PDA

View Full Version : Fender neck-body-bevestiging aanpassen



RopStop
23 april 2005, 13:47
Hoi,

Ik vroeg me af mensen hier ervaring hebben met het vervangen van de standaard fender neck-body-bevestiging.

Zoals velen weten zit normaliter de neck op de body geschroefd door middel van een neckplate en 4 schroeven. De schroeven gaan rechtstreeks het hout van de hals in. Ik heb eens gezien dat deze manier van bevestigen werd vervangen door een metalen schroefdraad aan te brengen in de hals en de hals vast te maken met bouten in plaats van schroeven.

Hierdoor zou het hout minder slijten bij het vaak er af halen van de neck en een beter toonoverdracht plaatsvinden van hals naar body.

Heeft iemand ervaring met het bevestigen van de hals op deze manier? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

RopStop
23 april 2005, 15:40
Zoiets:

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=176371&highlight=neckplate

Random_hero
23 april 2005, 18:10
waarom zou je je hals er vaak afhalen? :s

groovyB3
23 april 2005, 19:27
Vroeg ik me ook al af ja...

RopStop
23 april 2005, 19:42
Om je hals bij te stellen...

Maar ongeacht dat, schijnt je geluid door de strakkere verbinding er ook beter door te worden. Iemand ervaring hiermee?

Johannes
23 april 2005, 19:46
Ik heb geen ervaring, maar het lijkt me dat je om zulk soort busjes te plaatsen een groter gat moet boren waarvan het centrum exact overeen komt met het centrum van het oude gaatje. Met een kolomboor en wat voorzichtigheid kom je denk ik een heel eind.

bert k
23 april 2005, 20:17
Ik bemerk een denkfout. Je vervangt de schroeven door bouten die in een metalen schroefdraad draaien. Dat is idd een meer precieze bevestiging. Maar die schroefdraadbussen zitten met een grotere draad weer gewoon in het hout getapt.
En ja, je kan je hals er makkelijker afhalen, maar dat die je in je hele leven maar 1 of 2 keer. Als hij goed staat laat je heb gewoon zitten.

RopStop
25 april 2005, 14:31
Ja, maar het schijnt dus dat je die tappen beter in het hout kunt bevestigen dan schroeven.

bert k
25 april 2005, 15:44
Ik dacht dat die tappen dus gewoon met een grvere schroefdraad in het hout zaten. Maar mss id het wel anders, worden ze er in geslagen of zo.
Maar een goeie houtschroef is op zich een sterke verbinding.

Mattia
27 april 2005, 18:30
De tappen (threaded inserts op z'n engels) hebben een groffe, dikke schroefdraad, en als ze erin zitten, kun je ze met secondenlijm extra-goed bevestigen, en ze komen er nooit uit. Ik gebruik die inserts zelf voor m'n akoestische gitaar halzen (tenminste, de eerste twee. De volgende krigt een iewat andere bevestiging).

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/Neck_GAB1_14.jpg

Voor een electrische gitaar hals vind ik het nogal onnodig. Betere verbinding? Neuh. Hout en schroefdraad geeft echt wel een mooie, strakke verbinding. En hoe vaak haal je nou een hals eraf? Maple kan het best hebben om eens per jaar (als al) de hals eraf te hebben, en als de gaten slijten, nouja, uitboren, hout erin, opnieuw voorboren.

Voor akoestische gitaren ligt het anders; meer direkte trekkracht op de inserts, en vaak flink meer snaarspanning. Meestal, dan. Ik ga voor m'n eigen strat+tele project gewoon voor schroeven. Als ik een reisgitaartje wilde maken, waarbij de hals vaak erop en eraf zou moeten, zou ik inserts gebruiken. Kijk, fender en anderen gebruiken al deccenia 'gewoon' schroeven, en er zijn miljoenen gitaren die zo al geweldig klinken.

vdgraaf
28 april 2005, 10:28
Maple kan het best hebben om eens per jaar (als al) de hals eraf te hebben, en als de gaten slijten, nouja, uitboren, hout erin, opnieuw voorboren.


Kun je daar iets meer over vertellen? Ik heb laatst een gebruikte hals gekocht waarvan de gaten behoorlijk ruim waren. Ik heb het nu met Guppa gevuld en tot nog toe blijft het allemaal prima zitten :wink: Maar misschien zijn er nog andere trucjes voor! Ik hoor ze graag!

grtn, Jan Anton

fred dons
28 april 2005, 13:42
een ronde stok kopen bij praxis, verkrijgbaar in o.a 6, 8 en 9 mm (meestal wel 2 meter lang maar het kost maar eur 1,95)
vervolgens het originele gat uitboren met een 6 mm boor, en daarna het stokje in het nieuwe gat steken, aftekenen voor de lengte
afzagen en in het gat verlijmen (ik gebruik zelf superlijm)
daarna de hals in de neckcavity zetten, door de achterkant van de body (neckplate)nieuwe gaten boren en er gelijk schroeven in zetten zodat de schroeven het nieuwe hout doen uitzetten en voor een nog betere lijm verbinding zorgen.

en dit is sterker dan gupa :D

MattijsL
2 mei 2005, 14:26
// Voor een electrische gitaar hals vind ik het nogal onnodig. Betere verbinding? Neuh. //

Voor een 'statische verbinding' kan ik daar wel in meegaan, maar het gaat hier om een verbinding met een variabele belasting (oppakken aan hals, 'tremolo', snaren opzetten, bespelen etc).
Als je regelmatig verschillende gitaren in je handen hebt merk je wel dat de traditionele 'Fenderachtige schroefverbinding' speling kán hebben, zeker bij de oudjes die al enkele keren ge-refret zijn. Dit is lastig op te lossen omdat 'strakker draaien' vaak een averechtse werking heeft. Probleem is dat de schroef er op een gegeven moment niet verder indraait (tegengehouden door chromen plaatje) en dus het hout weg gaat duwen zodat je de schroef uiteindelijk doldraait. Als je de schroef op z'n strakst hebt en je draait 'm daarna - voor je gevoel - nog een tikje 'strakker', dan maak je de verbinding in feite zwakker omdat je de (spelings)ruimte in het hout groter maakt. Tijdelijk zal de hals strakker aanvoelen maar, omdat de schroef nu meer ruimte heeft zal bij de iedere kleinste speling (variabele belasting!) de wrijving tussen hout en schroef ietsje minder worden en de schroef dus uiteindelijk weer losser gaan zitten.
Mijn ervaring is dat je met een inschroefmoer en een inbusbout de verbinding veel strakker kunt maken dan met een schroevendraaier en een houtschroef. Bovendien heb je bij een metrische spoed veel minder risico op het doldraaien van de schroef. Al met al vind ìk de verbinding - zeker op termijn - dus zeker wèl beter.

Uitboren en nieuw hout erin
Iedere timmerman je zal vertellen dat je altijd moet proberen verbindingen in 'kops' hout te vermijden omdat deze relatief zwak zijn. Je zult dus als je het goed wilt doen zelf een stukje 'haaks' moeten draaien /boren want los kun je rondhout met de nerf haaks op de lengte niet kopen (zeker niet in esdoorn, mahonie etc).

bert k
2 mei 2005, 14:35
Fender-bevestiging is niet in kops hout, hoor.

MattijsL
2 mei 2005, 14:53
Ja, maar als je gaat opvullen met een stuk rondhout van de bouwmarkt zal je schroef in kops hout gaan.

bert k
2 mei 2005, 15:21
O ja, das waar natuurlijk.

bat
2 mei 2005, 22:05
Mijn buikgevoel: te vaak heb ik losrakende verbindingen meegemaakt met dit soort verbindingen. Niet bij gitaren, wel bij andere toepassingen. De vaste schroefdraad in de bus maakt dat eea te makkelijk los draait. Wellicht overdreven "angst" en er zijn goede oplossingen voor maar een mooie verbinding in hout zou mijn voorkeur hebben.

Als je echter je hals een paar keer los gehaald hebt wordt die verbinding wel kritischer.

RopStop
15 mei 2005, 17:20
Mijn ervaring is dat je met een inschroefmoer en een inbusbout de verbinding veel strakker kunt maken dan met een schroevendraaier en een houtschroef. Bovendien heb je bij een metrische spoed veel minder risico op het doldraaien van de schroef. Al met al vind ìk de verbinding - zeker op termijn - dus zeker wèl beter.

Dat is mijn ervaring sinds gister ook. Ik kan de hals veel vaster aandraaien. Ik heb de inschroefmoeren er in gezet. Kwam nog vrij nauw om deze op de milimeter nauwkeurig precies recht in de hals te schroeven.

Foto van de inbusschroeven in mijn warmoth hals:
http://img215.echo.cx/img215/7858/hals2ei.th.jpg (http://img215.echo.cx/my.php?image=hals2ei.jpg)

piezo
29 mei 2005, 14:09
Mattijs heeft gelijk over die kopse kanten. En als je geen houtdraaibank hebt - er bestaan speciale deuvelboren waarmee je zelf een plug met haakse draad kunt maken. Ga echter niet voor cheapo, ook niet voor de boormachine waar je ze inspant.