PDA

View Full Version : De gitaar bijna af, maar electronica klopt niet.



gecko84
25 april 2005, 19:26
Gegroet iedereen,

Mijn 5 snarige zelfbouwbas is bijna af.
Hij is uitgerust met een jazz-element en een MM-element van seymour duncan.

Nu heb ik ze op de volgende manier geschakeld:

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/2hum_2vol_tone_3way-w-spl.html

Bedenk alleen bij de neckpick-up een jazz element en dus ook voor de bijbehorende volumepot een waarde van 250k.

Als ik nu mijn bas uitprobeer klinkt hij best leuk, alleen lijkt door het volume van het ene element weg te draaien, het volume van het andere element toe te nemen... heeft iemand een idee om dit te voorkomen?

Een tweede probleem is dat het MM-element in de buurt van mijn versterker ontzettend bromt. Is in dit geval de brug dan niet goed geaard of ligt het probleem ergens anders?

RopStop
26 april 2005, 01:41
Zijn ze misschien uit fase geschakeld? Zo klinkt het.

Jeroenvanhulsteijn
26 april 2005, 09:40
als ze uit fase staan moet je van 1 element de + en - even omdraaien. Of je neemt een push/pull. Dan kun je kiezen.

gecko84
27 april 2005, 19:38
Bedankt voor de tips.

Ik ga proberen om het MM-element te splitsen en de helft ervan te combineren met het Jazz-element. Dan kan ik kiezen tussen een "echt" jazzgeluid en een MM-geluid.
Dan ben ik meteen van het volumeverschil tussen het jazz-element en musicman-element af.
:lol:

gecko84
27 april 2005, 19:39
Bedankt voor de tips.

Ik ga proberen om het MM-element te splitsen en de helft ervan te combineren met het Jazz-element. Dan kan ik kiezen tussen een "echt" jazzgeluid en een MM-geluid.
Dan ben ik meteen van het volumeverschil tussen het jazz-element en musicman-element af.
:lol:

RopStop
27 april 2005, 19:54
Niet als je ze samen opendraait en als er nog eentje uit fase staat, volgens mij.

gecko84
27 april 2005, 20:58
Dat zou kunnen.
Andere vraag dan... uit een MM-element komt een rode, zwarte, witte en groene draad welke zijn plus en welke min (ik weet het dit maakt in principe niet uit maar, welke komen met elkaar overeen)?

Ik heb op dit moment de rode aan de zwarte en de witte aan de groene gekoppeld. Is het element dan serie of parallel geschakeld :-?

gecko84
27 april 2005, 20:58
Dat zou kunnen.
Andere vraag dan... uit een MM-element komt een rode, zwarte, witte en groene draad welke zijn plus en welke min (ik weet het dit maakt in principe niet uit maar, welke komen met elkaar overeen)?

Ik heb op dit moment de rode aan de zwarte en de witte aan de groene gekoppeld. Is het element dan serie of parallel geschakeld :-?

Jeroenvanhulsteijn
27 april 2005, 23:22
Seymour Duncan Music Man element (http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/music_man.html)

groen = coil 1 (+)
rood = coil 1 (-)

zwart = coil 2 (+)
wit = coil 2 (-)

Bij jou staan ze dus parallel. Voor serie: groen naar ground (-), wit en rood aan elkaar en zwart naar output (+). Of voor schakelbaar serie/parallel: Seymour Duncan Serie/Parallel (http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/hum_vol_tone-w-sers_para.html)

Dus je ziet, alles wat je wilt weten staat op de Seymour Duncan site.