PDA

View Full Version : Probleem met tone/volume knoppe



Mark_B
23 april 2005, 17:26
test

Mark_B
23 april 2005, 17:26
Ik heb dus een probleempje.

Op m'n Richwood 335 zaten zwarte tone/volume knoppen welke ik wou vervangen voor 4 'gouden' knopjes. Leuk en aardig. Zit ik een beetje te kloten met die knoppen die er nu op zitten, blijkt dat ik ze er dus niet zomaar af kan draaien (wat ik had verwacht). Nu heb ik bij 1 van de knopjes iets tever door gedraaid wat er voor heeft gezorgd dat ik het knopje heb 'los' gedraaid (het mechaniekje in de kast dus). Vraag is nu dus, hoe krijg ik de knopjes eraf, en kan ik dit mechaniekje gewoon weer vast draaien? (Het lijkt alsof het schroefje direct onder de knop een beetje los zit, niets vreselijks dus).

Kort gesteld:

- Hoe haal ik de knoppen eraf?
- Kan ik het volume-mechaniekje weer gewoon vast draaien?

Alvast bedankt

Mark_B
23 april 2005, 17:30
Het was trouwens de bedoeling dat dit topic in Electrische gitaren kwam.

Jeroenvanhulsteijn
23 april 2005, 17:36
de meeste knopjes moet je eraf trekken. Het mechaniekje (potmeter neem ik aan) zit denk ik met een moertje vast. Dat kun je onder het knopje zien zitten :-D . Dus eerst knopje eraf trekken en dan moertje aandraaien.

Doet je gitaar het nog wel? Want je kan natuurlijk wel de draadjes van zo'n potmeter lostrekken als je lang genoeg sjort.

Blijepanda
23 april 2005, 17:41
Het was trouwens de bedoeling dat dit topic in Electrische gitaren kwam.

Ik verplaats hem even.

Mark_B
23 april 2005, 17:48
Bedankt.

Ja, hij doe het nog hij zit alleen los aan de binnenant. Ik heb al een beetje aan die knopjes getrokken, maar het lukte niet echt. Ik trok toch al vrij hard.

Jeroenvanhulsteijn
23 april 2005, 17:53
tja, je moet toch echt grof geweld gebruiken vrees ik. Ik heb dat zelf ook regelmatig gehad. Zeker die Gibson knopjes zitten muurvast. Al wel eens zo'n knop kapot getrokken.

bert k
23 april 2005, 20:12
Ook net een Richwood hollow body gekocht. Knopjes kan je gewoon eraf trekken. Wel hard trekken. De moer eronder met een pijpsleuteltje vastzetten.

Maniaaaak!!
23 april 2005, 20:20
heb nog een tip:

als je de knop wil verwijderen dan kan je een oud t-shirt nemen, oprollen, dan onder de knop frommelen, dan heen en weer schuiven totdat de knop een beetje loskomt en dan gewoon met je handen eraf trekken.

zo bescahdig je je body eronder iig. niet. Het duurt alleen wel even.

Kweet ook niet zeker of dit een verstadnig idee is nu je potmeter niet meer echt vastzit. Ik gebruik in noodgevallen een plectrum (speel met 1,5 mm Dunlop's) en douw die onder de knop na wat wringen komt die knop ook los. Maar wees voorzichtig.

suc6

Mark_B
24 april 2005, 13:17
Het is gelukt. Ik heb gewoon een dubbel stuk plastic erop gelegd, en met de achterkant van een schroevendraaiers de knopper eraf ge'wipt' (ok, het was wat kloten). Het is wel gelukt. Ik krijg alleen de nieuwe er niet zover op als deze erop zaten, maar dat is niet zo'n probleem. De 'goudkleurige' kleur valt alleen wel een beetje tegen, maarja da's weer wat anders :p Misschien zet ik die zwarte ooit wel terug.

De pot kon ik gewoon vastdraaien toen de knop eraf was, dus da's gelukt.

Bedankt voor alle tips.

RS-Rik
24 april 2005, 13:31
Dit vind ik eerlijk gezegt wel erg stom.

Iedereen die wel eens aan zn gitaar zit te rommelen weet dat je die dingen eraf trekt, dat was het eerste dat ik opmerkte bij mijn gitaar.

Soms zitten ze nog met een schroefje vast aan de zijkant.

Mark_B
24 april 2005, 13:34
Gewoon trekken lukte niet, ik moest ze heen en weer wiebelen. Totdat ze er zeg maar 'afschoven'. Zelfs op m'n volle kracht kon ik ze er niet gewoon aftrekken. Ik was veels te bang dat ik dat hele ding eruit trok.

marter544
24 april 2005, 16:35
Ik vind het het makkelijkst om er gewoon een theedoek onder te stouwen en dan er aan te trekken.