PDA

View Full Version : Boss GT-8 vs Pod XT Live



AMkrisis
22 april 2005, 22:13
Ik twijfel tussen beiden, allebij kosten ongeveer evenveel

ik zoek:

goeie delay
goeie reverb
goeie distortion

en natuurlijk goeie kwaliteit

wat zijn de pro's en con's van beiden?

groovyB3
22 april 2005, 23:07
GT8 heb ik nooit geprobeerd, maar wel zelf een gewone XT gehad en daar was ik erg tevreden mee. De effecten klonken goed (voor zover ik ze gebruikte dan) en de versterkersounds waren ook prima.
Uiteraard trokken die het niet tegen m'n buizenbakken, maar het was erg leuk om thuis mee te spelen of dingetjes mee op te nemen.

wille525
23 april 2005, 01:10
Ik heb zelf de POD XT Live en heb ook gespeeld met de BOSS GT-8.
De POD kun je op je computer aansluiten en heeft hele mooie edit-mogelijkheden. Verder is ie heel gebruiksvriendelijk, kun je 'm upgraden en bovendien klinkt ie super. Ik heb zo ongeveer alle Ibanez, Boss en MXR-pedalen gehad die je maar kunt bedenken, maar met een alles-in-een-oplossing zoals de POD XT LIVE ben ik het meest tevreden. De delay en distorsion zijn uitgebreid. Maar vooral de reverb is echt ongelovelijk mooi! Kortom, een goede aankoop. De Boss GT-8 kun je niet aansluiten op je computer en kun je 'm dus ook niet upgraden. Verder is ie moeilijker te bedienen. Toch klinkt ie echt heel goed. Wat aan deze processor zo gaaf is is dat je over twee verschillende versterkers kunt spelen, met twee verschillende versterker-simulaties en een kleine vertraging van één van de signalen. Hierdoor krijg je een soort doubling-effect, zoals bij CD-producties. Het lijkt dan alsof de gitaarpartijen tweemaal zijn ingespeeld. Als je dit op vol vermogen hoort flip je gewoon. Maar goed, wie heeft er geld voor twee versterkers, en waar laat je die op 't podium?
Ik zelf zou gaan voor de XT, maar de GT-8 is ook het overwegen waard.

Succes ermee!

armageddon
23 april 2005, 12:35
De Boss GT8 kan je dus wel aansluiten op de computer. Ik heb zelf de GT6 en ik ga ervan uit dat de GT8 dat ook kan. Je kan hem gewoon met midi aansluiten en dan heb je het programma GT Manager en daar wordt door middel van Sysex commando's gecommuniceerd en het werkt heel erg makkelijk.

Thedevilinside
23 april 2005, 13:15
De Boss GT8 kan je dus wel aansluiten op de computer. Ik heb zelf de GT6 en ik ga ervan uit dat de GT8 dat ook kan. Je kan hem gewoon met midi aansluiten en dan heb je het programma GT Manager en daar wordt door middel van Sysex commando's gecommuniceerd en het werkt heel erg makkelijk.

Dat klopt maar volgens mij wordt er hier o.a. bedoelt dat je via de pc de firmware kan upgraden, oftewel extra functonaliteit/geluiden toevoegen en dat kan de boss niet.
Overigens ik heb de gt3 gehad en daarvan vond ik vooral de distortions heel erg slecht, maar goed dat is de gt8 niet he.

Ic3gl0vE
24 april 2005, 14:01
GT8 heb ik nooit geprobeerd, maar wel zelf een gewone XT gehad en daar was ik erg tevreden mee. De effecten klonken goed (voor zover ik ze gebruikte dan) en de versterkersounds waren ook prima.
Uiteraard trokken die het niet tegen m'n buizenbakken, maar het was erg leuk om thuis mee te spelen of dingetjes mee op te nemen.

Ik dacht dat jij een guitarport had die meteen gejat werd, nog voor je 'm kon gebruiken...

ik heb zelf een boss gt3, een podXT en de gt8 is hier ook wel eens een dagje geweest.

Kwa geluid is het gewoon net wat je bevalt. De XT en de gt8 zijn gewoon allebei goed. De gt8 heeft wel meer effecten aan boord zoals een harmonizer en een acousticsimulator.
Wel heeft de XT een usb uitgang en dat is prettig met opnemen (je kunt dan digitaal opnemen namelijk). Ook vind ik de editorsoftware die bij de XT hoort een stuk fijner dan GTmanager voor de boss. GTmanager is geen officiele boss software trouwens, want boss heeft nog nooit software uitgebracht voor de GT series (wat ik niet zo'n slimme zet vind van ze).
Een groot voordeel aan de boss GT serie is dat je 'm in manual mode kunt schakelen, zodat elke voetknop op het apparaat een (zelf in te stellen) effect aan of uitzet. Zo heb je dus gewoon een plank vol stompboxjes voor je liggen zeg maar, en dat is erg prettig.. de podXTlive kan dit niet.

harrie-beton
24 april 2005, 15:20
Een groot voordeel aan de boss GT serie is dat je 'm in manual mode kunt schakelen, zodat elke voetknop op het apparaat een (zelf in te stellen) effect aan of uitzet. Zo heb je dus gewoon een plank vol stompboxjes voor je liggen zeg maar, en dat is erg prettig.. de podXTlive kan dit niet.

de podxt kan dit wel met een "shortboard" voetpedaal.

Ic3gl0vE
24 april 2005, 19:41
maar dat shortboard kost 400 euro!

harrie-beton
25 april 2005, 11:11
339 euro (feedback rotterdam)

Wel duur maar biedt mooie mogelijkheden:

effecten aan en uit handmatig
groot display met grote letters
je kunt de pod veilig opbergen
stevige gietijzeren bak
alles gaat door 1 kabel

behalve de prijs, nog een nadeel: hij is best groot en onhandig mee te nemen..

duckman
25 april 2005, 13:50
De podXT live heeft wel een manual mode.

Ook kun je in de preset mode gewoon kiezen tussen on/off.
Het nadeel van de XT is dat je niet je amp mee kan switchen zolas de gt8 kan en hij heeft ook geen fx loop.
Dat mis ik wel.

mazzel,
Arjan

harrie-beton
25 april 2005, 14:29
de topic starter heeft het meest aan de gt8 denk ik.

Hij noemt vooral effecten en heeft het niet over de amp modeling die in die apparaten zit. Ik ga wel eens over die gt8 spelen want op de demo zag het er leuk uit.
Effecten die mengen door de hardheid van aanslag - wow maar wat heb je eraan...

bigbud68
6 juni 2005, 14:16
ook het upgraden gaat via de midi interface van de PC. Kijk maar eens op:http://www.bossgtcentral.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3901

provenance
7 juni 2005, 09:42
Ik heb zelf net een GT8, dus wellicht wat bevooroordeeld.

- Heeft wél een upgrade mogelijkheid, maar lijkt volgens sommige berichten in fora wat riskant.
- Hij programmeert als een Boss... dwz niet heel makkelijk, maar je hebt het redelijk snel door als je al eerder boss spullen hebt gehad. (in mijn geval ME-30 en ME-50)
- Ik gebruik de distortion sectie (tot nu toe) niet. Op zich zitten er wel aardige overdrives in, maar de hardere distortions vind ik wat minder. De preamp simulator daarentegen geeft mij een prima distortion geluid.

Leuke anekdote. Ik heb 'm vorige week gekocht en gisteren voor het eerst met mijn band mee geoefend. Ik had thuis met de koptelefoon en speakersim (output select: direct/headphone) wat patches gemaakt. Gisteravond een uur eerder aanwezig omdat ik had verwacht in een oefenruimte omgeving opnieuw te kunnen beginnen. Maar dat viel reuze mee. Output select op "stack return" en de hele avond een prima geluid gehad. Maar dat kan ongetwijfeld nog beter als ik nieuwe presets maak op m'n versterker.

Shaggy
12 juni 2005, 10:57
Ik heb zelf net een GT8, dus wellicht wat bevooroordeeld.

-
- Hij programmeert als een Boss... dwz niet heel makkelijk, maar je hebt het redelijk snel door als je al eerder boss spullen hebt gehad. (in mijn geval ME-30 en ME-50)




jij hebt zeker nooit difitech gehad .. daar moet je echt een MIT opleiding voor hebben

boss is makkelijk in tweaken en editten etc

provenance
12 juni 2005, 11:27
jij hebt zeker nooit difitech gehad .. daar moet je echt een MIT opleiding voor hebben

boss is makkelijk in tweaken en editten etc

Inderdaad nog nooit een digitech gehad. wel uitgeprobeerd, de oude spullen uit '95-'99 waren nogal lastig maar dat GNX spul had ik in de winkel al snel door. Maargoed, alles is te leren en uiteindelijk gaat het om het geluid.