PDA

View Full Version : 2 tone sunburst, waterbeitsen??



mm80
23 april 2005, 08:24
Ik wil een mahony body een 2 tone sunburst geven, is het volgende dan mogelijk:
de amberkleurige binnenkant waterbeitsten en de donkere randen met een spuitbus doen, waarschijnlijk donkerbruin of mischien zwart?

Ik vraag me dus af:
-of er waterbeits is in die amberkleur? andere ideeen, opties welkom!
-zijn die randen een beetje te doen met een spuitbus?
-Kan akrylverf (duplycolor van Halfords)over waterbeits?

ohja, ik wil beginnen met kneedbaar hout in mahony kleur om te fillen.

Alvast bedankt,
Michell

Raytheman
23 april 2005, 19:00
Waterbeits is er in veel kleuren. Het merk clou verkoopt ze in poedervorm. Mocht je kleur er niet helemaal bij zitten dan kan je het zelf mengen naar smaak. De methode zoals jij beschrijft is zoals 7ender het in de beginjaren deed. Met een spuitbus kan maar vaak is de nevel te grof en krijg je niet echt een mooie overgang. Beter is het een airbrush te gebruiken. Misschien als je de spuitbus goed warm maakt voordat je gaat spuiten valt het mee. Probeer gewoon een stukje als proef dan zie je het zelf :-)

mm80
24 april 2005, 12:28
Bedankt Raytheman!
Ik had nog een bus Gamma zwarte lak in de schuur staan, die heb ik even gebruikt om te proberen, en inderdaad, nadat ik hem verwarmd had werd de nevel veel fijner. aanvankelijk kreeg ik inderdaad vrij grove druppels erbij.
Ik ga ervan uit dat autolak bussen ook weer van betere kwaliteit zijn en dat dat dan hopelijk nog wat makkelijker spuit.

even over de voorbereiding, ik heb alles kaal geschuurd en moet nu dus een filler hebben. zoals ik al zei dacht ik aan mahony kleurig kneedbaar hout van Ceta Bever "Cupa''. Is dit een goed idee? Ik wil namelijk geen problemen met de waterbeits die er daarna overheen gaat.

En ook, ik heb begrepen dat als ik een filler gebruik een sealer niet meer nodig is, klopt dat? maw, na de filler kan ik gaan beitsen?

Michell

Raytheman
24 april 2005, 16:38
Ervan uitgaande dat je autolak gaat gebruiken zou ik het zo doen: Eerst kleuren met waterbeits. dan GOED laten drogen. Dan blanke autolak om de poriën te vullen. Schuren. Dan de randen spuiten in de gewenste 'sunburst' kleur. Als laatste wederom blanke lak. Waterproof schuren en als laatste polijsten. Voor dat sunburst spuiten is een truukje met een malletje op pootjes. Als je niet weet wat ik bedoel moet je maar effe mailen.
Succes,
Ray

john.3001
28 april 2005, 10:42
Wat betreft dat kneedbaar hout: mijn strat is ook door een paar mexicanen met kneedbaar hout bewerkt (volgens mij ff snel tussen twee burito's door, maar goed), en op die plekken werd de waterbeits niet goed opgenomen. Nu weet ik niet of dat ligt aan het sinaasappelkistjes-hout waarmee mijn strat is gelamineerd, maar ik zou iig even op advies wachten van een profi voordat je ermee begint...

fred dons
28 april 2005, 13:32
afhankelijk van de kleur van je mahonie kan het moeilijk worden een mooie traditionele sunburst te krijgen, meestal is het mahonie na het lakken te donken om een amber tint mooi weer te gegeven (kwestie van
uitproberen met waterbeits (ik zou de eiken en de geel kleur van Clou
kopen en deze mengen) de kleur die het heeft als het nat is zal de kleur na het lakken zijn

wat de verschillende posters al zeiden is dat je met kneedbaar hout het risico loopt dat de beits op die plekken niet goed pakt, wat ik daarvoor wel eens doe is de waterbeits ook door het kneedbaar hout mengen (moet het kneedbaar hout wel wateroplosbaar zijn en ieder geval mengmaar) zodat de porien na het opbrengen grofweg de zelfde kleur krijgen als de rest van het hout