PDA

View Full Version : Speaker combinaties?



Bins
23 april 2005, 19:25
Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, en omdat ik er waarschijnlijk niet 4 in 1 keer kan kopen begin ik met 2, en koop er later nog 2 bij. Nu leek het mij misschien een idee om 2 verschillende soorten speakers er in de toen (ook omdat ik misschien geen keus heb, gezien er 2ehands niet zoveel aanbod is).

Is dit een beetje te doen, of is het echt een no no? Is het beter om ze in een x te plaatsen of 2 onder 2 boven (zo ja, welke onder/boven)?

speakers die ik op dit moment zie zitten:
Eminence Governor (stuk goedkoper dan v30, maar moet ongeveer hetzelfde klinken)
Eminence Red White and Blues (Amerikaanse neefje van Governor, whatever that means)
Eminence Man-o-war (moet net als g12t-75 zijn, maar ik zou ze voor de naam alleen al kopen :) )
Celestion g12t-75
Celestion v30 (deze laatste 2 echt 2e hands, anders te duur)

Meningen over deze speakers/combinaties? Ik ben echt een noob op speakergebied, dus ik stel alle info op prijs. thx

Edit: De amp is trouwens een Mesa .50+ en de cab een H&K el cheapo, ongeveer dezelfde maat als een standaard marshall kast.

Negative K3 fan
23 april 2005, 19:30
kijk eens op de site van yoeri (lordriffenstein) daar staat een lijpe speakervergelijking en als je ze echt nodig hebt, heb ik er geloof ik ook wel een paar op mn harde schijf, maar dan moet ik die helemaal gaan zoelken :)

Bins
23 april 2005, 20:48
Thx.. downloading. Maar zo als die gast speelt klinkt alles lekker ;)

AART
24 april 2005, 10:45
greenback en v30 is ook heel vet

andoni
24 april 2005, 10:53
greenback en v30 is ook heel vet

Zou ik niet doen. Een V30 is een heel pak luider dan een Greenback, het aandeel van de Greenbacks in de totale sound is dan niet erg groot...

vinni
24 april 2005, 11:22
Hoi Bins....

Die Eminence speakers...Daar hoor ik hele goeie dingen over.
Op de site www.thegearpage.net is er een bijzonder interessante topic over de Eminence speakers.
Vele amerikaanse gebruikers zijn al om.

Zoals in andere topics te lezen is koop ik binnenkort 2 kasten van elk 2X 12 inch. Favoriet is de ENGL....maar die komen met V30's. Die heb ik nu ook in mijn ENGL 4X12 maar vind het geluid te scherp. De Govenor klinkt volgens de berichten aanmerkelijk aangenamer.....minder scherp hoog.
Daar hou ik niet zo van. Al met de Importeur van ENGL bezig geweest....
Wil eigenlijk lege ENGL kasten....niet mogelijk....Kut.....

Ook de Eminence importeur in NL gemaild....zou eigenlijk graag diverse Eminence speakers testen.....wederom niet mogelijk....tweemaal kut...
Zijn er ook nog importeurs die met hun klanten meedenken?

Vinni

Bins
24 april 2005, 12:59
Nou, ik zie dat die governors heel cheap zijn bij Thomann, dus ik denk dat ik de gok wel kan wagen en er volgende week alvast 2 bestellen. Het zal altijd beter zijn dan de echte "celestion rockdriver juniors" die ik nu heb :)

AART
24 april 2005, 13:10
de patriot speakers zijn dat toch...

wil ik ook wel eens horen...

Nocki
25 april 2005, 22:38
ik heb nu zelf een combi van elektrovoise speakers en 2 moacor speakers. en die combi is er lekker. ze zitten kruislings in de kast. ik heb ook een tijdje met 3 elektro voice's gewerkt maar 2 2 is echt super. ik hoor mezelf altijd heel goed.


Nocki

jorrit
26 april 2005, 16:35
ik had die vraag ook al een tijdje, maar ben te lui om te zoeken. Ik heb 2 vintage 30 speakers en die klinker erg lekker alleen een 4x12 kast met alleen vintage 30 speakers lijkt me teveel van het goede en wil ze dus combineren met een ander paar. ik heb al gehoord dat ze goed combineren met celestion super/ultra lead speakers.

weet iemand hoe het geluid veranderd als je v30's met ...... speakers combineerd....

AART
4 mei 2005, 14:45
Nou, ik zie dat die governors heel cheap zijn bij Thomann, dus ik denk dat ik de gok wel kan wagen en er volgende week alvast 2 bestellen. Het zal altijd beter zijn dan de echte "celestion rockdriver juniors" die ik nu heb :)

heb je ze al binnen of heb je ze nog niet besteld?

SymphonY-X
5 mei 2005, 12:01
ik had die vraag ook al een tijdje, maar ben te lui om te zoeken. Ik heb 2 vintage 30 speakers en die klinker erg lekker alleen een 4x12 kast met alleen vintage 30 speakers lijkt me teveel van het goede en wil ze dus combineren met een ander paar. ik heb al gehoord dat ze goed combineren met celestion super/ultra lead speakers.

weet iemand hoe het geluid veranderd als je v30's met ...... speakers combineerd....

Ik heb in mijn zelfbouwproject de speakers in m'n 5150 combo verwisseld voor een v30 en een G12T75 en deze zelfde ook in een 212 onder de combo. Het is een 412 geworden in weze met de speakers in een x formatie. Deze combinatie klinkt in mijn oren echt wel super! Gedefinieerd, helder en een heerlijke oomph :razz:

Diedo
5 mei 2005, 12:22
tip: er staat nu voor 55 euri een Eminence speaker op gitaarmarkt.nl! er staat niet bij welk type het is, maar misschien is het het proberen waard...

AART
5 mei 2005, 12:26
tip: er staat nu voor 55 euri een Eminence speaker op gitaarmarkt.nl! er staat niet bij welk type het is, maar misschien is het het proberen waard...

das een red white 'n blues, en die moet ik dus volgens thijssie niet hebben....

outside
18 februari 2006, 23:56
is de combinatie eminence legend modeling en eminence the governor iets in een 212 cab ? (voor boss gt-8 + marshall valvestate 8008 )

outside
1 maart 2006, 19:07
is de combinatie eminence legend modeling en eminence the governor iets in een 212 cab ? (voor boss gt-8 + marshall valvestate 8008 )

niemand :( ?

Negative K3 fan
1 maart 2006, 19:48
ok even mijn ongezouten mening over governers gebaseerd op enkele clips: ze klinken echt ruk, heel erg 'papier achtig' gruizig etc. en ze zijn voor zover ik weet niet te vergelijken met echte v30s. Van mensen die ze hebben gehad en geprobeerd hoor je heel erg wisselende ervaringen..

dus: wees heel zeker van je zaak alsje voor de governer gaat...

€0.02

Tristan
2 maart 2006, 00:12
ik had die vraag ook al een tijdje, maar ben te lui om te zoeken. Ik heb 2 vintage 30 speakers en die klinker erg lekker alleen een 4x12 kast met alleen vintage 30 speakers lijkt me teveel van het goede en wil ze dus combineren met een ander paar. ik heb al gehoord dat ze goed combineren met celestion super/ultra lead speakers.

weet iemand hoe het geluid veranderd als je v30's met ...... speakers combineerd....

Je moet een beetje kijken naar de powerrating. Celestion maakt een paar te gekke speakers die je zou kunnen combineren.
Gebruikelijke combinaties zijn:
Celestion G12H + Greenback (Matchless, Marshall achtige amps)
Celestion G12H + Alnico Blue (Divided by 13, Vox achtige amps, open back)

Celestion Vintage 30 + Classic Lead 80 (Bogner Big Size 2x12, closed back)
Celestion Vintage 30 + G12T75 (Bogner Big Size 2x12, closed back)

De eerste twee opties zijn wat meer vintage achtig voor een mooie crunch/blues sound en de laatste twee opties zijn wat meer modern voor multichannel (higain) amps, wat strakker, minder vette midkleuring, minder break up.

G12H = 30 watt, Greenback = 25 watt, Alnico Blue = 15 watt,
Vintage 30 = 70 watt, Classic Lead 80 = 80 watt, G12T75 = 75 watt

De speakers die ik in hun eentje echt mooi vind klinken zijn:
Greenback: de blues/crunch mid tone, waanzinnig, niet veel laag (te weinig?)
Alnico Blue: aparte klank, best fel, beperkt inzetbaar
Vintage 30: heel veelzijdig, niet altijd even mooie/gewenste kleuring

De andere speakers zijn beter in combinaties:
G12H: klinkt een beetje scherp, veel hoog en laag, beetje vies rafeltje
G12T75: single een beetje een kleurloze speaker, weinig karakter
Classic Lead 80: weet ik niet, niet single gehoord

Weber speakers vind ik ook helemaal te gek, zijn niet zo duur en klinken waanzinnig, ook die Alnico Replica's zijn heel erg mooi, heel smooth, warm en open.
Eminence ken ik niet zo, maar het geeft mij toch altijd een vreemde smaak in de mond, ik heb nog nooit een amp gehoord met Eminence speakers die echt te gek klonk. (Fender, Fuchs etc.)
Tone Tubby schijnt ook helemaal kut te zijn, dat zei Erik Van De Haar, heel dof en levenloos, die importeert en verkoopt hij ook niet meer.

AART
2 maart 2006, 00:17
op de site van yoeri staan veel clips:

www.lordriffenstein.com

music gear > speakers

ik heb net zelf namelijk ook al zitten zoeken, ik zoek namelijk een vrij donkere maar toch gedefinieerde speaker voor mijn mark IV, en blijkbaar is dat de v30. :)

maar ik moet nog wat meer zoekwerk doen.

AART
2 maart 2006, 00:19
ok even mijn ongezouten mening over governers gebaseerd op enkele clips: ze klinken echt ruk, heel erg 'papier achtig' gruizig etc. en ze zijn voor zover ik weet niet te vergelijken met echte v30s. Van mensen die ze hebben gehad en geprobeerd hoor je heel erg wisselende ervaringen..

dus: wees heel zeker van je zaak alsje voor de governer gaat...

€0.02


negk3: jij vond v30's toch erg donker, ik dacht dat ji zoiets had gepost ooit, denk je dat die speaker een goede speaker is voor mijn 2x12 icm met mark IV als ik een vette maar niet te nadrukkelijk aanwezige high gain sound wil?(niet teveel en te scherp hoog, gebalanceerd mid, de mesa heeft al genoeg).

Tristan
2 maart 2006, 00:55
op de site van yoeri staan veel clips:

www.lordriffenstein.com

music gear > speakers

ik heb net zelf namelijk ook al zitten zoeken, ik zoek namelijk een vrij donkere maar toch gedefinieerde speaker voor mijn mark IV, en blijkbaar is dat de v30. :)

maar ik moet nog wat meer zoekwerk doen.

Daar zit wel een hele bak gain op zeg, op die geluidssamples, dan is het logisch dat die Greenback en G12H niet zo goed klinken, daar zijn ze ook niet voor bedoeld, wel voor waanzinnige crunch/blues sounds.

AART
2 maart 2006, 01:04
ik speel met veel gain, dus zo krijg ik wel een mooi beeld van met welke speakers dat goed klinkt.

op grailtone zegt iedereen al v30 tegen mij, dus die word het denk ik.

matto
2 maart 2006, 09:13
ik speel met veel gain, dus zo krijg ik wel een mooi beeld van met welke speakers dat goed klinkt.

op grailtone zegt iedereen al v30 tegen mij, dus die word het denk ik.



Kijk anders ook nog eens bij de omschrijvingen van een Eminence redcoat serie the wizard.

guhlenn
2 maart 2006, 09:26
de framus ruby riot gebruikt een V30 en greenback in open back configuratie en dat klinkt echt fantastisch. je zou toch de greenbacks beide boven kunnen zetten (in een angled kast) dan compenseer je voor de verschillen in gevoelgheid lijkt me. ?

Bins
2 maart 2006, 09:50
ok even mijn ongezouten mening over governers gebaseerd op enkele clips: ze klinken echt ruk, heel erg 'papier achtig' gruizig etc. en ze zijn voor zover ik weet niet te vergelijken met echte v30s. Van mensen die ze hebben gehad en geprobeerd hoor je heel erg wisselende ervaringen..

dus: wees heel zeker van je zaak alsje voor de governer gaat...

€0.02

Nou, dan ook even mijn ongezouten mening gebaseerd op enkele maanden intensief gebruik...
Lange break in periode, waarin ze vooral in het begin inderdaad "gruizig" waren, dat is nu weg. Ze zijn denk ik een tikkie rauwer dan echte v30's, misschien ietsjes meer hoog. Ik heb pas een show over een mesa cab met v30 gespeeld, en het enige wat ik aan mn eq, heb veranderd was een heel klein tikkie treb erbij. Ik denk dat je de Gov's als alternatief voor v30 kan zien, niet als vervanging.

Als iemand ze een keer wil horen, moeten ze maar langskomen. Ik zou graag een governor/v30 shootout doen om het verschil te horen (niet om er een pissing contest van te maken, maar puur uit interesse).

Let wel: een Gov. kost de helft van een v30 (misschien zelfs minder), dus ik zou eerder zeker van mn zaak zijn als ik voor v30's ging...
En om nou te zeggen dat iets "echt ruk" klinkt, gebaseerd op clips, vind ik vrij ver gaan. Je mening is natuurlijk je mening, maar er zijn bij clips zoveel variabelen dat je imo nooit zeker kan zeggen waar het aan ligt.

Negative K3 fan
2 maart 2006, 17:30
negk3: jij vond v30's toch erg donker, ik dacht dat ji zoiets had gepost ooit, denk je dat die speaker een goede speaker is voor mijn 2x12 icm met mark IV als ik een vette maar niet te nadrukkelijk aanwezige high gain sound wil?(niet teveel en te scherp hoog, gebalanceerd mid, de mesa heeft al genoeg).

misschien, veel mensen noemen v30s niet donker, maar ik kan er niks mee omdat ze geen sparkle/high end chime hebben...

Negative K3 fan
2 maart 2006, 17:31
Nou, dan ook even mijn ongezouten mening gebaseerd op enkele maanden intensief gebruik...
Lange break in periode, waarin ze vooral in het begin inderdaad "gruizig" waren, dat is nu weg. Ze zijn denk ik een tikkie rauwer dan echte v30's, misschien ietsjes meer hoog. Ik heb pas een show over een mesa cab met v30 gespeeld, en het enige wat ik aan mn eq, heb veranderd was een heel klein tikkie treb erbij. Ik denk dat je de Gov's als alternatief voor v30 kan zien, niet als vervanging.

Als iemand ze een keer wil horen, moeten ze maar langskomen. Ik zou graag een governor/v30 shootout doen om het verschil te horen (niet om er een pissing contest van te maken, maar puur uit interesse).

Let wel: een Gov. kost de helft van een v30 (misschien zelfs minder), dus ik zou eerder zeker van mn zaak zijn als ik voor v30's ging...
En om nou te zeggen dat iets "echt ruk" klinkt, gebaseerd op clips, vind ik vrij ver gaan. Je mening is natuurlijk je mening, maar er zijn bij clips zoveel variabelen dat je imo nooit zeker kan zeggen waar het aan ligt.

je hebt helemaal gelijk bins, ik ken ze ook alleen maar van clips en van wat anderen ervan vinden, mijn post was meer een soort van kritische noot...

Tristan
2 maart 2006, 21:51
ik speel met veel gain, dus zo krijg ik wel een mooi beeld van met welke speakers dat goed klinkt.

op grailtone zegt iedereen al v30 tegen mij, dus die word het denk ik.

Heb je die geluidssamples op de site van LordRiffenstein al gehoord, want ik vond die Classic Lead 80 echt waanzinnig klinken met veel gain, wat opener en een hele, hele, mooie romige leadsound. Hij heeft ook niet zo'n last van die karakteristieke midcoicing/kwaak als de Vintage 30 waardoor deze niet altijd mooi is.

AART
3 maart 2006, 00:58
ik vond de CL 80 een beetje te droog en hij had een beetje een scherp hoog, niet wat ik zoek, ik wil een mooie sound voor riffwerk/akkoordenwerk, en mijn mesa heeft genoeg helderheid, moet dus een speaker hebben die dat niet teveel heeft.

Tristan
16 maart 2006, 23:13
Dan zou ik voor een Greenback gaan, alhoewel ik dat van dat schelle hoog niet helemaal begrijp, want dat vind ik bij een Vintage 30 nog veel erger en bij een G12H al helemaal. Greenback matcht natuurlijk niet met de power van je Mesa als je hem in een combo wil stoppen, dus dan zou ik toch weer bij een Classic Lead uitkomen, of je moet de gok durven nemen met die G12-65, dat is waarschijnlijk ook wel een hele vette speaker. Anders kan je ook nog Webers proberen, dat vind ik ook echt waanzinnig mooie speakers.

Arnie
17 maart 2006, 08:21
Ik ben van plan om mijn 2x12 cab te verkopen en daar een 1x12 cab voor in de plaats te nemen.

In mijn versterker (combo) zit een V30. In de 1x12 cab wil ik dan een andere speaker plaatsen. Ik heb goede dingen gehoord over die Jensen Neodym speakers.

Heeft iemand ervaringen met die speaker?

Thanks

Tristan
17 maart 2006, 10:07
Ik ken die Neodymium speakers van Jensen niet, maar over het algemeen vind ik hun speakers niet zo goed klinken, heel erg schel en kaal. Die Neodymium speakers van Celestion vind ik ook niet echt super, dus ik zou het je niet aanraden. Ik zou gewoon uit die Vintage lijn van Celestion kiezen, of voor Webers gaan, dat zijn naar mijn mening ook fantastische speakers.

zjanke
23 maart 2006, 08:41
Gisteren mijn nieuwe speakers binnengekregen, het is uiteindelijk toch een combi geworden van een V30 en een Classic 80.
Ik liep op ebay tegen deze combi aan voor 100 pond inclusief verzenden. (gloedjenieuw, verzegeld in de de binnenverpakking, in de orginele verzegelde doos :) , @ Aart, there's more where that came from)


Zaterdag even inbouwen en zorgen dat ze het belangrijkste deel van hun "break-in" hebben gehad, ik moet alleen nog even achter beamblockers aan.

zjanke
1 april 2006, 19:00
Vandaag pas in kunnen bouwen en meteen twee uurtjes op gespeeld (nog wel zonder beamblockers, nog geen tijd gehad om die te halen)


Godskolere, wat is dat een verschil....:o Veel meer Mid-hoog, strakker, romiger en veel, veel makkelijker om er Tone uit te krijgen, Hij "zingt" veel meer.
Maandag nog even checken tijdens de repetitie, maar een TSL-combo is 100% te verbeteren met goede speakers.

Negative K3 fan
1 april 2006, 19:03
iedere amp is 100% te verbeteren door te experimenteren met speakers!

Tristan
1 april 2006, 19:26
Vandaag pas in kunnen bouwen en meteen twee uurtjes op gespeeld (nog wel zonder beamblockers, nog geen tijd gehad om die te halen)


Godskolere, wat is dat een verschil....:o Veel meer Mid-hoog, strakker, romiger en veel, veel makkelijker om er Tone uit te krijgen, Hij "zingt" veel meer.
Maandag nog even checken tijdens de repetitie, maar een TSL-combo is 100% te verbeteren met goede speakers.

Wat gaaf! Ik ben blij dat die combi van V30 en Lead 80 je bevalt.
Dat zingen en het romige komt waarschijnlijk door de Lead 80 en de punch in het mid en het strakke door de V30 denk ik. Met beam blockers wordt je punch in het hoog mid wel weer wat minder denk ik, maar je toon wordt er waarschijnlijk wel weer wat breder door.
Ikzelf verbaas me ook iedere keer wat speakers eigenlijk doen voor je geluid, want je kan een versterker echt anders laten klinken door er een andere kast aan te hangen of er andere speakers in te zetten.
Als ik het goed begrijp is je geluid t.o.v. vroeger dus dynamischer en directer geworden en is je toon ook vetter geworden, dus minder buzzy, ongedefinieerd en dun?

zjanke
1 april 2006, 20:18
Wat gaaf! Ik ben blij dat die combi van V30 en Lead 80 je bevalt.
Dat zingen en het romige komt waarschijnlijk door de Lead 80 en de punch in het mid en het strakke door de V30 denk ik. Met beam blockers wordt je punch in het hoog mid wel weer wat minder denk ik, maar je toon wordt er waarschijnlijk wel weer wat breder door.
Ik speel vooral slagpartijen (omdat ik de minst slechte zanger van het stel ben:chicken: ) en wat breder en minder punch is niet meteen een negatief iets. Ik vraag me overigens af of dat zoveel verschilt gezien de reakties van de mensen die ze al geinstalleerd hebben


Ikzelf verbaas me ook iedere keer wat speakers eigenlijk doen voor je geluid, want je kan een versterker echt anders laten klinken door er een andere kast aan te hangen of er andere speakers in te zetten.
Als ik het goed begrijp is je geluid t.o.v. vroeger dus dynamischer en directer geworden en is je toon ook vetter geworden, dus minder buzzy, ongedefinieerd en dun?
Het is moeilijk om je geluid te beschrijven in de termen van iemand anders, maar ik denk dat je uitspraken wel kloppen