PDA

View Full Version : Jazzmaster/LesPaul?



Bennos
11 augustus 2002, 16:16
Ik wil graag de mening van jullie horen. Ik wil nl. een nieuwe gitaar kopen, maar zit zo verschrikkelijk te twijfelen tussen een Jazzmaster en een Les Paul. Inderdaad vrij verschillende gitaren, daarom probeer ik er op deze manier achter te komen welke ik dus wil! Bedankt.
Ben.

starter
11 augustus 2002, 16:21
Misschien eerst eens nadenken over het soort muziek dat je wilt gaan maken?

Fluffy
11 augustus 2002, 16:22
De jazzmaster is een zeer goede gitaar. Mooi clean geluid en een lekkere distortion. Die gibson denkt ik is wel veel duurder. Dus eingelijk zou ik voor de jazzmaster gaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: fluffy op 2002-08-11 21:29 ]</font>

pimmetje
11 augustus 2002, 16:42
Fluffy... sorry dat ik 't zeg, maar wat een nonsens-opmerking. Alsof je met een Les Paul geen mooi clean en goed scheurgeluid kan krijgen. Toegegeven, het is een heel ander geluid. Een en ander hangt ook nog flink van de versterker en speelstijl af.

Ik ben 't met starter eens dat we hier pas een beetje een normaal antwoord op kunnen geven als we weten voor wat voor muziekstijl de gitaar gebruikt moet worden.

Fluffy
11 augustus 2002, 16:51
Ik zei het niet in vergelijking met de les paul. Ik gaf alleen mijn mening over een jazzmaster :grin:

Fluffy
11 augustus 2002, 17:05
zoals pim en starter al zeiden, het is ook belangrijk wat voor soort muziek je gaat spelen want dan kun je de 2 gitaren pas echt gaan vergelijken.

nozem
11 augustus 2002, 21:26
Sjee wat een enorm verschil zeg :wink:
Jazzmasters zijn geschikt voor: Surf, Rock and Roll, Grunge, Alternative Rock, Punk

Les Pauls zijn vooral geschikt voor: Rock, Metal,Blues ja zelfs Jazz :wink:

een Jazzmaster heet dan wel zo maar voor jazz worden ze nooit gebruikt, vreemd eigenlijk.. dat hadden ze bij Fender toch vantevoren ook wel kunnen weten..

Natuurlijk is de Jazzmaster dubbel zo goedkoop en de Japanse uitvoeringen die nou ook in de winkel hangen zelfs driedubbel..

Bennos
11 augustus 2002, 21:43
De gitaar moet vooral gebruikt worden voor NoiseRock met Pop invloeden. Naar mijn mening kan je daar beide gitaren voor gebruiken. Als je trouwens een nummer wilt downloaden, dan kan dat op http://www.controllerboy.com/joyfalds. Misschien kunnen jullie dan een beter oordeel geven (hier is overigens een "normale Strat" gebruikt). De CD is door de Live-XS erg goed ontvangen! We zijn nog op zoek naar een goede drummer, dus als je iemand weet...

De Jazzmaster is trouwens wel door Fender geintroduceerd als echte Jazz-gitaar.

Wacht jullie reactie af.

Grandma_Placenta
11 augustus 2002, 22:54
Op 2002-08-11 21:43, schreef Bennos:
NoiseRock met Pop invloeden.

Klinkt goed!
Voor noiserock zou ik zeker voor de jazzmaster gaan, ben ik nu ook voor aan het sparen en ik speel dezelfde stijl.

Anders Destium
11 augustus 2002, 23:31
Als je metal wilt gaan spelen moet je (volgens bovenstaande berichten) de Jazzmaster laten vallen, maar als je er Di-marzio Paf pro's of actieve EMG's opzet zal dit verschil weg zijn, maar ja het is wel weer een extra investment

MetalliCat
11 augustus 2002, 23:39
Maar als je er Di-marzio Paf pro's of actieve EMG's opzet, is de gitaar dan nog evengoed wel nog net zo geschikt voor Surf, Rock and Roll, Grunge, Alternative Rock, en Punk ? Ik zat namelijk ook te denken aan een Jazzmaster, wat een pr8gitaar! *zucht*..

Anders Destium
11 augustus 2002, 23:47
Kijk, de gitaar is dan een jazzgitaar met óf metal elementen (beste van twee werelden en tussenliggend wellicht ?) of actieve elementen die je ook passief kan laten klinken (vergt denk ik hoe dan ook wel wat boren....)

Grandma_Placenta
11 augustus 2002, 23:48
hej Bennos, nummer klinkt wel gaaf, mag ik vragen wat voor gear je allemaal hebt?

MetalliCat
12 augustus 2002, 14:29
Hoe bedoel je dat Anders Destium ? Zijn Jazzmasters als je er EMG's ingooit nog steeds wel geschikt voor Grunge etc ?

nozem
12 augustus 2002, 14:57
Ik denk dat ze dan juist geschikt zijn voor Grunge, maar mij lijkt het een beetje zonde, ik zou een jazzmaster altijd origineel houden..

Anders Destium
12 augustus 2002, 15:01
Ik zou ook geen al te ingrijpende dingen veranderen, overstappen naar actieve elementen bijvoorbeeld...
Ik ben van mening dat als je een beetje effectprocessor hebt dat je dan veel sneller het geluid hebt dat je zoekt!

Bennos
12 augustus 2002, 20:31
Op dat nummer heb ik de volgende spullen gebruikt:

- Peer Dellen Custom gitaar (voor de mensen die uit Den Haad e.o. komen; das dat kleine winkeltje tegenover RockPalace die briljante custom gitaren en bassen maakt).
- Mesa Boogie DC-5 versterker(compleet buizen)
- Proco RAT distortion.

Verder heb ik nog een Squier Telecaster die eigenlijk een originele Fender is, maar das een ander verhaal.

Mijn echte vraag is eigenlijk welke gitaar JULLIE zouden kiezen van de twee en dan natuurlijk argumenten!

BVD, BEN

B_FORCE
12 augustus 2002, 21:00
linkie doet et niet meer

Bennos
13 augustus 2002, 12:53
De link moet http://www.controllerboy.com/joyfalds zijn. Thanx!

gfttoday
13 augustus 2002, 13:30
Ik ben vanplan om een japanse jazzmaster te gaan kopen, maar alleen die kleuren... sunburst vind ik 3x nix en op een witte zit ik ook niet echt te wachten. zijn ze d'r ook in andere kleuren en waar dan?

Bennos
13 augustus 2002, 22:21
Voor alle Jazzmasters (en Jaguars), vintage, Reissue Japanners en Reissue Amerikanen (incl. alle officiele kleuren) kijk op

http://www.webrocker.de/jaguar/jazzmaster.htm

Geen dank!

japstok
15 augustus 2002, 15:34
Ik wil ook wel even reageren. Toevallig heb ik ze allebei. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de Jazzmaster goedkoper is. Zeker niet als je gaat voor een vintage model. De mijn komt uit 62 en ook onbespeeld hoor je de kwaliteit van het ding. Het is m'n enige gitaar die echt op iedere versterker goed klinkt. Je kunt er prachtig clean mee spelen (a la Godspeed you black emperor) in de halspositie en keihard mee rocken in de brugpositie. Natuurlijk met wat minder laag, maar prachtig gedetailleerd en bijtend. Wil je een Jazzmaster kopen, vergelijk dan goed want ik heb eens gelezen dat japanse jazzmaster elementen gewoon enkelspoelers zijn met een wat breder kapje, terwijl de originele heel brede en platte elementen zijn. Over de Les Paul kan ik kort zijn. Daar moet je gewoon mee rocken a la Tool!