PDA

View Full Version : stereo spelen met 2 losse versterkers --> hoe afstellen?



rupke
22 april 2005, 15:27
Hoi allemaal.

ik ga binnenkort weer optreden en wil voor het eerst stereo gaan spelen.

nu zat ik aan de volgende setups te denken.

1. 1 buizencombo en een losse buizentop met 4 x 12" allebei van hetzelfde merk. 1 links op het podium en 1 rechts. moet ik die nu hetzelfde afstellen qua klankleur of verschillend

2. 1 buizencombo en een transistor top met 4 x 12" twee verschillende merken en ook qua klankleur.

Wat kan ik het best doen volgens jullie.

Ik ga stereo spelen omdat ik de enige gitarist ben en het wel lekker vol wil laten klinken ook mooi voor de effecten.

Ik hoor graag van jullie

Groetjes Rupke

bert k
22 april 2005, 15:53
Als stereo echt mooi moet klinken, moeten de kasten links en rechts hetzelfde zijn.
Ik zeg niet dat het met jouw opstelling slecht klinkt, maar je krijgt op zeker klankverschil tussen links en rechts. Dus het maakt niet zoveel uit wat je doet.

rupke
22 april 2005, 15:55
Oh niet onbelangrijk detail

ik prik mijn gitaar in mijn Boss ME50 die heeft twee uitgangen (stereo) en die gaan ieder naar een versterker dan is dat toch stereo?

Of moe tik het heel anders doen dan?

Groetjes Rupke

rupke
22 april 2005, 15:55
Oh niet onbelangrijk detail

ik prik mijn gitaar in mijn Boss ME50 die heeft twee uitgangen (stereo) en die gaan ieder naar een versterker dan is dat toch stereo?

Of moe tik het heel anders doen dan?

Groetjes Rupke

1959SLP
22 april 2005, 17:51
het is net mooi als uit de 2 speakerkasten net even ietwat verschil zit qua klankkleur, tenminste, dat is mijn mening en ervaring (ook van de luisteraar). vooral als die boxen echt uit elkaar staan, zeg maar links en rechts van drums. Op deze manier komt pingpongen nog eens ten volste tot recht. Ohzo :D

Frits van Mourik
25 april 2005, 01:21
Hoi allemaal.

ik ga binnenkort weer optreden en wil voor het eerst stereo gaan spelen.

nu zat ik aan de volgende setups te denken.

1. 1 buizencombo en een losse buizentop met 4 x 12" allebei van hetzelfde merk. 1 links op het podium en 1 rechts. moet ik die nu hetzelfde afstellen qua klankleur of verschillend

2. 1 buizencombo en een transistor top met 4 x 12" twee verschillende merken en ook qua klankleur.

Wat kan ik het best doen volgens jullie.




Ik ga stereo spelen omdat ik de enige gitarist ben en het wel lekker vol wil laten klinken ook mooi voor de effecten.

Ik hoor graag van jullie

Groetjes Rupke


... en wie denk je daar een plezier mee te doen?
- De linker/rechterzijde van je publiek?
- De paar gelukkigen, die in het midden staan?
- Jezelf?

Ik ben gewoon nieuwsgierig, hoor!

vulvasonic
27 april 2005, 00:22
Way to go Frits!

Hij heeft wel een beetje gelijk. Stereo is leuk voor CD opnames enzo. Op het podium is het meestal behoorlijk irritant, om de reden die Frits reeds gaf. Bovendien loop je het risico precies het tegenovergestelde te bereiken van waar het je eigenlijk om te doen is; een voller geluid. Mijn ervaring is dat een stereo gitaargeluid het geheel doorgaans wat ieler laat klinken.

Alles recht door het midden, da's het beste voor iedereen.

1959SLP
27 april 2005, 06:52
Mijn ervaring is dat een stereo gitaargeluid het geheel doorgaans wat ieler laat klinken.

Ik ga er van uit dat het met je "ervaring" wel goed zit. Misschien eens tijd voor een bezoekje aan de KNO-arts.

bert k
27 april 2005, 11:01
Toch is het wel waar. Stereo heb je geen ruk aan live. Alleen de paar mensen in het midden horen het min of meer goed. Sta je een beetje uit het lood, dan klinkt het iel. En op het podium is het sowieso geen fijn gehoor. Ik heb zelf een tijdje stereo gespeeld, en ik had op het laatst de twee cabs op elkaar staan. En dat klonk erg mono :oops: