PDA

View Full Version : live improviseren



scholier
25 april 2005, 21:27
test test voor de 3e keer

scholier
25 april 2005, 21:28
heey, ik weet (zoals gewoonlijk) weer eens niet waar ik dit moet plaatsen dus ik plaats het maar hier... Ik moet (ergens in juni ofso) een optreden doen met me band. Ik improviseer eigenlijk altijd solo's, ik speel ook bijna de hele dag solo's en af en toe eens een paar akkoorden. Ik kan omdat ik zo'n 1 jaar lang alleen maar loop te soleren (al zeg ik het zelf) redelijk goed soleren.(voor een 12 jarige puber :) ) Ik wil dan ook op het optreden de solo improviseren(ik heb altijd wel een paar rifjes die ik vaak gebruik dus het is meestal niet helemaal geimproviseerd). Ik weer echt niet wat te doen want ik wil het niet voor de rest verknallen het draait namelijk niet allemaal om mij ofso maar ik denk dat het leuker (en spannender is ) om te improviseren. Help wat moet ik doen.

Een wanhopige improviserende kutpuber :)

Bl44t44p
25 april 2005, 21:29
Wat is je vraag nou :???:

Dit hoort trouwens in Speeltechnieken & theorie denk ik :)

scholier
25 april 2005, 21:31
moet ik gewoon improviseren of een solo schrijven of stukjes schrijven en de rest improviseren en zijn er ook andere gitaristen die live improviseren(solo's)

Bl44t44p
25 april 2005, 21:35
Je zou inderdaad wel een aantal licks kunnen bedenken die je er sowieso indoet en de rest improviseren.. zodat je nog enige houvast hebt :)

scholier
25 april 2005, 21:37
ja dat was eigenlijk ook mijn idee, als het dan fout gaat(black out ofso wat ik overigens niet verwacht :) ) kan ik gewoon die licks spelen. maar me moeder(jaaaa de ervaren gitarist :razz: :roll: ) zei dat ik beter gewoon een vaste solo kon schrijven zodat me bandleden ook weten waar ze aan toe zijn :)

Cubensis
25 april 2005, 21:39
als je KAN improviseren....gewoon improviseren waarom niet?
als je denkt dat je afgaat wordt je alleen maar zenuwachtiger en de kans dat t dan niet zo vloeiend gaat lijkt me dan wat groter, dus als je je er gemakkelijker bij voelt als je al vantevoren wat ingestudeerd hebt, doe dat dan...

Ritch
25 april 2005, 21:47
Ik denk er nooit echt bij na. Ik pak altijd eerst mijn vertrouwdste loopje waarna ik nog wat improviseer. Probeer altijd een paar loopjes/riffjes in je achterhoofd te houden zodat je altijd nog wel daar op kunt terugvallen. Just go for it, en eenmaal als je het de eerste keer hebt gedaan, weet je ook hoe het voelt. (En aan welke dingen je nog moet schroeven :) )

Greetz, SL

NeeraDJ
25 april 2005, 22:14
Als je de riffjes (dus de toonladder waarin je speelt) goed kent en je geen problemen hebt met de toonladder dan is er geen probleem. Dat doe ik op zich ook altijd, mijn vorige gig heb ik ook 90% van de solos geïmproviseerd. Let wel op je timing, bij het oefenen met de band kun je daar misschien op letten, want anders ga je wel af

Succes met je gig!

Nocki
25 april 2005, 22:31
ik zou eerst heel zeker willen weten over welke schema's je het moet spelen en er wel een thema in gebruiken als je heel graag wilt soleren. maar het is voor je mede band leden ook beter als je je houdt aan iets wat iedereen kent. je maakt namelijk heel erg snel de fout tussen groot of klein of dat je het houdt op bepaalde riffjes die je altijd doet.
het beste is om er iets bijzonders van te maken waar je beter in wordt. en daarop je talent los te laten.

Nocki

kokeleko
26 april 2005, 09:26
Gewoon zorgen dat je een herkenbare opening hebt en een duidelijk einde, welke je eigenlijk altijd speelt.
Dit is voor de rest van de band ook makkelijker, kunnen ze horen waar ze zijn/zitten in het nummer. Voor de rest laat je het open.

frekie
26 april 2005, 10:54
Het belangrijkste is je gezichts uitdrukking, ook als je volledig de mist in gaat moet je daar nix van laten merken, net doen alsof je helemaal uit de bol gaat, het publiek hoort er toch nix van behalve die 3 collega gitaristen en die vinden het sowieso nix wat je doet want ze willen zelf op dat podium staan
:-D :D :o :cool: :P :razz: :roll: :wink:

guitarmonk
26 april 2005, 18:55
ik heb ook altijd een paar licks waar ik op terug kan vallen als ik vast loop, gewoon goed concentreren en spelen wat je voelt 8-)

scholier
27 april 2005, 18:04
eey bedankt voor al het commentaar, ik heb er serieus wat aan en ik denk dat ik ook gewoon een paar licks neem en daar een beetje bij improviseer, thanx

WICKED
27 april 2005, 21:49
Ik zou gewoon een eigen solo instuderen en als het fout gaat improviseren :) kwestie van laddertjes kennen :wink:

Shaggy
28 april 2005, 09:11
dubbel :x

Shaggy
28 april 2005, 09:13
er komen aardig wat punten voorbij die ik zelf ook live gebruik(te) (speel nu niet meer live)

- helemaal improviseren (moet je bij einde wel oogcontact hebben met de band) en je moet een damn goede feeling hebben of ervaring/kennis met ladders

- begin en eind vaste licks en ertussen gewoon improviseren

- een aantal maten (4 of 8) reserveren die helemaal voor jou zijn om uit je dak te gaan

- helemaal uitgeschreven solo met hier en daar wat uitschietende improvisatie stukjes .. zo weet de band idd waar ze aan toe zijn

dit zijn dan de dingen die ik hanteerde

gehele improvisatie deed alleen in de soundcheck en geloof mij .. die is nooit helemaal feilloos gegaan :wink:

Ritch
28 april 2005, 16:08
er komen aardig wat punten voorbij die ik zelf ook live gebruik(te) (speel nu niet meer live)

- helemaal improviseren (moet je bij einde wel oogcontact hebben met de band) en je moet een damn goede feeling hebben of ervaring/kennis met ladders

- begin en eind vaste licks en ertussen gewoon improviseren

- een aantal maten (4 of 8) reserveren die helemaal voor jou zijn om uit je dak te gaan

- helemaal uitgeschreven solo met hier en daar wat uitschietende improvisatie stukjes .. zo weet de band idd waar ze aan toe zijn

dit zijn dan de dingen die ik hanteerde

gehele improvisatie deed alleen in de soundcheck en geloof mij .. die is nooit helemaal feilloos gegaan :wink:

Dat is juist het mooiste! :) Steve Lukather doet (en deed) alles improvisatie. Toto bestond (en bestaat :razz: ) uit retegoeie muzikanten en waren (en zijn :razz: :razz: ) zo goed opelkaar ingespeeld. Als je echt die band met je medebandleden hebt, sta je geramd. Dan voel je het gewoon. Het opelkaar aanvoelen :) (Nee, geen vieze term :wink: )

metallic
4 mei 2005, 11:44
als ik jou was zou ik gewoon van te voren een solo schrijven :wink:
want als je live wilt improviseren voor laten we us zeggen 75 man heb je toch een behoorlijk niveau nodig, zeker om et ritmisch helemaal te laten kloppen. Zeker als je net 1 jaar echt solo's speelt....Maar alsnog als je ECHT KAN improviseren kun je et misschien wel doen, maar dan zul je wel afspraken moet maken met de andere bandleden over hoelang de solo gaat duren enz.... :-D

metallic
4 mei 2005, 11:45
als ik jou was zou ik gewoon van te voren een solo schrijven :wink:
want als je live wilt improviseren voor laten we us zeggen 75 man heb je toch een behoorlijk niveau nodig, zeker om et ritmisch helemaal te laten kloppen. Zeker als je net 1 jaar echt solo's speelt....Maar alsnog als je ECHT KAN improviseren kun je et misschien wel doen, maar dan zul je wel afspraken moet maken met de andere bandleden over hoelang de solo gaat duren enz.... :-D

sneez0r
4 mei 2005, 12:13
Ik speel met een aantal volwassenen in een amateur-jazzbandje, waarin ook iedereen om de beurt mag soleren. Macht spass, na?