PDA

View Full Version : bar akkoorden



lostsoul
27 april 2005, 00:46
Ik heb erg veel moeite om ze te leren. Ik krijg snel kramp.

Ik speel linkshandig op een rechtshandige gitaar, de snaren zitten voor mij dus op z'n kop. Ik plaats m'n vingers dus op een andere manier op de frets.
Ik realiseer me dat ik hierdoor waarschijnlijk weinig hulp kan verwachten, maar ik probeer het toch even :roll:

harrie-beton
27 april 2005, 09:36
ik speel ook links maar wel op linkse gitaren. 8-)

Kramp is normaal bij het begin, hoe lang speel je gitaar?

Wat wel wil helpen is een licht spelende gitaar en VEEEEEEEEEEEL oefenen elke dag en dan gaat het over

Azrael
27 april 2005, 13:31
Actie verlagen wil vaak helpen. Ook lichtere snaren kan een oplossing zijn. Verder is het een kwestie van oefenen.

sneez0r
27 april 2005, 15:24
Je zal even opnieuw moeten beginnen. Je hand eerst volledig volledig ontspannen en stap voor stap een barréakkoord grijpen. Rustig opbouwen, als je zo doorgaat wordt het alleen maar erger.

scholier
27 april 2005, 18:13
je kan trouwens ook gewoon de snaren "erop leggen" op een zelfde manier als dat op een rechtshadnige is(in de normale positie dan he want jij hetb hem omgedraaid) oftwel beginnen bij lage E dan a dan d-g-b-e(behalve als je gitaar anders gestemt is natuurlijk), ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en over de bare akoorden, OEFENEN OEFENEN OEFENEN. HEt lukt emij in het begin ook niet, zoek een leraar(als je die nog niet hebt) en oefen heel vaak(tot je pijn krijgt :lol: )
succes

lostsoul
27 april 2005, 23:40
bedankt voor jullie reacties.

Ik was er al bang voor dat het oefenen oefenenen oefenen wordt.
Het probleem is denk ik dat ik niet echt een leuk deuntje weet om het langer dan 1 min te proberen. 't wordt dan snel saai.
Voor de rest leer ik denk ik redelijk snel. Ik kan nu ongeveer yesterday van de beatles en good riddance van greenday spelen, da's toch best redelijk?

Ik speel 2 of 3 maanden nu, en zit (nog) niet op les.

Wat is 'actie' en het verlagen ervan eigenlijk?

lostsoul
27 april 2005, 23:48
Ik heb het geprobeerd scholier, van de week nog. Ik kon er maar niet aan wennen.
Dat is naturlijk normaal als je 2mnd andersom hebt aangeleerd, maar ik heb er eigenlijk weinig last van ondervonden verder (of komt dat nog?).
En ik las dat jimmy ook zo speelde :gitarist: Dus ik ben in goed gezelschap :wink:

Bl44t44p
28 april 2005, 08:51
Wat is 'actie' en het verlagen ervan eigenlijk?

De actie is de hoogte van je snaren tov je freboard (of ik weet niet precies vanwaar je 'officieel' moet rekenen, maar dat doet er ook verder niet toe).

Als je de actie verlaagt hoef je bij het indrukken van de snaren minder kracht te zetten wat wellicht handig is voor dergelijke barre akkoorden. Maar bij een te lage actie kunnen de snaren tegen de frets aan gaan kletteren (fretbuzz), dus je moet proberen hiertussen een goede balans te vinden :)

VanKatoen
30 april 2005, 11:15
Je hebt van die vingerspier trainers op de martk, meestal wel verkrijgbaar bij sportwinkels. Ik wou er een gaan halen, maar ze waren op en zouden 2 maanden later pas weer binnenkomen, dus toen elke dag maar half uurtje barre's gaan spelen en na 4 weken was ik er eindelijk van af.

sneez0r
30 april 2005, 12:07
Kijk met die spiertrainers wel uit voor RSI en overbelasting. In feite ben je alleen maar bezig allerlei vrij fijne spieren te overbelasten. Mits voorzichtig gebruikt kunnen ze geen kwaad, maar denk niet dat je door de pijn heen moet bijten. Gebruik ze met mate en niet te lang.

Daevren
1 mei 2005, 00:38
Van die handspiertrainers kunnen alleen maar slecht zijn. Het helpt je niet met gitaarspelen en je zet juist extra stress op je spieren en pezen.

En barre spelen is vooral moeilijk omdat je bepaalde spieren moet gebruiken en andere spieren weer niet. Dit onafhankelijk van elkaar gebruiken is voor ongetrainde mensen onmogelijk. Zo komt er extra spanning op je hand en dat maakt het moeilijker.

Als je meer oefent kun je je spieren onafhankelijker van elkaar bewegen en heb je het probleem niet meer.

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 00:55
Gyrotwister (www.gyrotwister.de) is ook een spiertrainer en die heeft mij van mijn zere piano-pols afgeholpen. Ook een vriendin van me heeft veel minder last van haar pols sinds ik haar de gyrotwister een tijdje geleend heb.

Ik las hierboven iemand zeggen dat je moest spelen tot de pijn over ging
WIL JE MIJ EEN PLEZIER DOEN EN NOOIT MEER ZOIETS HERSENLOOS ZEGGEN?
Dit is dus precíes waardoor zangers hun stem stukmaken, pianisten nooit meer kunnen spelen, gitaristen niet meer op niveau kunnen komen enz.

Pijn is er niet zomaar! Als iets pijn doet betekent het dat je je techniek aan moet passen en je hoedanook even moet stoppen met spelen en ontspanningsoefeningen moet doen.

Daevren
1 mei 2005, 18:03
Volgens mij hadden we het daar over de pijn van een zachte vinger op de harde metalen snaren.

Bij je spieren en pezen moet je inderdaad erg oppassen, pijn en je moet stoppen.

Ic3gl0vE
1 mei 2005, 19:07
oh in dàt geval moet er gewoon wat eelt gekweekt worden: dat kan geen kwaad.

Reel Big Fish
2 mei 2005, 08:54
Ik las hierboven iemand zeggen dat je moest spelen tot de pijn over ging
WIL JE MIJ EEN PLEZIER DOEN EN NOOIT MEER ZOIETS HERSENLOOS ZEGGEN?


(tot je pijn krijgt :lol: )

^^ die smilie zal een bedoeling hebben (sarcasme??) :wink:


maar denk niet dat je door de pijn heen moet bijten

Leer dus eerst goed lezen voordat je iets doms zegt :wink:

Shaggy
2 mei 2005, 14:12
koop een squash bal waar je mee kan oefenen .. als je ff geen reet te doen hebt of tv kijkt kun je met de hand waar je je akkoorden mee pakt knijpen in de bal :wink:

Shaggy
2 mei 2005, 14:14
koop een squash bal waar je mee kan oefenen .. als je ff geen reet te doen hebt of tv kijkt kun je met de hand waar je je akkoorden mee pakt knijpen in de bal :wink:

ik speel meer akkoorden dan solo's en als je zolang op een gig van 3 uur barre akkoorden pakt en slag speelt moet je stamina en kracht hebben, dit kun je alleen ontwikkelen door te oefenen oefenen en nog eens ..

Shaggy
2 mei 2005, 14:15
koop een squash bal waar je mee kan oefenen .. als je ff geen reet te doen hebt of tv kijkt kun je met de hand waar je je akkoorden mee pakt knijpen in de bal :wink:

ik speel meer akkoorden dan solo's en als je zolang op een gig van 3 uur barre akkoorden pakt en slag speelt moet je stamina en kracht hebben, dit kun je alleen ontwikkelen door te oefenen oefenen en nog eens ..

lostsoul
3 mei 2005, 13:34
Yup, het is en was al duidelijk: OEFENEN OEFENEN OEFE...
Ik zie er alleen een beetje tegenop :(

Weet iemand mischien een leuk niet té moeilijk stukje voor een beginner met veel barre's erin, om het oefenen wat leuker te maken?

kris555
3 mei 2005, 15:09
ik weet niet van welke muziek je houdt, maar een leuk nummer met een aantal barre's erin is "Ballad of a thin man" van de Golden Earring. Dat nummer staat in Bm. Misschien niet erg voor beginners geschikt maar je moet maar kijken of je er wat mee kan.
Verder zou je "Run to you" van Bryan Adams kunnen proberen. Zitten ook een aantal barre's in. Plus een leuk en makkelijk rifje, kan je dat ook meteen mooi oefenen :)

Veel succes ermee!

lostsoul
3 mei 2005, 17:01
Ik luister veel naar Opeth (Metal), maar dat is geloof ik niet echt toegankelijk voor de beginner (op een paar stukjes na dan).
Verder kan ik bijna alles wel waarderen, als het maar niet te voorspelbaar is.

Die nummers van Golden Earring en Bryan Addams ga ik zeker chekken, tnx.

lostsoul
7 mei 2005, 10:58
Het begint een beetje te komen.. woohooooo ! :-D

kris555
9 mei 2005, 10:29
Das snel :)
Keep it up 8-)

lostsoul
9 mei 2005, 12:18
Tnx

Ik ben er nog lang niet hoor, en ik worstel er al langer mee als sinds ik dit topic begon :wink:
Ik kwam er achter dat ik m'n wijsvinger er veel te ver overheen legde, en dat vaak mijn wijsvinger niet het probleem was maar meer de andere vingers..

Ik ben toen de E en Am akoorden zonder mn wijsvinger gaan oefenen, en toen begon ik de barre's ook door te krijgen..


Eindelijk zie ik het licht aan het einde van de tunnel! :-D