PDA

View Full Version : wat is en wat doet een wah wah?



pod
10 augustus 2002, 14:07
Ik las enkele topics over een "wah wah" ofzo. Ik begrijp dat het iets te maken heeft met een effect, maar zou iemand mij uit willen/kunnen leggen wat voor soort effect een wah wah geeft?
En hoe je het uitspreekt? (is het letterlijk 'wah' of is het W.A.H.)

thnx.!

waarismijnplectrum
10 augustus 2002, 14:43
een wah wah is niet echt een effect te noemen.
Een wah wah is een pedaal dat als je naar beneden trapt veel hoog(Treble) geeft en als je hem naar beneden trapt weer veel laag(bass) geeft.
En waarom heet het dan een wah wah pedaal :
Als je een noot aanslaat en je trapt je pedaal in, krijg dus zo'n wah'end geluid.
en als je bij lekkere solo's een beetje met je wah speelt krijg je van die lekkere krijsende noten.

basswasp
10 augustus 2002, 15:28
Luister hier maar eens naar wat geluidsfragmenten van wahs:

http://www.jimdunlop.com/electronics/wahs.html

:smile:

BluesJR
10 augustus 2002, 16:27
Ga naar Kazaa.. of Morpheus ofzo.. en tik in: Jimi Hendrix Voodoo Child.
Ik denk dat dit een van de beste voorbeelden is van het gebruik van een wahwah pedaal.

basswasp
10 augustus 2002, 18:21
Voodoo Chile :razz:

pod
10 augustus 2002, 22:10
hey, dat nummer van Jimmy Hendrix is echt vet!
En bedankt voor de info over die wah's. Chille pedaaltjes zijn dat. Denk dat ik er zelf ook maar eentje aanschaf. (of zal ik eerst leren gitaar spelen... mmm ... :smile: )

Theije
10 augustus 2002, 22:51
En wat is dan het verschil tussen een wahwah en een whammy?? of is dat gewoon de naam die Digitech eraan gegeven heeft???

starter
11 augustus 2002, 00:05
Daar heeft Digitech een kleine modificatie toegepast, zodat het effect net weer iets anders klinkt. Ik vind het niet bijzonder. Maar gewoon luisteren en zelf horen wat je ervan vindt... :smile:

Dirk_Hendrik
11 augustus 2002, 09:27
Heunk???

Bij mijn beste weten in een Digitech Whammy een pedaalbediende pitch shifter waarmee je dus electronisch je tremolopook na kunt doen en je noten tot een (paar) octaven naar boven/benden kunt trekken. Ik heb hier 3 wahs liggen maar weet van geen van allen hoe ik hem zou moeten modificeren om er een pitch shifter van te maken...

starter
11 augustus 2002, 16:35
Ohhhh.... Dat deed mijn rp 200 dus niet... Nou vond/vind ik dat geen al te goed apparaat dus wellicht dat het daaraan ligt, maar ik heb dat effect nooit als een pedaalbediende pitch shifter kunnen gebruiken. Meer een merkwaardige vervormer.

pimmetje
11 augustus 2002, 16:56
Theije... voor een voorbeeld-geluidje van een whammy kan je ff luisteren naar de solo in Killing in the Name van Rage against the Machine (vanaf 3:50).