PDA

View Full Version : Goede dikte MDF baffle 2x12



Franc
25 april 2005, 17:18
Mensen,

Wat is een lekkere dikte om te gebruiken als ik een MDF baffle wil maken voor een 2x12?
Ik ben al bezig met een cabinet van berkenmulti en wilde een MDF baffle maken omdat ik op verschillende plaatsen gelezen heb dat dat lekker klinkt.
Alleen wat nou een goede dikte is, kan ik niet echt ergens uit opmaken.

Ik heb hier een stuk MDF van 20mm dik maar dat weegt als lood.
Ik kan me ook voorstellen dat hoe dikker hoe stugger.
Er moeten 2 G12H30s inkomen.

Iemand enige ervaringscijfers misschien?

Franc.

nicoverduin
25 april 2005, 17:57
ik gebruik nog steeds 9 of 12 mm berken multi. Ik vind MDF nog steeds niks.....
NIco

mathe
25 april 2005, 18:08
Hi Franc,

Veel gebruikte maten voor je klankbord zijn, zoals Nico al aangeeft, 9 en 12mm. In den regel is het klankbord dunner dan de behuizing.
Als je slim bent maak je de kast zo dat je het klankbord gemakkelijk kunt verwijderen. Zo kun je er dan één maken van MDF en één van bijvoorbeeld berken multi. Degene die het beste klinkt wordt hem dan.

Marc

Franc
25 april 2005, 18:13
Okee, dank voor de tips.

Ik heb hem ook zo gemaakt dat ik via de achterkant de baffle kan vervangen, juist omdat ik niet zomaar aanneem dat dat MDF goed zal klinken.
Maar ik ga dus eens 12mm proberen.

nicoverduin
25 april 2005, 19:11
Franc,

Je zou bijv. een losse grille frame kunnen maken die je met klitteband voor de baffle zet. dan kun je altijd de baffles wisselen.

Houd er wel rekening mee dat die grill dan wel van stevig materiaal moet zijn omdat dat doek wel wat spanning erop zet. Dit kost je dan wel wat meer diepte in de afmetingen.

Vind MDF nog steeds niks :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

mathe
25 april 2005, 21:00
Ik heb hem ook zo gemaakt dat ik via de achterkant de baffle kan vervangen
Great minds think alike :D

Ik heb weleens een kastje uit 15mm MDF gemaakt wat helemaal niet zo verkeerd klonk eigenlijk. Het was (is, ik heb hem nog steeds) een 15 Watt met 2xEL84 en een Vintage 30 en klonk verrassend warm. Heel mooi om clean mee te spelen. Later dezelfde setup in berken multiplex gemaakt. Dit klonk overstuurd beter maar clean niet.

Marc

Franc
18 mei 2005, 19:07
Ik heb nu 12mm MDF als baffle maar ik vind dat wel erg slappies hoor...

Gaat dat niet te veel trillen en klapperen?

Negative K3 fan
18 mei 2005, 19:47
als er wordt gesproken over ook 9 mm, dan moet 12mm zeker goed gaan neem ik aan. Hoe heb je de baffle trouwens vastzitten?

mathe
18 mei 2005, 20:39
Gaat dat niet te veel trillen en klapperen?
Franc, je moet hem wel vastzetten :-D

Franc
18 mei 2005, 21:00
Hahaha, ja dat snap ik. :-D

Gewoon een reeks schroeven van binnenuit tegen de ingelijmde rand...

:???: Hoe leg ik dit uit....

http://www.soscastoa.com/gallery/150wspeakercab/IMG_4405

Hier zie je hoe deze baffle zit vastgeschroefd.

Dit is trouwens een hele MDF kast en een 18mm dikke baffle (!!) met 1 150W speaker en die klinkt (in mijn orden) niet slecht!

Mijn 2e kast is dus van berkenmulti maar op dezelfde manier geconstrueerd.

AART
18 mei 2005, 21:10
ik heb een 15 mm mdf baffle(of 16, weet het ff niet uit mijn hoofd.)

Negative K3 fan
18 mei 2005, 21:21
ik had ooit eens vernomen dat je een baffle niet moet vastschroeven of lijmen, maar inklemmen of iets dergelijks... heeft iemand daar nog iets over te zeggen?

Jeroenvanhulsteijn
18 mei 2005, 23:28
ik kan me niet voorstellen dat een baffle zoveel vervormd dat het uit zo maken of het geschroefd of geklemd zou zijn.