alles op eigen risico. Als je niet zeker van de zaak bent, begin er dan niet zelf aan maar laat iemand anders het voor je doen. Alleen al het "bypassen" van het eerste coupling capje geeft uitstekend resultaat. Oxford speakers zitten vaak beetje in het midden, ampje zou vast opknappen van een wat betere speaker.

Populair is natuurlijk de Celestion V30 maar ik denk dat de Celection G12H ook een goede candidaat zou zijn. Beetje meer de vintage bluesy kant op zou een alnico speaker zijn b.v. een P12R of beter nog een P12Q of P12N van Jensen. Dit is geen topkwaliteit maar voor het geld een hele leuke speaker, m.a.w. goeie prijs/prestatie verhouding. Ik neem aan dat je geen topdollar speaker in een €300 ampje gaat stoppen. Ook potige jongen is C12N, te koop bij Erik v.d. Haar (uit voorraad geloof ik) voor rond de €60. Ook niet de king of speakers maar veel punch voor je centen.

Het schema met wat opmerkingen vind je hier:

www.tonevision.com/public/musicmaster_bass_modz.jpg

jozum
1 mei 2005, 12:54
dank je wel peevee, maar ik zie al aan het schema dat dit me niet gaat lukken. Ik weet er helemaal nog niets van, capjes en cathodes en uF etc.. allemaal abacadabra. Ik zal eens aan mijn gitaarleraar vragen of hij het voor me kan doen.

jozum

jozum
1 mei 2005, 12:55
dank je wel peevee, maar ik zie al aan het schema dat dit me niet gaat lukken. Ik weet er helemaal nog niets van, capjes en cathodes en uF etc.. allemaal abacadabra. Ik zal eens aan mijn gitaarleraar vragen of hij het voor me kan doen.

jozum

PeeVee
2 mei 2005, 11:13
Alleen het bypassen het capje direct na de ingang dat is erg gemakkelijk. Iemand die een beetje kan solderen kan dat. Gewoon een "draadbrugje" maken parallel met de cap, heel gemakkelijk.

Al
15 mei 2005, 15:42
- Weet iemand wanneer/welke veranderingen er zijn doorgevoerd door CBS.
- Kent iemand Oxford speakers?
- Heeft iemand een concreet idee (behalve het plaatsen van een Celestion vintage 30 oid) hoe en waar ik mijn versterker kan laten nakijken/verbeteren? thanks!

Het is een amp uit de CBS periode, door CBS doorgevoerde veranderingen zijn dus niet aan de orde. Kan een leuk bakkie zijn. Ik heb ze alleen in spaanplaat uitgevoerd gezien wat ik wat minder vind.

Het capje in het begin kan je zoals PV zei gewoon bypassen. De toonregeling kan je opleuken met een 500pF/.0047uF circuitje als in de tweeds:

http://www.kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/fender/tremolux5e9a.html

Een oude Celestion greenback zal het prima doen in die amp.

Vraag als je hem laat servicen EERST een prijsopgave en post die evt. hier. Ik had laatst iemand die veeeels te veel kwijt was voor een servicebeurt buizen/capjob voor een musicmaster.

Al

jozum
15 mei 2005, 19:55
Dank je voor de info Al,

hoeveel zou een servicebeurt normaal moeten kosten (speaker/buizen/bypass e.d.)? Hoe werkt die verandering in de toonregeling precies?

jozum

ChrisMW
16 mei 2005, 20:01
Hoi Jozum

Naar mijn weten doet Al van Gitaarnet allerlei werk aan Fenders in z'n vrije tijd.
Voor 'n prof. job zou je Peter van Weelden contacten (
www.VanWeelden.com )

Mr.Jay
17 mei 2005, 08:18
Hoi Jozum

Naar mijn weten doet Al van Gitaarnet allerlei werk aan Fenders in z'n vrije tijd.
Voor 'n prof. job zou je Peter van Weelden contacten (
www.VanWeelden.com )

Dan weet je tenminste zéker dat je 3 x teveel betaald. :razz:

JaY

nicoverduin
17 mei 2005, 09:39
Hoi Jozum

Naar mijn weten doet Al van Gitaarnet allerlei werk aan Fenders in z'n vrije tijd.

Ongeveer 20 uur per dag :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Al
28 mei 2005, 00:52
Dank je voor de info Al,

hoeveel zou een servicebeurt normaal moeten kosten (speaker/buizen/bypass e.d.)? Hoe werkt die verandering in de toonregeling precies?

jozum

Vaak is het niet nodig om bij die amps de filtercaps te vervangen. Sommige techs doen dat ongevraagd. Soms kan zoiets betekenen dat je amp minder lekker speelt en 'het' niet meer heeft. Is zonde en kost nog geld ook. Vraag dus eerst advies daarover bij je tech en vertel hem wat je hier gelezen hebt. Verder is dat een kwestie van vertrouwen. Je kan altijd weer hier om advies vragen.

Als je de amp voor gitaar gebruikt zal de tech je als het goed is (en hij een goede is) een paar kleine modificaties voorstellen. Voor een setje buizen zal je ongeveer 30,= kwijt zijn. Preampbuisje (evt) 10,= ofzo. Klein materiaal 10,= ofzo. Speaker zou ik een oude greenback proberen te scoren, 8ohm. Marktwaarde zo'n 80,=. Is goedkoper en klinkt mooier/warmer dan een nwe. En dan de werkuren. Vraag daar vantevoren een specificatie voor. Ik heb rekeningen gezien waar niet werd gespecificeerd maar waar ik redelijkerwijs terugrekenend op 100,= Euro per uur kwam.

Die toonregeling is degene die op de oude tweeds zat. Die heeft zich bewezen en is een upgrade t.o.v. de toonregeling die er nu inzit. Het is een kleine ingreep hem om te bouwen.

Al

Al
28 mei 2005, 00:54
Naar mijn weten doet Al van Gitaarnet allerlei werk aan Fenders in z'n vrije tijd. Voor 'n prof. job zou je Peter van Weelden contacten ( www.VanWeelden.com )

Duidelijk!

Al

jozum
29 mei 2005, 11:58
Dank je Al,

ik zit inderdaad al een tijdje te azen op een mooie greenback..

Ik had nog een vraag over de toon. Ik vind dat mijn versterker te veel hoog heeft (met een strat), en door de geringe mogelijkheden (1 toon-knop zoals ws iedereen hier weet) zit er niet anders op dan het te compenseren met de toonregelaars op de gitaar, waar ik niet echt wild van wordt. Wordt deze schelheid nu geproduceerd door het knijpen van het signaal, door de speaker, of door iets anders?


groet J.

PeeVee
29 mei 2005, 15:01
Ik had nog een vraag over de toon. Ik vind dat mijn versterker te veel hoog heeft (met een strat), en door de geringe mogelijkheden (1 toon-knop zoals ws iedereen hier weet) zit er niet anders op dan het te compenseren met de toonregelaars op de gitaar, waar ik niet echt wild van wordt.

Hoi J.

De met die tone regeling zou je van hardstikke dof naar lekker schel moeten kunnen draaien. Het capje na de ingang zou ik zeker even (laten) overbruggen, iemand die een beetje verstand heeft van electronica die kan dat zo voor je doen. Hij zit direct na de input jack, als ik met niet vergis (bijna) helemaal recht op het boardje als je er van boven op kijkt met de buizen naar je toe en knoppen van je af. Dat scheelt echt al een slok op een borrel. Probeer een setje goeie 6V6'en te zoeken en een fatsoenlijke speaker en dan ben je er wel. Het CTS-je wat er in zit is erg dun en iel...

Filtercaps zoals Al al zei; als er nog geen fysieke verschijnselen zijn van lekkage (bubbels, drap), geen overmatige brom en amp is nog goed wakker (klinkt niet slap) dan hoeven die (nog) niet. Ik heb overigens wat minder problemen met nieuwe filtercaps merk ik, ik vind het eigenlijk wel fijn als de amp lekker reageert maargoed, over smaak valt niet te twisten.

Een goed preamp buisje scheelt ook een hoop, ouwe Sovtekkies vind ik doorgaans erg vlak en dun. Helaas wordt er niet zoveel goeds meer geproduceert, ben zelf ook druk aan het uittesten wat ik van de huidige productie nog te pruimen vindt... Heb nu als huismerk gewoon Shuguang uit China, de fabriek waar TAD ook het meeste van hun buizen laat stempelen. Zijn niet geweldig maar ze houden het wel een tijdje uit en zijn zo goedkoop dat ik het me wel kan veroorloven er eens eentje weg te gooien. JJ hoor ik goede dingen over?


Wordt deze schelheid nu geproduceerd door het knijpen van het signaal, door de speaker, of door iets anders?
Voornamelijk speaker en "afknijpcapje" na de ingang! Speaker kun je zelf wel vervangen, het capje bypassen dat is zo gepiept, daar vind je wel iemand voor denk ik. Is bij elkaar met in- en uitbouwen chassis 10 minuutjes werk. Mocht je niemand kunnen vinden dan geef hier maar een gil. Als je die twee dingen al wijzigt dan eerst maar eens een tijdje op spelen. Het is ook onzin om veel Euri te spenderen aan een €300 ampje en zoals gezegd met andere speaker en bovenstaande mod ben je al een heel eind.

Rgrds, PV

jozum
29 mei 2005, 15:26
dank je! ff sparen (studentenbudget) en dan ga ik aan de slag...

j

jozum
4 juni 2005, 14:54
Ng een vraagje over de celestions (de zoekfunctie leverde me niets op): niet alle G12's zijn greenbacks toch? Verkoper in een gitaarwinkel vertelde me dat, terwijl ik dacht dat alleen G12M een greenback was.

Wat is een 'oude' (jaar?) greenback? Ik heb zitten zoeken naar die dingen, maar kom allleen maar andere celestions tegen. Heeft iemand een adres daarvoor.

Thanks again!

PeeVee
8 juni 2005, 11:45
niet alle G12's zijn greenbacks toch?
Klopt, "G" staat volgens mij voor guitar en "12" is de maat


Verkoper in een gitaarwinkel vertelde me dat, terwijl ik dacht dat alleen G12M een greenback was
Dat klopt ook, de G12M is een greenback, je hebt b.v. ook nog de G12H die wezenlijk anders is.


Wat is een 'oude' (jaar?) greenback?
60's of early 70's dacht ik.


Ik heb zitten zoeken naar die dingen, maar kom allleen maar andere celestions tegen. Heeft iemand een adres daarvoor.
Moet je gewoon even naar de vintage supermarkt, zit volgens mij in iedere grote stad. Daar hebben ze magazijnen vol met oude voorraad uit de 50's, 60's en 70's en kun je dat spul gewoon nieuw uit de doos kopen ;-)

jozum
8 juni 2005, 12:48
Nogmaals dank PeeVee.


Moet je gewoon even naar de vintage supermarkt

Dat klinkt redelijk walhalla-like. Weet je een adres in Amsterdam?

J

Rutger
8 juni 2005, 13:47
Dat was een sterk staaltje PeeVee-sarcasme... :P

Anders gezegd: ze zijn niet makkelijk te vinden. Ebay en marktplaats in de gaten houden en vooral goede vriendjes worden met mensen als Al en Mr. Jay. ;)

jozum
8 juni 2005, 17:00
het was inderdaad zo mooi dat ik er in wilde geloven. Ik ben in ieder geval een illusie armer.

Bedankt Peevee..


:wink:

Mr.Jay
8 juni 2005, 19:00
niet alle G12's zijn greenbacks toch?
Klopt, "G" staat volgens mij voor guitar en "12" is de maat

Verkoper in een gitaarwinkel vertelde me dat, terwijl ik dacht dat alleen G12M een greenback was
Dat klopt ook, de G12M is een greenback, je hebt b.v. ook nog de G12H die wezenlijk anders is.

De G12H ( = 30 W ) is gewoon ook een Greenback.
De G12M kan ook een BlackBack (zelfs WhiteBack) zijn > ik heb er met een andere conus/freq.resonantie 55HZ. i.p.v. de meer gangbare 75Hz.
De M kan 20 of 25Watt zijn. En verschillende conussen bevatten > die zorgen voor wezenlijk andere sound.
Mathe weet hier alles van ! misschien kan ie nog wat verder toelichten.

JaY

Negative K3 fan
8 juni 2005, 20:03
niet alle G12's zijn greenbacks toch?
Klopt, "G" staat volgens mij voor guitar en "12" is de maat

Verkoper in een gitaarwinkel vertelde me dat, terwijl ik dacht dat alleen G12M een greenback was
Dat klopt ook, de G12M is een greenback, je hebt b.v. ook nog de G12H die wezenlijk anders is.

De G12H ( = 30 W ) is gewoon ook een Greenback.
De G12M kan ook een BlackBack (zelfs WhiteBack) zijn > ik heb er met een andere conus/freq.resonantie 55HZ. i.p.v. de meer gangbare 75Hz.
De M kan 20 of 25Watt zijn. En verschillende conussen bevatten > die zorgen voor wezenlijk andere sound.
Mathe weet hier alles van ! misschien kan ie nog wat verder toelichten.

JaY

wow, is er geen site ofzo over al dat soort gedoe?

ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat de v30s die in marshall kasten zitten anders zijn dan normale v30s of de v30s in bv. mesa cabs. weet jij daar wat van?

Mr.Jay
8 juni 2005, 20:09
[quote="Negative K3 fanik heb trouwens ook wel eens gehoord dat de v30s die in marshall kasten zitten anders zijn dan normale v30s of de v30s in bv. mesa cabs. weet jij daar wat van?[/quote]

Weet niks van V30's , alleen vind ik het zelf een klotespeaker.

JaY

nicoverduin
8 juni 2005, 22:50
[quote="Mr.JayWeet niks van V30's , alleen vind ik het zelf een klotespeaker.

JaY[/quote]

Hij kan altijd zo lekker direct zijn he..... :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Negative K3 fan
8 juni 2005, 22:51
Weet niks van V30's , alleen vind ik het zelf een klotespeaker.

JaY

ik ook hoor... klinken doods, dof en onmuzikaal, maar in opnames en band mixes begin ik toch van de kwaliteiten overtuigd te raken...

Mr.Jay
8 juni 2005, 23:22
[quote="Mr.JayWeet niks van V30's , alleen vind ik het zelf een klotespeaker.
JaY
Hij kan altijd zo lekker direct zijn he..... :-D :-D :-D :-D :-D :-D[/quote]

Die V30 ?
8-)
JaY

nicoverduin
8 juni 2005, 23:35
[quote="Mr.JayWeet niks van V30's , alleen vind ik het zelf een klotespeaker.
JaY
Hij kan altijd zo lekker direct zijn he..... :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Die V30 ?
8-)
JaY[/quote]ja :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

jozum
9 juni 2005, 13:55
Voordat jullie er met mijn topic vandoor gaan, wat is nu greenback, wat niet? Wat zijn de verschillen tussen G12M en H (nog andere G12..?) en welk is het meest geschikt voor mij? :lol:

vragen te over dus..:roll:

jozum

PeeVee
9 juni 2005, 17:06
Dat klinkt redelijk walhalla-like. Weet je een adres in Amsterdam?
Was het maar waar... het was een grapje maar blijkbaar nog niet genoeg aan gedikt...


Dat was een sterk staaltje PeeVee-sarcasme... :P
Nouja... sarcasme... eeeh... ik zou het eerder gewoon een grapje willen noemen... Het idee spreekt me trouwens wel aan, waarom zijn dat soort supermarkten er eigenlijk niet?

PeeVee
9 juni 2005, 17:09
wow, is er geen site ofzo over al dat soort gedoe?

Jawel toch? Gitaarnet.nl >> Forum >> Vintage Versterkers ;-)

Share what you know, learn what you don't!

PeeVee
9 juni 2005, 17:12
Hij kan altijd zo lekker direct zijn he...

Jaja... diplomacy is the ability to tell a person to "go to hell" in such a way that he's actually lookin' forward to the trip. Maar da's een gave waar Jay niet mee gezegend lijkt te zijn hahaha... Geeft niks, hij compenseert dat ruimschoots op andere gebieden hahaha :-D

Hij heeft wel gelijk trouwens, ik vind een V30 ook niks, krijg ik pijne oren van, vooral in zo'n schreeuwerige Bogner ofzo... pffff... vermoeiend luisteren hoor.

Mr.Jay
9 juni 2005, 17:41
Jaja... diplomacy is the ability to tell a person to "go to hell" in such a way that he's actually lookin' forward to the trip. Maar da's een gave waar Jay niet mee gezegend lijkt te zijn hahaha... Geeft niks, hij compenseert dat ruimschoots op andere gebieden hahaha :-D
Hij heeft wel gelijk trouwens, ik vind een V30 ook niks, krijg ik pijne oren van, vooral in zo'n schreeuwerige Bogner ofzo... pffff... vermoeiend luisteren hoor.

Ik zei dat IK em kut vind, wil niet zeggen dat ie ook KLOTEN is......!!!

JaY

nicoverduin
9 juni 2005, 18:00
Jaja... diplomacy is the ability to tell a person to "go to hell" in such a way that he's actually lookin' forward to the trip. Maar da's een gave waar Jay niet mee gezegend lijkt te zijn hahaha... Geeft niks, hij compenseert dat ruimschoots op andere gebieden hahaha :-D
Hij heeft wel gelijk trouwens, ik vind een V30 ook niks, krijg ik pijne oren van, vooral in zo'n schreeuwerige Bogner ofzo... pffff... vermoeiend luisteren hoor.

Ik zei dat IK em kut vind, wil niet zeggen dat ie ook KLOTEN is......!!!

JaY

Ja, je diplomatieke skills nemen toe :-D :-D :-D :-D :-D :-D

(en nu geen jus op....)

Mr.Jay
9 juni 2005, 18:04
Ja, je diplomatieke skills nemen toe :-D :-D :-D :-D :-D :-D (en nu geen jus op....)

ja hč...ben er voor op cursus

JaY

nicoverduin
9 juni 2005, 18:08
duur?

PeeVee
10 juni 2005, 09:59
dubbel, sorry, @#$@#$ forum

PeeVee
10 juni 2005, 10:00
klinken doods, dof en onmuzikaal
Heuh?!?!

Grappig... Zo is nog maar weer eens bewezen dat iedereen toch zo zijn eigen perceptie heeft van zaken als speakers en amps. Mijn ervaring is nl. PRECIES het tegenovergestelde; ik vind V30's heel druk en alive, soort ADHD speaker. Is in mijn beleving ook heel prominent aanwezig en "in your face" op een ongaangename manier. Snijdt inderdaad door de mix als een warm mes door de roomboter, dat dan weer wel (elk nadeel heb sun foordeel).


maar in opnames en band mixes begin ik toch van de kwaliteiten overtuigd te raken...
Het snijdt... Dat doet een Gilette mesje ook maar dat wil niet zeggen dat het een kwalitatief goed mes is. Je hebt gelijk hoor, het "cutten through the mix" kan een belangrijk argument zijn bij speaker keuze. Ik heb b.v. in mijn Super Reverb de CTS alnicos vervangen, niet omdat ik ze niet mooi vond klinken, maar gewoon omdat ik niet meer door de mix heen kwam (wij speelden toen best hard geloof ik). Ik heb die V30 eigenlijk alleen maar geluisterd met "moderne" amps / combo's dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het dan doen met een ouwe Fender ofzo.

Thijssie
10 juni 2005, 10:29
klinken doods, dof en onmuzikaal
Heuh?!?!

Grappig... Zo is nog maar weer eens bewezen dat iedereen toch zo zijn eigen perceptie heeft van zaken als speakers en amps. Mijn ervaring is nl. PRECIES het tegenovergestelde; ik vind V30's heel druk en alive, soort ADHD speaker. Is in mijn beleving ook heel prominent aanwezig en "in your face" op een ongaangename manier. Snijdt inderdaad door de mix als een warm mes door de roomboter, dat dan weer wel (elk nadeel heb sun foordeel).

Dat zit hem dus in het kastje waar hij in zit.

Ik vind de V30 dus WEL een te gekke speaker, in de juiste kast klinkt hij heel warm, ontzettend direct en vooral heel dik. Er zit wel een heel "naar randje" in het mid-hoog wat op hoge volumes pijn aan je oren kan doen.

Ik vermoed dat N3F hem dan ook alleen beluisterd heeft in een combo of een open kast, dan klinkt hij inderdaad heel doods en levenloos.

jozum
11 juni 2005, 15:18
en de G12T-75 dan? Greenback? 75 watt? Goede speaker?

en is er al resolutie over welke speakers uberhaupt greenbacks genoemd worden?

jozum

Mr.Jay
11 juni 2005, 17:10
en de G12T-75 dan? Greenback? 75 watt? Goede speaker?

heb laatst in mijn 1936 cab de 2x 75'svervangen voor 2 Blackbacks uit 1976 > werelds verschil ! > kwam ineens muzikale toon uit die kast


en is er al resolutie over welke speakers uberhaupt greenbacks genoemd worden?
jozum

alle Celestions met een groene deksel :lol:

JaY