PDA

View Full Version : Tubescreamer



Man
24 april 2005, 22:13
test

Man
24 april 2005, 22:13
Ik ben ontevreden over mijn versterkergeluid ( hughes kettner attax80 ) en wil dit probleem zonder veel geld verhelpen..

Vervormd klinkt het allemaal een beetje ongecontroleerd heb ik het idee.. met solos hoor je de hoge tonen niet strak klinken maar ..korrelig.. ofzo.. er werd mij een tubescreamer aangeraden?!?!

heeft iemand een idee wat zon ding nou doet? ik vind er maar weinig over op ibanez.com

en compressors en equalizers... wat heb ik daar nou precies aan? en helpen die bij het verbeteren van dit geluid?

Mitch
24 april 2005, 22:31
Tubescreamers zijn overdrive pedalen die het best tot hun recht komen als boost voor een buizenamp. Op een transistor bak als de jouwe klinken ze gewoon als een matige overdrive, dus niet erg geschikt voor wat je wil.

Hoeveel kanalen heeft die H&K, hoeveel gain wil je gebruiken en is het alleen voor solo's ?

Man
25 april 2005, 10:19
clean en distortion heeft hij...

ik moet meer een helder geluid hebben en het moet wat fijner allemaal..


ik gebruik het distortionkanaal eigenlijk 2/3 van de tijd... ik gebruik het liefste iets meer dan de helft van de gfain om piepen tegen te gaan en om zowieso nog duidelijk te klinken...


ik heb een guitarport gewend van thuis en dat klinkt zoveel beter dat het gewoon ervoor zorgt dat ik minder goed speel... het werkt demotiverend.

Man
25 april 2005, 10:21
clean en distortion heeft hij...

ik moet meer een helder geluid hebben en het moet wat fijner allemaal..


ik gebruik het distortionkanaal eigenlijk 2/3 van de tijd... ik gebruik het liefste iets meer dan de helft van de gfain om piepen tegen te gaan en om zowieso nog duidelijk te klinken...


ik heb een guitarport gewend van thuis en dat klinkt zoveel beter dat het gewoon ervoor zorgt dat ik minder goed speel... het werkt demotiverend.


maar ik gebruik het dus niet alleen voor solos... ik ben de enige gitarist en speel vooral leadpartijen maar met solos moet ik eigenlijk nog iets verder met mijn geluid en moet het wat gladder klinken

Droffie
25 april 2005, 10:41
Wat voor een muziekstijl speel je? Wat Seymour terecht opmerkt een TS zal geen wonderen doen voor je geluid.
Wellicht kan een overdrive die standalone op je cleane kanaal meer uitkomst biedt. Hangt ook weer af van hoeveel gain je nodig hebt.

Probeer eens een Boss OD-3 uit. Die zijn niet zo geschikt als booster voor buizenbakken maar zijn standalone wel bruikbaar. Mooie warme overdrive en redelijk veel gain voor een overdrive.

Tip...misschien tijd voor een andere amp?

marc_o
25 april 2005, 11:01
Koop een andere versterker, dat is de beste tip die ik je kan geven.

Droffie
25 april 2005, 11:09
Vervormd klinkt het allemaal een beetje ongecontroleerd heb ik het idee.. met solos hoor je de hoge tonen niet strak klinken maar ..korrelig.. ofzo.. er werd mij een tubescreamer aangeraden?!?!

Man probeer ook eens wat met je tone regeling. Korrelig geluid kan komen van de teveel bas en/of gain.
Mijn advies: wat minder bas/gain wat meer midden erin (presence als je die hebt ook wat meer).

Je wilt echt niet concurreren met de basgitaar. Zorg er voor dat je hoge tone goed door de mix komen.

Man
25 april 2005, 12:39
mijn toonregeling :

Gain : 6
Treb : 7
Mid : 5
Bass : 4
Reverb : 2

ik heb geen presenceknop..

Ik heb toch wel een redelijk tegen metal aanliggende vervorming nodig.. maar ik ben nou niet echt een metalgitarist dus om daar helemaal op te gaan zitten...?

Wat voor versterker raden jullie me dan aan? ik heb niet geld over ofzo :) ik heb over een maandje of 2 wellicht zon E900 uit te geven maar dat is neit zeker.

Droffie
25 april 2005, 13:22
Uhhmm...voor 900 Euro koop je een goede buizenversterker. Ik zou als ik jou was geen geld uitgeven aan een overdrive pedaal en dat in een nieuwe amp te steken.

Tja wat zou je kopen? Ik heb een Koch Twintone voor 850,- Euro gekocht bijvoorbeeld. Er zijn heel wat keuzes. Ik zou deze vraag in het versterker forum stellen als ik jou was.

Mitch
25 april 2005, 13:32
Tja, als het geluid je echt tegenwerkt is eigenlijk een andere versterker de enige oplossing. In de prijsklasse rond de 900E is er best wat te vinden op de 2ehandsmarkt !

Desalniettemin zou je ook kunnen kijken naar een goed scheurpedaal die je dus op je cleane kanaal kan gebruiken. Ik weet uit ervaring dat dat bij een hoop transistorversterkers goed werkt.
EQ pedaal om op je scheurkanaal te zetten werkt naar mijn ervaring minder goed op een transistorbak waarvan het scheurgeluid niet lekker is.

Echt goede scheurpedalen die je tweedehands regelmatig vorbij ziet komen (ik noem er zo maar een paar):
Zoom Hyperlead of TriMetal
Ibanez SML
Visual Sound Jekyll and Hyde
Mogelijkheden

dejohan
25 april 2005, 13:57
Vervormd klinkt het allemaal een beetje ongecontroleerd heb ik het idee.. met solos hoor je de hoge tonen niet strak klinken maar ..korrelig.. ofzo.. er werd mij een tubescreamer aangeraden?!?!

Man probeer ook eens wat met je tone regeling. Korrelig geluid kan komen van de teveel bas en/of gain.
Mijn advies: wat minder bas/gain wat meer midden erin (presence als je die hebt ook wat meer).

Je wilt echt niet concurreren met de basgitaar. Zorg er voor dat je hoge tone goed door de mix komen.

Luister naar deze wijze man. Toonregeling it's it. Het is misschien zelfs een goed idee om een EQ pedaaltje te gebruiken.

Droffie
25 april 2005, 14:07
Wellicht een Proco Rat op je Cleane kanaal...
Eruuggg lekkere scheur...