PDA

View Full Version : Nog wat vraagjes over 1960 cab.....



bazzieman
26 april 2005, 08:00
hallo,

Ik ben dus van plan binnen niet al te lange tijd een 1960 aan te schaffen.
Ik zat dus een beetje met de vraag of welke speakers erin zitten en is het verschil tussen G12-H75 (dus zeg maar de standaardspeakers) en de V30's erg groot? mensen die hier wat meer over weten... ik hoor het wel!
:)

Bas

NeeraDJ
26 april 2005, 14:07
Het verschil is best wel groot ja. De V30s zijn wat strakker en zijn mid-gefocused, de G12T-75s hebben juist scooped mids en schel hoog. Wat voor top ga je ermee gebruiken?

De 1960AV heeft dus de V30 speakers en is 80-100 euro duurder zag ik laatst in de winkel.

Negative K3 fan
26 april 2005, 14:11
ja zit veel verschil tussen!@

pol
26 april 2005, 14:22
idd, de versie met vintage 30's is luider (100 db/w/m gevoeligheid tegen maar 97 voor de gewone), strakker, en klinkt vetter.
gt-75's gaan nogal snel modderig klinken met veel laag en hebben schel hoog.

ik heb hier nog een marshall 1960 BV te koop staan moest je intresse hebben.

bazzieman
26 april 2005, 14:53
Het verschil is best wel groot ja. De V30s zijn wat strakker en zijn mid-gefocused, de G12T-75s hebben juist scooped mids en schel hoog. Wat voor top ga je ermee gebruiken?

De 1960AV heeft dus de V30 speakers en is 80-100 euro duurder zag ik laatst in de winkel.

Marshall TSL 60

NeeraDJ
26 april 2005, 16:37
Dan zou ik je zeker geen G12-75 loaded cab aanraden want de TSL serie kan nogal schel klinken. Het beste met die head zou een greenback loaded cab zijn (1960X/TV), die zijn niet zo strak als de V30s (eerder los en open) maar hebben meer laag en klinken warmer. De V30 heb ik nog niet met deze head gehoord.

bazzieman
26 april 2005, 17:29
maar die cabs zijn wel erg duur ofniet?

pol
26 april 2005, 18:09
greenbacks hebben zeker niet meer laag als een vintage 30, en meer hoog.
ik heb nog zo een ouwe marshall uit 1968 met pre-rola greenbacks gehad, die had niet veel laag en klonk vrij helder, het was wel een mooi open geluid.

NeeraDJ
26 april 2005, 19:21
Ja die zijn duurder inderdaad, maar tweedehands kun je er zo eentje in mint conditie voor 400-500 euro vinden.

@pol: Ik zal het illustreren met een klein voorbeeldje. De H&K Triamp is erg schel gevoiced, en de aanbevolen cab is daarom ook eentje met greenbacks. Ik meen nog een reactie te hebben gelezen van iemand hier die het met V30s had gehoord en het verschrikkelijk schel vond klinken.

pol
26 april 2005, 19:43
ik heb die greenbacks kast die ik had langs mijn marshall bv getest, die kast klonk had toch een pak meer hoog als die vintage 30's.
misschien klinken die reissue greenbacks wat doffer, maar wat ik hoorde was: Vintage 30 = vol en dik geluid, veel mids met een piek in de hoge mids wat ze nogal agressief maakt, weinig echt tophoog, ook wat compressed.


greenback = minder dik, meer open, meer hoog, minder mids, minder laag, en ook minder luid en wat "losser in het laag"

pol
26 april 2005, 19:43
ik heb die greenbacks kast die ik had langs mijn marshall bv getest, die kast klonk had toch een pak meer hoog als die vintage 30's.
misschien klinken die reissue greenbacks wat doffer, maar wat ik hoorde was: Vintage 30 = vol en dik geluid, veel mids met een piek in de hoge mids wat ze nogal agressief maakt, weinig echt tophoog, ook wat compressed.


greenback = minder dik, meer open, meer hoog, minder mids, minder laag, en ook minder luid en wat "losser in het laag"

Negative K3 fan
26 april 2005, 21:28
bij v30s heb ik altijd het idee alsof er een dik gordijn voor de speaker hangt ofzo

ChrisMW
26 april 2005, 21:53
De T75s uit de jaren 80 klinken wat minder schel dan de moderne uitvoeringen... ook de constructie v/d kast heeft 'n behoorlijke impact.

Gewoon wat kastjes proberen met je eigen amp en favoriete gitaar.

Succes!

AART
26 april 2005, 22:18
De T75s uit de jaren 80 klinken wat minder schel dan de moderne uitvoeringen... ook de constructie v/d kast heeft 'n behoorlijke impact.

Gewoon wat kastjes proberen met je eigen amp en favoriete gitaar.

Succes!

chris, jij hebt wel wat verstand van speakers he?

welke eminence is nu de speaker die de volwassen versie van de v30 word
genoemd?

sorry voor topic ff jatten :D

ChrisMW
26 april 2005, 22:32
Hoi AART

Nah... valt wel mee, anders was ik wel speaker-bouwer geworden :D
( and high jacking allowed :wink: ). Met het aanpassen, ontwerpen en bouwen van cabinetten zit het wel ok hier.

Ik heb zelf "niet genoeg" ervaring met Eminence ( lang verhaal, ha ha ), wel wat klanten meegemaakt die happy waren met de prijs-kwaliteits-verhouding. Ook heb ik gehoord dat de vergelijkingen op de website behoorlijk kloppen ( korreltje zout en prijsverschil niet vergeten :lol: )

Thijssie
27 april 2005, 06:36
[welke eminence is nu de speaker die de volwassen versie van de v30 word genoemd?

RedCoat Governor....

guhlenn
27 april 2005, 10:14
Mag ik Chris dsan even kapen?

Wat is nou echt doorslaggevend voor het cabinet zelf, afgezien van de speakers? Volume, Hout soort , verbindingen of alles? Wat is je favoriet?

Hoor het graag, hartelijkd dank,

GLenn

pol
27 april 2005, 11:08
alles, ik heb al veel kasten met vintage 30 gehoord en ze klinken allemaal heel verschillend.
vergelijk maar es een marshall vintage kast met een mesa of diezel ofzo, klinkt totaal anders, je zou zelfs niet zeggen dat het allemaal dezelfde speakers zijn.

NeeraDJ
27 april 2005, 11:12
welke eminence is nu de speaker die de volwassen versie van de v30 word genoemd?

De V12, die is over het algemeen warmer

stratokai
27 april 2005, 11:19
Laatst gaf iemand hier een leuke tip. Die geef ik dus maar even door.
Op de website van lordriffenstein staan soundsamples van diverse speakers waaronder greenbacks en V30.

Overigens: Na het beluisteren wordt het er niet makkelijker op

Thijssie
27 april 2005, 11:33
welke eminence is nu de speaker die de volwassen versie van de v30 word genoemd?

De V12, die is over het algemeen warmer


Ehhh???

Hoe kom je daarbij?

De V12 zit dichter bij de Classic Lead dan bij de V30....

guhlenn
27 april 2005, 12:44
HAHA was al bang voor dat antwoord. Maar dat alle cabs anders klinken betekeend niet dat er niet een doorslaggevende factor is. Van de andere kant lijken al die cabs in specs zoveel op mekaar dat ik me wel eens afvraag of het niet psychisch is. Totdat ik een ENGL V30 kon vergelijken met een marshall LOL. Man wat was die ENGL lomp (lomp als in ik hak je hoofd af met een boterhammen mes... ik doel op agressief en stark ;) )

Dsu ik ga binnenkort toch maar een origineel cab halen.