PDA

View Full Version : Cool Edit Pro 2.1 vraagjes



amon
21 april 2005, 12:38
test, 1, 2, 3... uh! Uh!, test, test

amon
21 april 2005, 12:38
Ik heb wat vraagjes:

1. Kan ik een spoor afspelen en via mn koptelefoon beluisteren en ondertussen een ander spoor met microfoon opnemen? Ik heb het geluid van mn computer op mn reciever (sony str db925) aangesloten, dus daar kan ik mn koptelefoon wel inpluggen.

2. Als ik 2 sporen opgenomen heb en samen wil voegen, knip ik de stilte aan het begin weg, zodat ze op hetzelfde moment starten, echter, als ik ze dan in het multitrack scherm zet, dan staan ze niet helemaal links, maar starten vanaf de tijd tot waar ik het begin heb weggeknipt. Oftewel, ik moet de tijdsbalk aan kunnen passen, zodat het begin niet start op bijv 0:00.05 maar gewoon om 0:00.00 (ervan uitgaande dat ik de eerste 5 seconde heb weggeknipt.

Hopelijk snappen jullie mijn vragen en kunnen jullie antwoord geven. Misschien nog wat tips of andere programma's die gratis te downloaden zijn en misschien beter? Alles is welkom.

Swan
21 april 2005, 12:54
1; ja

2; ze blijven juist zo staan zodat ze goed onder/bij elkaar blijven horen...
je zou de stilte kunnen wegknippen...dan afmixen en dan als alles is samengevoegd nog n keer die stilte kunnen wegknippen...
of gewoon allebei selecteren en naar links verslepen :wink:

bert k
21 april 2005, 14:07
Je moet de stilte niet wegknippen. Dat doe je pas als je klaar bent en uitgemixed.

Verder moet je in het multitrackscherm opnemen., Dan kan je net zoveel sporen leggen als je wilt. Maar ze mogen niet van hun plaats! Anders is het niet meer synchroon.

amon
21 april 2005, 15:55
Met dat wegknippen, ik bedoel:

Ik neem een drummetje op, maar het duurt natuurlijk eventjes tussen op het 'record' knopje klikken en het klaar gaan zitten. Bijvoorbeeld 5 seconde. Na die 5 seconde begint de drum dus.
Nu neem ik een gitaar op en daarmee zit ik wat sneller klaar, bijvoorbeeld 4 seconde na het klikken op 'record'. In de multitrack loopt die gitaar dus een seconde voor. Hoe kan ik nou bij beiden die eerste secondes wegknippen, zodat ze allebei meteen beginnen, zonder een pauze?

Of bestaat er ook een optie waarmee Cool Edit 'aftikt' en daarna automatisch op gaat nemen?



@Swan: ja.... Goed, dat had ik ook wel verwacht, maar ik bedoel meer 'hoe'.... :)

Mithrandir
21 april 2005, 16:04
Zoals Bert zegt, je moet opnemen in het multi-track window van cooledit en eventueel de metronoom gebruiken. Het is geen kwestie van eerder klaar zitten als je je gitaar pakt, maar beginnen op de juiste tel, in jouw geval dus als de drums starten. Vier tikken vooraf, voor je drum opneemt (en dus ook gitaar later) is juist erg handig natuurlijk.

En die stilte zit tijdens het opnemen echt niet in de weg, die haal je er idd pas af als je helemaal klaar bent.

amon
21 april 2005, 16:15
Zoals Bert zegt, je moet opnemen in het multi-track window van cooledit en eventueel de metronoom gebruiken. Het is geen kwestie van eerder klaar zitten als je je gitaar pakt, maar beginnen op de juiste tel, in jouw geval dus als de drums starten. Vier tikken vooraf, voor je drum opneemt (en dus ook gitaar later) is juist erg handig natuurlijk.

En die stilte zit tijdens het opnemen echt niet in de weg, die haal je er idd pas af als je helemaal klaar bent.

Deze manier snap ik natuurlijk wel en wilde ik zelf al wel doen, maarja, dan moet ik dus nog wel weten hoe ik mn drum kan afspelen en mn gitaar tegelijk kan opnemen...

amon
21 april 2005, 16:21
ik heb het al gevodnen... :D

bert k
21 april 2005, 16:23
In het multitrachscherm. daar staat je reeds opgenomen drumpartij al klaar. (anders ff importeren) Op de volgende track enable je record, klein rood knopje. Nu beneden op record drukken, dan hoor je de drums gewoon, terwijl je op de andere track je gitaar opneemt.

(Ik weet niet hoe dat zit met sommige geluidskaarten, hij moet wel full-duplex zijn)

amon
21 april 2005, 17:51
In het multitrachscherm. daar staat je reeds opgenomen drumpartij al klaar. (anders ff importeren) Op de volgende track enable je record, klein rood knopje. Nu beneden op record drukken, dan hoor je de drums gewoon, terwijl je op de andere track je gitaar opneemt.

(Ik weet niet hoe dat zit met sommige geluidskaarten, hij moet wel full-duplex zijn)

jep, ik had hem al gevonden. Hier het eindresultaat:

klikken maar (http://home.planet.nl/~serra063/probeersel.mp3)

(zomaar even een probeerseltje, dus niet zo letten op wat ik speel, maar liever op hoe het klinkt...) :D

bert k
21 april 2005, 19:46
Yes, het werkt! Mooi zo. Nou valt me op dat de gitaar en de drum toch niet helemaal gelijk zitten, dus ofwel je bent een klotegitarist :-D ofwel je zit met een flinke latency. Ik weet wel zeker het laatste. Kijk ff of je de goeie driver gebruikt. Ergens in Instellingen, en dan de driver die bij de kaart hoort, niet het standaard Windows-geval.

amon
22 april 2005, 13:17
bedankt voor je reactie.

Ik heb bij het opslaan van de sporen een aantal foute sporen opgeslagen oid. Dus ik kan de multitrack niet meer helemaal 'volzetten', oftewel, ik kan het nummer niet meer aanpassen... Behalve dan het hele nummer...


Ik hou het in de gaten bij de volgende mix!