PDA

View Full Version : UK/USA



funlovinme
11 augustus 2002, 13:53
Hey, de laatste tijd ben ik eens door mijn collectie aan het bladeren, en ik kwam erachter dat bijna al mijn favoriete bands uit de UK kwamen: David Bowie, Radiohead, Placebo, Muse... (uitzonderingen zijn Fun Lovin' Criminals en Metallica uit de USA). Het viel me op dat uit de UK vroeger en nu veel vernieuwerende muziek komt dan uit de USA (Nirvana daargelaten).
Wat vinden jullie: komt de kwaliteit uit de USA of gewoon lekker ouderwets uit Europa?

pimmetje
11 augustus 2002, 17:12
't Wisselt volgens mij per periode... in de jaren 50 (en daarvoor) denk ik dat de VS wint. Blues en rock 'n roll moet je toch echt aan de kolonieën toeschrijven.

De jaren 60 en 70 waren denk ik grotendeels voor de UK met als één van de uitzonderingen uiteraard Jimi Hendrix (al was die ook flinke tijd juist in de UK :grin: ). In de jaren 70 zie je (ondanks punk) volgens mij ook wel weer wat VS opkomen... komt misschien ook omdat wat oudere UK-bands zich in de VS gingen vestigen. Kwenie precies.

De jaren 80 zou ik een beetje op gelijkspel gooien en de jaren 90 door o.a. grunge wel weer voor de VS.

funlovinme
11 augustus 2002, 18:29
Maar in de 90's werd in de UK de Britpop uitgevonden, en dat is zelfs nu een niet te verwaarlozen muziekstroom, terwijl Grunge zo goed als uitgestorven is. Wat Pearl Jam nu doet is eigenlijk geen grunge meer te noemen, en The Foo Fighters maken vooral pop.

Ik zeg helemaal niet dat er in de USA slechte muziek wordt gemaakt, maar het aparte geluid komt mijns inziens vaker uit Europa en vooral de UK. Placebo, Muse, The Prodigy, Radiohead, David Bowie... natuurlijk staan daar Nirvana, Hendrix en Korn tegenover, da's waar.

PeArLjAm
11 augustus 2002, 22:31
Op 2002-08-11 17:12, schreef pimmetje:
De jaren 60 en 70 waren denk ik grotendeels voor de UK met als één van de uitzonderingen uiteraard Jimi Hendrix (al was die ook flinke tijd juist in de UK :grin: ).


Hendrix was eerst doorgebroken in de UK als hem dat niet was gelukt was hij ook niet doorgebroken in de VS denk ik..

Dila&Kitaar
12 augustus 2002, 12:17
USA: Motown, Blues, Rockabilly, Jazz, Nu-metal, grunge, rock 'n roll, hiphop, ska en aanverwanten

UK: Punk (tegelijkertijd ook in de VS ontstaan!), Merseybeat, Bluesrock, Heavy metal, Britpop, veel electronische muziek komt ook uit de UK...Hard rock ook, en protest liederen...

funlovinme
12 augustus 2002, 18:23
Ja maar wat is goed? Dat er veel stijlen zijn ontstaan, ok, maar uit welk land komt dan, na het ontstaan van een stijl, de meeste kwaliteit? Bijv: nu-metal, ok, Korn bedankt. Maar daarna zijn er maar bar weinig geweest die een eigen geluid in de nu-metal hebben laten horen, die het genre naar een hoger niveau tillen. Kijk je echter naar Britse heavy-metal, daar is zo'n enorme diversiteit ontstaan, en muzikaal is het allemaal ook een streepje beter, als je het mij vraagt. Bij Amerikanen hoor ik toch vaak de Mc-Donalds mentaliteit: als het publiek het leuk vindt, vinden wij het best. Terwijl Britse bands meestal veel innovatiever zijn. Kijk maar naar Radiohead. Zou veel makkelijker een 2e en 3e OK Computer hebben kunnen maken, dan zouden ze rijk zijn. En saai. Nee, ze breken met het oude geluid omdat ze op zoek gaan naar iets nieuws. Muse idemdito, het volgende album wordt weer heel iets anders. David Bowie is ook zo'n voorbeeld.

pimmetje
13 augustus 2002, 13:45
De Amerikanen hebben de schijn van die commercialiteit ietwat tegen zich. Maar denk gewoon 'ns aan de Spice Girls en nog wat van die pr-stuntjes. Die zijn vaak genoeg Brits. En het innovatieve, veranderingsgezinde van de bands is in de VS ook wel te vinden.

In de jaren die we allemaal nog hebben meegemaakt: Soundgarden heeft redelijk wat met hun muziek geprobeerd en ook Pearl Jam heeft z'n experimenten wel gehad. Er zullen ongetwijfeld nog betere voorbeelden zijn.

Als VS-tegenhanger van meneer Bowie: Zappa en Beefheart.

Misschien dat bij de Amerikanen de commercialiteit er iets minder subtiel op wordt gelegd, maar ik weet zeker dat (ook bij bv Radiohead) een maatschappij nog wel een vinger in de pap heeft. Het wordt je nog steeds verkocht :grin:.

Yorrit
13 augustus 2002, 17:13
Op 2002-08-12 12:17, schreef Dila&Kitaar:
USA: ...hiphop, SKA en aanverwanten.


Jamaica is niet de USA

Neals
13 augustus 2002, 17:47
Ik denk dat de meest interresante muziek toch uit de UK komt, hoewel VS ook wat te bieden heeft.

Maar momenteel heeft UK toch wel de overhand

Kitaarhiero
13 augustus 2002, 17:59
Op 2002-08-13 17:13, schreef Yorrit:


Op 2002-08-12 12:17, schreef Dila&Kitaar:
USA: ...hiphop, SKA en aanverwanten.


Jamaica is niet de USA

ligt er in de buurt... en ff een typvaudje... Ska is VIA de UK populair geworden, maar reggea diende als bassis voor rap en Hiphop

Yorrit
14 augustus 2002, 17:30
dat is wel een heele kromme manier om Ska tot de USA te rekenen :smile: