PDA

View Full Version : gibson of heritage? deel 2



Orpheo
25 april 2005, 13:32
zo, omdat een paar kleuters het topic niet " schoon" konden houden, open ik m dus maar opnieuw :evil:

gooi hier je zegje eruit over gibsons EN heritage-gitaren. ik vond het wel interessant nl!

wat vinden jullie van beiden, met name de meningen over gibson is bekend, nu dus heritage (of is het: zijn bekend....).

en: GA NIET TEVER OFFTOPIC!! als het maar IETS met gibson en./of heritage te maken heeft is t al best. maar niet dat onnozele gezeik van t vorige topic.

Anders Destium
25 april 2005, 13:47
Heritage: Goed tot Uitstekend en mooie prijzen.
Gibson: Matig tot Super met relatief erg hoge prijzen.

Dus: Met een Heritage zit je altijd goed en heb je een erg goed prijs/kwaliteitverhouding, met een Gibson moet je geluk hebben. Maar als je een goede hebt dan is het ook feest, helaas zijn de goede meestal snel gevlogen in winkels!

Droffie
25 april 2005, 14:51
Heritage: Goed tot Uitstekend en mooie prijzen.
Gibson: Matig tot Super met relatief erg hoge prijzen.

Dus: Met een Heritage zit je altijd goed en heb je een erg goed prijs/kwaliteitverhouding, met een Gibson moet je geluk hebben. Maar als je een goede hebt dan is het ook feest, helaas zijn de goede meestal snel gevlogen in winkels!

+1

Ik heb op een Heritage LP gespeeld en vond 'm wel oké. Maar niet meer dan dat. Hij heeft gewoon niet de body, tone en feel van een Gibson LP Standard en hoger. Classics en Studio's ken ik niet goed genoeg om over te oordelen.

Kevin-D
25 april 2005, 15:21
+1/2 ben zelf natuurlijk een heritage fan, lees m'n korte review in 't oude topic maar, maar de kwaliteit van Heritage is wel veeel consistenter (spel ik dat goed, vast niet :lol: ) Geen slecht woord over gibson behalve de prijs hoor! Maar 't schijnt dat veel van de moderne gibsons slecht afgewerkt worden... En dat is bij Heritag iig niet het geval... vandaar schrijft hij denk ik ook: Heritage Goed tot Uitstekend, en Gibson Matig tot Super :)

Droffie
25 april 2005, 16:10
Geen slecht woord over gibson behalve de prijs hoor! Maar 't schijnt dat veel van de moderne gibsons slecht afgewerkt worden...

Dit was juist het probleem bij de oudere LP's. Met de nieuwe Standards vanaf 2002 levert Gibson betere gitaren en zijn een nieuwe weg ingeslagen.
Dan komt nog het American Guitar Center verhaal wat weer in het nadeel van Gibson uitpakt maar toch.
Ik heb er veel bespeelt bij NMuziek maar niet één was er slecht.

Dirk_Hendrik
25 april 2005, 16:29
Met de nieuwe Standards vanaf 2002 levert Gibson betere gitaren en zijn een nieuwe weg ingeslagen.


Halve correctie:
Alle Gibbies die nu naar Nederland komen (via Gibson dus) worden hier eerst gecontroleerd en nagesteld en gaan dan pas naar de detailhandel. Wat uit de VS wordt verstuurd schijnt vrij wisselachtig te zijn.

Orpheo
25 april 2005, 16:33
Geen slecht woord over gibson behalve de prijs hoor! Maar 't schijnt dat veel van de moderne gibsons slecht afgewerkt worden...

Dit was juist het probleem bij de oudere LP's. Met de nieuwe Standards vanaf 2002 levert Gibson betere gitaren en zijn een nieuwe weg ingeslagen.
Dan komt nog het American Guitar Center verhaal wat weer in het nadeel van Gibson uitpakt maar toch.
Ik heb er veel bespeelt bij NMuziek maar niet één was er slecht.

American Guitar Center verhaal...?

ik hoor de bel, maar ik weet niet waar de klepel hangt.....

kan iemand dit iets diepgaander uitleggen?

Droffie
25 april 2005, 17:04
Met de nieuwe Standards vanaf 2002 levert Gibson betere gitaren en zijn een nieuwe weg ingeslagen.


Halve correctie:
Alle Gibbies die nu naar Nederland komen (via Gibson dus) worden hier eerst gecontroleerd en nagesteld en gaan dan pas naar de detailhandel. Wat uit de VS wordt verstuurd schijnt vrij wisselachtig te zijn.

Mee eens. Bij grote producties heb je ook meer fouten dus meer verhalen. Kwaliteitscontrole is een probleem bij Gibson. Gibson heeft 't min of meer toegegeven dat ze een reeks mindere LP's geproduceerd hebben om aan de gigantische vraag te voldoen. American Guitar Center verhaal. Ze zijn goedkoper en de bodies bestaan uit veelal uit twee delen, zelfs drie of meer delige exemplaren zijn gemeld. Mindere tops etc.

Natuulijk heb ik gelijk mijn exemplaar aan en grondige inspectie onderworpen en gelukkig niets van dat alles. Mooi 1 stuk Mahonie (wat hoort voor die prijs)

Droffie
25 april 2005, 17:10
Ik heb nog de hoofdprijs betaal voor mijn Gib. Maar dan heb ik ook wel een prachtexemplaar. eerder AAA dan AA top en een waanzinnig geluid.
Toen kwam Dirk Witte met grote goedkope partij LP's. Ik flipte de pan uit en ben boos naar Nederland Muziek gegaan.
Ze zijn Gibson importeur en hebben een gigantische voorraad voor een dure dollar gekocht. DW had gewoon handig uit de VS zelf geimporteerd. Ik ben ze gaan bekijken en ik vind ze er minder uitzien. Ik kon niet zo snel zien of ze een meerdelige body hadden want dat is erg moeilijk te zien maar ik vermoed dat dit een minder partij LP's zijn.

Les Paul
25 april 2005, 17:37
Ik heb er veel bespeelt bij NMuziek maar niet één was er slecht.

Niet iedere dealer zoekt gitaren uit op geluid. NL Muziek doet dat heel duidelijk wel. Als je serieus een goed klinkende LP wilt hebben is dat ook de plaats om er een te zoeken. Uiteraard zijn zij wel iets duurder dan Feedback enzo....

vulvasonic
25 april 2005, 23:23
Ik heb het slechts 1 keer goed met elkaar kunnen vergelijken. Ik ging mee met een vintagegitaardealer naar de beurs in Veenendaal en we hadden een Gibson Les Paul (eind jaren 70) bij ons en een Heritage Les Paul. Ik had vernomen dat de Heritage heel goed was, maar ik had 'm zelf nog niet gehoord. Komt er een gast die geinteresseerd was in de Gibson en hij speelt er een stukje op, maar was niet overtuigd. Hij wilde al weglopen, toen ik zei: "Ho ho ho, jongeman, jij gaat hier niet weg voor je de (veel goedkopere) Heritage hebt geprobeerd. Dus hij proberen.

Soms hoor je verschil in kwaliteit. Maar dit keer hoorde je het niet alleen; je zag het, je voelde het, je rook het, je ervoer het, het ging dwars door je heen! Het verschil was onmetelijk groot in het voordeel van Heritage.
Nou was het misschien niet de beste Gibson en misschien was het wel een uizonderlijk goed exemplaar, die Heritage. Maar het verschil sprak boekdelen.

Staat alleen geen Gibson op de kop. toch jammer. Misschien ben ik de enige die het wil toegeven, maar er zijn duizenden gitaristen die, net als ik, zo merkengeil zijn, dat ik ondanks alles liever een Gibson zou kopen dan een Heritage.

Droffie
25 april 2005, 23:34
Ik heb het slechts 1 keer goed met elkaar kunnen vergelijken. Ik ging mee met een vintagegitaardealer naar de beurs in Veenendaal en we hadden een Gibson Les Paul (eind jaren 70) bij ons en een Heritage Les Paul. Ik had vernomen dat de Heritage heel goed was, maar ik had 'm zelf nog niet gehoord. Komt er een gast die geinteresseerd was in de Gibson en hij speelt er een stukje op, maar was niet overtuigd. Hij wilde al weglopen, toen ik zei: "Ho ho ho, jongeman, jij gaat hier niet weg voor je de (veel goedkopere) Heritage hebt geprobeerd. Dus hij proberen.

Soms hoor je verschil in kwaliteit. Maar dit keer hoorde je het niet alleen; je zag het, je voelde het, je rook het, je ervoer het, het ging dwars door je heen! Het verschil was onmetelijk groot in het voordeel van Heritage.
Nou was het misschien niet de beste Gibson en misschien was het wel een uizonderlijk goed exemplaar, die Heritage. Maar het verschil sprak boekdelen.

Staat alleen geen Gibson op de kop. toch jammer. Misschien ben ik de enige die het wil toegeven, maar er zijn duizenden gitaristen die, net als ik, zo merkengeil zijn, dat ik ondanks alles liever een Gibson zou kopen dan een Heritage.

Zit waarheid in. Ik beschouwde een Gibson Les Paul al zo'n 20 jaar als de ultieme gitaar, nog steeds. Ooit moest en zou ik een LP Gibson hebben. Er was geen seconde dat ik overwoog een andere te kopen dat deze.
Er zijn altijd betere gitaren op de markt en misschien wel goedkoper ook. Maar het zijn geen Gibsons en zullen 't nooit worden.
De Heritage waar ik op speelde, speelde ook erg lekker. Stiekem vind ik mijn Strat lekkerder spelen dan mijn LP. Maar die sound...Geen Heritage heeft dát geluid.

Droffie
25 april 2005, 23:35
Oh ja die custom komt volgens mij uit de Norlin periode van Gibson. Volgens vele het dieptepunt van van de LP's.

Negative K3 fan
25 april 2005, 23:36
puur het geluid natuurlijk wel, maar jij bedoelt vast het psychologische geluid

mij boeien merken echt geen ene fuck, als ik een squier tegenkom die goed speelt en zo goed klinkt als een oude gibson (sowieso onmogelijk) dan neem ik die.

Orpheo
25 april 2005, 23:59
Oh ja die custom komt volgens mij uit de Norlin periode van Gibson. Volgens vele het dieptepunt van van de LP's.

klopt ja. velen zien de " norlin-periode" als een massief blok als het ware, en dat klopt eigenlijk niet helemaal. vanaf een bepaald moment, na Norlin's overname, toen ging t pas fout.

vanaf een gegeven moment, ik dacht 74, gingen ze de productie overhevelen van kalamazoo naar nashville. bepaalde gitaren, de duurderen, werden nog wel in kalamazoo gemaakt (de L5 o.a., en ik dacht ook de les paul customs nog). mijn custom is bv nog een kalamazoo-er.

de goedkopere les pauls werden wel in nashville gemaakt. en die waren echt ECHT klote. je reinste prut, maar ja, ze MOESTEN ze wel de fabriek uitgooien, de vraag was IMMENS hoog.

maar vanaf een bepaald moment liepen de schulden hoog op, en de teruggang van de verkoopscijfers synchroom met de schulden en kwaliteit. daarom kapte Norlin dus met Gibson.

het is dus maar gedeeltelijk waar dat norlins (altijd) klote waren.

je kan dit bevechten, maar dit is letterlijk gekopieerd (en wel vertaald, dat wel) uit een boek dat gibson zelf heeft uitgegeven over de hele GS van gibson van begin tot 1994.

de grap van heritage is eigenlijk, dat heritage gibson is. ze zitten in de ouwe gibson-fabriek, ouwe gibson-machines, oude gibson-medewerkers, originele gibson-specs....alleen de naam is anders....

oh, en de prijs. dus ik heb de keus al gemaakt. als ik mn zakk-sig binnen heb, neem ik lekker een heritage!! heb een heritage vergeleken met een R8. en de R8 was beter, maar dan ook echt NIPT. scheelde niet veel. overall was dus heritage de overweldigende winnaar!

vulvasonic
26 april 2005, 00:16
de grap van heritage is eigenlijk, dat heritage gibson is. ze zitten in de ouwe gibson-fabriek, ouwe gibson-machines, oude gibson-medewerkers, originele gibson-specs....alleen de naam is anders....

oh, en de prijs. dus ik heb de keus al gemaakt. als ik mn zakk-sig binnen heb, neem ik lekker een heritage!! heb een heritage vergeleken met een R8. en de R8 was beter, maar dan ook echt NIPT. scheelde niet veel. overall was dus heritage de overweldigende winnaar!

Ik vraag me dus ook af in hoeverre de kwaliteit van Heritage is gebleven zoals het was. Toen ze net begonnen was het inderdaad een club ex-Gibson werknemers die niet tevreden waren met de gang van zaken bij Gibson. Zij zijn dus begonnen met Heritage en hebben met hun grote liefde voor Gibson geprobeerd een kwaliteitsproduct te maken dat beter was dan Gibson op DAT moment. En dat hebben ze perfect gedaan.
Maar dat is inmiddels ook alweer ruim twintig jaar geleden. Hoe is het NU bij Heritage? Hebben ze nog steeds dezelfde gepassioneerde en getalenteerde mensen rondlopen? Is het nog steeds zo kleinschalig met het oog op detail? En is het niet een feit dat de kwaliteit van Gibson sinds de jaren 70/80 behoorlijk is gegroeid?

M.a.w.; zijn de vershillen nog steeds zo groot als in die beginperiode, of krijgen we nu ook al de vintage-Heritage hype?

vulvasonic
26 april 2005, 00:16
de grap van heritage is eigenlijk, dat heritage gibson is. ze zitten in de ouwe gibson-fabriek, ouwe gibson-machines, oude gibson-medewerkers, originele gibson-specs....alleen de naam is anders....

oh, en de prijs. dus ik heb de keus al gemaakt. als ik mn zakk-sig binnen heb, neem ik lekker een heritage!! heb een heritage vergeleken met een R8. en de R8 was beter, maar dan ook echt NIPT. scheelde niet veel. overall was dus heritage de overweldigende winnaar!

Ik vraag me dus ook af in hoeverre de kwaliteit van Heritage is gebleven zoals het was. Toen ze net begonnen was het inderdaad een club ex-Gibson werknemers die niet tevreden waren met de gang van zaken bij Gibson. Zij zijn dus begonnen met Heritage en hebben met hun grote liefde voor Gibson geprobeerd een kwaliteitsproduct te maken dat beter was dan Gibson op DAT moment. En dat hebben ze perfect gedaan.
Maar dat is inmiddels ook alweer ruim twintig jaar geleden. Hoe is het NU bij Heritage? Hebben ze nog steeds dezelfde gepassioneerde en getalenteerde mensen rondlopen? Is het nog steeds zo kleinschalig met het oog op detail? En is het niet een feit dat de kwaliteit van Gibson sinds de jaren 70/80 behoorlijk is gegroeid?

M.a.w.; zijn de vershillen nog steeds zo groot als in die beginperiode, of krijgen we nu ook al de vintage-Heritage hype?

Droffie
26 april 2005, 00:43
Geen idee. Daar ken ik Heritage niet goed genoeg voor. Maar net als elk bedrijf dat gaat groeien zal niet meer de kwaliteit kunnen leveren als dat een klein clubje dat kan. PRS gaat dat ondertussen ook merken. Het is een kwestie van aandacht aan het produkt.
Slechte LP exemplaren zullen gewoon minder snel opgemerkt worden en er door glippen. De produktie werkwijze zal echt niet minder zijn dan bijv. PRS maar de eindcontrole wel.

Ook zal Heritage met de groei die problemen gaan ondervinden. De gitaren zullen gemaakt gaan worden door gewone fabrieksarbeiders die gewoon niet zoveel omhet produkt geven als het oorspronkelijke clubje dat begon.
Tijd zal 't leren...

fred dons
26 april 2005, 07:23
begrijp me niet verkeerd, ik ben inmiddels aan mijn 2e heritage les paul
dus ik ben best wel een fan maar het grappige aan de stelling dat het oud gibson werknemers zijn (nog steeds trouwens, al zijn de meeste inmiddels hoogbejaard ) lijkt een aanbeveling maar bedenk wel dat dat de mensen zijn die in de jaren 70 de " slechte" gibsons maakten 8)

Orpheo
26 april 2005, 07:36
begrijp me niet verkeerd, ik ben inmiddels aan mijn 2e heritage les paul
dus ik ben best wel een fan maar het grappige aan de stelling dat het oud gibson werknemers zijn (nog steeds trouwens, al zijn de meeste inmiddels hoogbejaard ) lijkt een aanbeveling maar bedenk wel dat dat de mensen zijn die in de jaren 70 de " slechte" gibsons maakten 8)

de slechte gibsons...


WAAR??

in kalamazoo?? nee hoor. die waren juist weer heel goed. de gitaren uit nashville waren klote. en die "ouwe" club (in kalamazoo dus) kluste in kalamazoo lekker verder, niks aan t handje.

ik d8 overigens ook, dat heritage niet extreem groot was hoor. zeker kleiner dan bv PRS. maar goed, dat doet er niet zo heel veel toe.

Droffie
26 april 2005, 09:54
de slechte gibsons...


WAAR??

in kalamazoo?? nee hoor. die waren juist weer heel goed. de gitaren uit nashville waren klote. en die "ouwe" club (in kalamazoo dus) kluste in kalamazoo lekker verder, niks aan t handje.

ik d8 overigens ook, dat heritage niet extreem groot was hoor. zeker kleiner dan bv PRS. maar goed, dat doet er niet zo heel veel toe.

Het clubje oude gibson medewerkers stammen uit de Norlin periode. Dat spreekt niet bepaalde in hun voordeel. Overigens zijn LP's in Kalamazoo tot zeker '79 geproduceerd. Of de Nahsville LP's slechter of beter waren is niet te zeggen.
In de Norlin periode zijn ook hele goede gitaren gemaakt, zeker tot halve wege de '70. Norlin wilde meer winst en begreep niets van de muziekindustrie en/of gitaristen en allen kostenbesparende maatregels werden doorgevoerd in de produktie. Werd niet geaccepteerd door de gitaristen en wat uiteindelijk leidde tot de knieval van Gibson in 1984 en het werd het verkocht.
Heritage maakt gewoon goede gitaren, punt...Maar 't zijn geen Gibsons. Zijn ze beter of slechter? Hangt er vanaf wie bepaald wat beter of slechter is. Wel is een Heritage meer waar voor je geld als je de prijs ziet.

Voor mij nooit een vervanging van mijn '02 LP Standard maar wellicht wel ooit een leuke uitbreiding :wink:

robzilla
26 april 2005, 14:09
Tja, het blijft gewoon een zaak van lekker testen en vergelijken. Kijken wat jou het beste ligt en jij het beste vind klinken.

Ik vind mijn 01 Les Paul Standard perfect. Speelt lekker en klinkt goed. Ik heb zelf nog nooit een heritage gespeelt, maar wel veel Gibsons. Gibson moet je idd echt goed uitzoeken, en niet bij een winkel als Feedback. Bij Feedback zijn alle gitaren slecht, ook de Fenders ed.

Mijn Les Paul komt bij Vintage and Rare Guitars in Londen vandaan, dat is een winkel waar ze alleen goede dingen hebben. Ik zou zeggen ga lekker vergelijken. Middagje Nederland muziek en daarna een middagje vd Haar voor de Heritages.

Droffie
26 april 2005, 15:50
Toen ze net begonnen was het inderdaad een club ex-Gibson werknemers die niet tevreden waren met de gang van zaken bij Gibson. Zij zijn dus begonnen met Heritage en hebben met hun grote liefde voor Gibson geprobeerd een kwaliteitsproduct te maken dat beter was dan Gibson op DAT moment. En dat hebben ze perfect gedaan.

Het zijn exGibson medwerkers maar het is wel allemaal een beetje overhyped geraakt. Dit zijn medewerkers die min of meer hun baan kwijt waren omdat de Kalamazoo in '84 dicht ging en de hele produktie over naar Tennessee. Het was of mee verhuizen of hun baan kwijtraken. Er zaten in ieder geval geen ideologische redenen achter van; wij kunnen beter gitaren bouwen dan Gibson.
het was dan ook het eind van de Norlin periode en was Gibson niet op z'n best zo gezegd.
Heritage maakt wel gewoon goede gitaren, daar is geen twijfel over...

Kevin-D
27 april 2005, 20:35
Precies wat Droffie zegt. Ze wilden/konden niet mee verhuizen dus zijn ze daar zelf mee verdergegaan. Niets in de trend van: "Wij bouwen betere gitaren dan Gibson". 't Is gewoon een ander merk, dat om bovenstaande reden is ontstaan. En Gibsons en Heritage klinken alletwee anders, voornamelijk door de gebruikte pickups natuurlijk.

rjong999
28 april 2005, 14:30
Oh ja die custom komt volgens mij uit de Norlin periode van Gibson. Volgens vele het dieptepunt van van de LP's.
En voor de meesten hier onbereikbare luxe. :lol:

Anders Destium
28 april 2005, 15:01
Alles is bereikbaar, het is alleen belangrijk om prioriteiten te stellen. Om en nabij 2000 euro is redelijk wat geld maar geen astronomisch bedrag ofzo, sparen is het toverwoord :wink:

rjong999
28 april 2005, 15:09
Alles is bereikbaar, het is alleen belangrijk om prioriteiten te stellen. Om en nabij 2000 euro is redelijk wat geld maar geen astronomisch bedrag ofzo, sparen is het toverwoord :wink:Voor dat bedrag zou ik geen afscheid nemen. En sparen is voor de meesten hier ook al weer een onbereikbaar ideaal :razz:

Anders Destium
28 april 2005, 15:15
O damn, het lijkt alsof we toch echt van doen hebben met the notorious Rob de Jong :lol: Je weet toch wel dat jouw Gibson stinkt :amp: :D

rjong999
28 april 2005, 16:14
O damn, het lijkt alsof we toch echt van doen hebben met the notorious Rob de Jong :lol: Je weet toch wel dat jouw Gibson stinkt :amp: :DIk kan het niet ontkennen, erik...hij is daarna wel weer schoongemaakt hoor....gisterenavond braaf alles eraf gehaald, hals schoongemaakt en in de olie, body gepoetst, nieuwe snaren er op (009, dikke shit man) en geintoneerd. Helemaal weer netjes. Voor een ouwe kutgibson dan.