PDA

View Full Version : help



guvnor
9 augustus 2002, 11:54
Ik ben het zielige gepingel zat...Mijn ouders gaven me op mijn 11e mijn eerste gitaar. Ze hebben me echter nooit op gitaarles geschopt. Hadden ze dat maar gedaan!!! Ik heb dus alles zelf uit moeten vogelen, maar was daar ook nooit zo fanatiek in. Jaren later een elektrische gitaar gekocht maar toen vanwege school weer geen les genomen. Toen gaan werken....zelfde verhaal. Ondertussen ben ik 33 en kan nog steeds niet fatsoenlijk spelen. Heb al kapitalen aan gitaren en versterkers enz uitgegeven en wil nu eindelijk leren spelen.

Helaas nog steeds geen tijd voor echte les en zoek dus een methode waarbij ik bijvoorbeeld 's avonds kan gaan oefenen. Ik heb mezelf de laatste 20 jaar natuurlijk heel veel foute technieken aangeleerd die ik dus moet afleren.

Heeft iemand suggesties over hoe ik dat kan aanpakken? Wat is belangrijk bij het leren spelen? Vingerzettingen, toonladders? Is dit te leren zonder een leraar of moet je iemand hebben die je op je vingers slaat als je het fout doet?

Help.........pleez

BrianMay
9 augustus 2002, 12:26
Bespaar jezelf gewoon veel gedoe en neem gewoon les bij een goede leraar.
Dan leer je veel sneller dan wanneer je het uit boekjes doet.

guvnor
9 augustus 2002, 12:40
Zou ik inderdaad het liefste doen. In mijn huidige situatie heb ik helaas de tijd niet voor...

pimmetje
9 augustus 2002, 12:43
Echt kut, joh... ik heb ook eerst heel wat dingen verkeerd aangeleerd, maar kwam gelukkig nog relatief snel bij een leraar die 't allemaal nog enigszins recht heeft getrokken. Dit is waarom ik altijd zo tegen het idee van "ik doe 't zelf wel" ben.

Het beste is om gewoon een goede leraar te vinden. Je bent dan wel de eerste tijd vooral kwijt aan het afleren van dingen, maar je krijgt dan al direct mee hoe 't WEL moet. Boeken e.d. laten net te veel ruimte voor eigen interpretatie en je bepaalt dan zelf de foutmarge...

Zorg liefst wel meteen dat 't een leraar is waarmee je ook wat verder in het leer-traject nog goed mee zou kunnen werken. Bij de techniek mag 't een zeikerd zijn, maar wat je met die techniek doet (stijl) behoort helemaal jouw probleem te zijn.

Als 't kan privé les nemen... dat groepsgewijze wordt 'm vaak net niet; er zijn altijd mensen sneller en anderen trager. Juist de middenmoters krijgen dan te weinig aandacht.

pimmetje
9 augustus 2002, 12:50
Shit... zit ik net op 'tzelfde moment te reageren als jij, guvnor... hebbie dus weinig aan m'n vorige reactie.

Ik kan niet in jouw situatie kijken, maar voor les hoef je in principe niet veel tijd uit te trekken. Ik had bijvoorbeeld 1x in de week een uurtje 's avonds. Met reistijd mee kom je dan op pak 'm beet 1,5 a 2 uur per week? De rest (het oefenen) kan je helemaal zelf indelen.

Als ik jou was, zou ik nog ff goed in de planning kijken. Als je met boeken gaat werken, is de kans er volgens mij levensgroot aanwezig dat je de verkeerd aangeleerde technieken gaat toepassen op andere truukjes.

BrianMay
10 augustus 2002, 01:28
Om goed de technische dingen te beheersen heb je echt een leraar nodig.
Sommige technieken kun je gewoon niet uit een boek halen das onmogelijk.
En volgens mij kost het leren uit een boek veel meer tijd dan wanneer je een uurtje les per week neemt