PDA

View Full Version : power chords barre of niet?



mirage
11 augustus 2002, 23:35
ik ben beetje met powerchords aan het knutselen en speel ze nu "normaal" zeg maar als open akkoord dus alleen vingers op de fretten van snaren waar ik ze aansla,
maar ik zag laatst ook mensen die een power chord met 2 vingers barre pakten.

nou lijkt het laatste me handig voor sneller spelen, maar ik kan er op internet niet specifiek iets vinden over vingerplaatsing bij powerchords.

kan iemand hier wat licht op laten schijnen?

basswasp
11 augustus 2002, 23:48
...zijn dit niet gewoon opgeschoven F mineurs???

mirage
12 augustus 2002, 01:41
beats me, klonk als gewoon powerchord,
maar als ik het zou weten zou ik het niet vragen :wink:

pimmetje
12 augustus 2002, 08:56
't Heeft me ff gekost, maar ik geloof dat ik nu begrijp wat je bedoelt. Met "als open akkoord dus alleen vingers op de fretten van snaren waar ik ze aansla" bedoel je dat je bijvoorbeeld een C-power chord als volgt speelt x32xxx (EADGBE).

Allereerst moeten we 't dan over het power chord an sich hebben. Deze bestaat eigenlijk alleen uit grondtoon en kwint. Bij de C zijn dat dus C en G. De terts (hier E) wordt dus niet gespeeld. Ze zijn dus niet specifiek mineur of majeur (vandaar ook vaak de indicatie 'C5' of 'E5' bij bladmuziek).

Zoals jij je power chords speelt, speel je bij bijvoorbeeld E-, A- en D-akkoorden wel de grondtoon en de kwint, maar bij bijvoorbeeld C en G de grondtoon en de terts.

Als je ze barre pakt (maakt niet uit of 't een doorgeschoven E of A is) dan heb je bij ieder akkoord op de dikste 3 snaren van dat akkoord achtereenvolgens grondtoon, kwint en weer grondtoon. Die laatste grondtoon is optioneel... ligt eraan wat je lekker vindt klinken op dat moment.

Het is dus zeker aan te raden om je power chords barre te spelen. Als je dat grondtoon/terts/kwint gedoe niet helemaal snapt, dan kan je in 't forum 'ns zoeken op theorie of akkoordentheorie.

Als je dit stukje begrijpt, begrijp je ook meteen waarom die drop-D grap zo handig is voor power-riffs...

AllodoX
12 augustus 2002, 09:13
hoe noem je dan bijvoorbeeld zo'n greep als

246xxx ( EADGCF )

of

424xxx ( EADGCF )

??

pimmetje
12 augustus 2002, 09:56
246xxx = F#sus2
424xxx = G#m7

basswasp
12 augustus 2002, 12:11
Hmmm... een verhouding van 7 halve tonen (7 fretten) heet een kwint en een verhouding van 4 halve tonen heet een terts... 12 halve tonen is een octaaf...

Maar hoe heet de rest dan? :smile:

pimmetje
12 augustus 2002, 13:39
:grin: hehehe... ja zo neergezet, ziet 't er vrij onlogisch uit, maar kijk hier maar 'ns:
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2947&forum=11

mirage
12 augustus 2002, 16:32
je begrijpt me goed ja.
ik wist het ook even niet zo goed te verwoorden.