PDA

View Full Version : kras op gitaar



bramcup
23 april 2005, 15:23
ben tot de zeer onprettige vaststelling gekomen dat er een krasje zit op de "vernis" van mijn gitaar (bovenblad). bij kunstlicht is het nauwelijks of niet te zien, maar in buitenlicht kan je er niet echt naastkijken. Ik ben er me heus wel van bewust dat er in de loop van de tijd nog wel wat krassen ed op zullen komen maar dit is mijn eerste echte kras :( en dat staat niet op een volledig blinkend en gaaf bovenblad.
nu is mijn vraag of iemand weet wat je hieraan kan doen? zijn er producten die ik kan gebruiken om deze oppervlakkige kras (denk niet dat het hout geraakt is) te kamoefleren/verwijderen?
Het betreft hier een akoestisch gitaar met ceder bovenblad.

alvast bedankt

Bram

bramcup
26 april 2005, 12:19
?? nog nooit iemand een kras moeten/willen verwijderen ?? Of laten jullie de krassen gewoon lekker zitten voor de 'gebruikte gitaar look' :razz:

Ic3gl0vE
26 april 2005, 12:59
instrumenten beschadigen nou eenmaal als je ze gebruikt. Ook als je er voorzichtig mee om gaat. Niet aan de inruilwaarde denken en gewoon op je gitaar blijven spelen is het beste. Na een tijdje is een extra krasje of klein deukje niet meer erg.

Jeroenvanhulsteijn
26 april 2005, 13:34
je moet eens in de rubriek zelfbouw kijken. Daar worden veel vragen gesteld en beantwoord over het afwerken van lak, schuren van lak et cetera. Ik denk dat daar vast ook wel een geschikt antwoord op jouw vraag bij staat.

Ik denk dat je iets in de richting zoekt van nat schuren met zeer fijn schuurpapier of een doek en polijstmiddel.

Harald
26 april 2005, 15:23
Heb er wel eens ergens iets over gelezen. Maar dat werkte met natmaken en verwarmen als ik het me goed herinner. Het idee was om of het hout of de lak te laten uitzetten. Meen dat ik dat ergens bij http://www.frets.com/zag maar weet ik niet zeker.

Zie: http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Finish/SteamOut/steamout1.html maar ik zou dat niet zelf gaan doen denk ik :wink: Bezoek aan gitaarbouwer is waarschijnlijk het beste wat je kunt doen als je die buts echt kwijt wil.

http://www.frets.com/FRETSPages/pagelist.html#Luthier ZOek even naar Finish, er staat nog veel meer.

Zou me zelf niet al te druk maken om een kleine beschadiging. Niet vanwege de gebruikte look, maar simpelweg omdat ik in mijn geval zeker weet dat de volgende er ook wel weer komt. Zo blijf je bezig. Heb je nu een of andere collectors item dure gitaar, die onvervangbaar is, dan wordt het wat anders. Maar helemaal zonder butsen blijven ze bij mij sowieso nooit.

bramcup
26 april 2005, 23:09
ok merci voor de reactie, zal er maar mee doorspelen dan, aan het geluid doet het in ieder geval niets. het gaat niet om een verzamelitem, Het is gewoon frustrerend om er een krasje op te zien als je er o zo voorzichtig mee omspringt.

groet Bram

Luca P
27 april 2005, 18:05
Och een krasje....

Wat dacht je hier van??

http://img150.echo.cx/img150/7922/es295heelchecking9jd.jpg

Daniël_san
27 april 2005, 18:09
nou ziet er gezond uit........ :o Maar dat is toch alleen de lak?

hanscheung
7 mei 2005, 22:31
een krasje? :???:

de eerste schade op mijn broertjes gitaar was toen z'n nekband los liet en z'n 2 maanden nieuwe Ibanez op de tegelvloer viel. Zat een deuk van een cm of 2 a 3 in in z'n houtwerk toen :cry:

hanscheung
7 mei 2005, 22:32
een krasje? :???:

de eerste schade op mijn broertjes gitaar was toen z'n nekband los liet en z'n 2 maanden nieuwe Ibanez op de tegelvloer viel. Zat een deuk van een cm of 2 a 3 in in z'n houtwerk toen :cry:

waix
8 mei 2005, 10:48
zal me nu niet meer gebeuren met mn mooie grolsch dopjes erop :D

ff on topic

kan je niet dat krasje deruit poetsen als je het zo erg vind ?

bramcup
8 mei 2005, 15:45
hoi waix, met wat/welke producten kan je dat krasje eruitpoetsen? met de gewone zachte doek lukt dit niet hoor en heb begrepen dat je best geen meubelproducten gebruikt op je bovenblad ....

waix
8 mei 2005, 16:31
gitaarpolish halen bij je gitaarwinkel

en als het niet werkt glimt ie tenminste wel mooi :)

bramcup
14 mei 2005, 15:32
ben gisteren eens gaan informeren bij de gitaarwinkel naar gitaarpolish, de verkoper zei mij dat ik daarvoor best in de autoshop autopolish ging halen! hij zei dat dit zou moeten helpen bij het verwijderen van krasjes op het bovenblad en dat dit geen schade aan het hout zou veroorzaken....

Kan dit kloppen? vind het idee van autopolish op mijn gitaar nogal vreemd eigenlijk .

Jeroenvanhulsteijn
14 mei 2005, 21:38
ik geloof dat er bij elektrische gitaren regelmatig autolak gebruikt wordt. Van akoestisch weet ik het eigenlijk niet. Het principe van polijsten blijft in ieder geval voor elke lak hetzelfde.

Picker
15 mei 2005, 00:23
Als de kras diep is kom je er niet met autopoets. Al zul je de kras wel wat minder zichtbaar maken. Maar of het echt mooi wordt...?

Pas op: als de kras tot op het hout zit ga dan niet smeren met poetsmiddeltjes! Dat trekt dan in het hout en dan heb je nog veel meer ellende.

Ikzelf repareer krassen met een beetje cyanoacrylaatlijm om de kras op te vullen, en daarnaa schuur ik het vlak met steeds fijner schuurpapier. Op het laatst poetsen met polijstpasta (koperpoets is ook goed) en presto, klaar!

Maar zonder de kras eerst op te vullen blijf je altijd een groef zien, al gaat die groef uiteindelijk wel weer glimmen.

Kun je niet eens een foto plaatsen van je kras? Dan kan ik beter oordelen. Ondiepe krassen kun je soms ook met heel fijn schuurpapier wegwerken, dus zonder de kras op te vullen.

Picker.

bramcup
18 mei 2005, 20:36
sorry picker maar ik heb enkele pogingen ondernomen om de kras te fotograferen maar vermits hij enkel zichtbaar is door lichtweerspiegeling is hij op de foto niet zichtbaar. ik had reeds eerder vermeld dat het om een ondiepe kras in de poleistlaag ging. voor vele is dit waarschijnlijk een verwaarloosbaar prutsje maar het is voor mij gewoon frustrerend om dit te zien ( na enige inspectie welleswaar ) op een bijna nieuw gitaar van 500 euro tewijl ik er voorzichtig mee omspring ( het is geen plectrum kras, hij is net iets scherper en dieper als dat, en bevind zich op een foute plaats om afkomstig te zijn van de slagen )

groet

Picker
19 mei 2005, 00:09
Als hij niet door de lak heen is, ga eens aan de gang met een beetje Brasso (koperpoets). Gewoon eropdoen met ee zacht lapje, lekker poetsen en uitwrijven. Desnoods een paar keer herhalen. Daar wordt het dan al een stuk beter van denk ik.

Floris1984
19 mei 2005, 10:28
Sorry dat ik dit topic misbruik voor mij eigen vraag, maar ik doe het toch even :)

Moet ik me om het volgende druk maken?

http://www.florissmit.nl/kras.jpg

http://www.florissmit.nl/kras1.jpg

Of is het puur cosmetisch wat minder verantwoord?

bramcup
19 mei 2005, 17:54
amai .... over welk merk gaat het hier? Ik ken nog niet zo veel van gitaren, maar dit lijkt me toch wel heel slordig gelijmd. misschien is zijn tube Bizon gesprongen toen ie aan je gitaar bezig was en heeft ie het erna gewoon in de rekken laten zetten :lol:

Picker
19 mei 2005, 23:43
Dit wijst op een slechte zwaluwstaartverbinding. Als die goed was, zou dit zelfs zonder lijm niet mogen gebeuren. Slechte halsverbindingen gaan ook erg ten koste van een goede klank.

Laten repareren is de enige optie (neck reset). Maar dat is duur en als de gitaar zo gebouwd is vraag ik me af of hij het waard is.

Goede smoes voor een nieuwe gitaar?

Floris1984
20 mei 2005, 12:14
Kan het misschien een ouderdoms verschijnsel kunnen zijn? Het is namelijk wel een gitaar uit 1979, en ik kan me haast niet voorstellen dat een handgemaakte Takamine (Hirade model seven) zo slecht gemaakt zou zijn...

Naja misschien wel een goed excuus voor een nieuwe gitaar 8-)
Al klinkt hij nog best aardig...

angorawol
20 mei 2005, 19:14
Een Hirade Takamine met zo'n slordige afwerking? vreemd. Toch eens laten nakijken door een ervaren (ik druk op een ervaren) luthier, gewoon een offerte laten maken (zonder verplichtingen)

Harald
20 mei 2005, 20:18
Grappig, mijn Bernabe heeft precies dezelfde bindings aan zij en achterkant, en het hout van de hals lijkt ook hetzelfde... Dacht dus dat het een Bernabe was.

Harald
20 mei 2005, 20:19
Grappig, mijn Bernabe heeft precies dezelfde bindings aan zij en achterkant, en het hout van de hals lijkt ook hetzelfde... Dacht dus dat het een Bernabe was.

Harald
20 mei 2005, 20:20
En off topic, maar hierdoor kreeg ik een dubbelpost... had deze nog niet eerder gezien



Could not insert new word matches

DEBUG MODE

SQL Error : 1016 Can't open file: 'search_wordmatch.MYI' (errno: 145)

INSERT INTO search_wordmatch (post_id, word_id, title_match) SELECT 674824, word_id, 0 FROM search_wordlist WHERE word_text IN ('grappig', 'mijn', 'bernabe', 'heeft', 'precies', 'dezelfde', 'bindings', 'aan', 'zij', 'achterkant', 'het', 'hout', 'van', 'hals', 'lijkt', 'ook', 'hetzelfde', 'dacht', 'dus', 'dat', 'een', 'was')

Line : 242
File : /local/web/websites/1227023483/www/web/forum/includes/functions_search.php

Blend
18 september 2007, 19:39
*BUMP*

Zo, ik wil gelijk even aansluiten bij de vraag van de topic starter: er zit 'n flinke kras op mijn bovenblad, maar het is niet gelakt ceder hout. is daar nog iets tegen te doen, of gewoon lekker laten zitten? (oudere Seagulls horen volgens mij lelijk en versleten te zijn :satisfie: )
Het betreft een ruim 1 jaar oude Seagull S6.