PDA

View Full Version : Is er wat te doen aan rammelende buizen (buisvoetjes)?



Bluesbreaker
20 april 2005, 22:27
De buizen van mijn JCM2000 TSL 122 rammelen nogal hinderdlijk, al vanaf vrij lage volumes, en het is hoorbaar tot bij hoog volume.

Eerder hoorde je het nog eerder, toen was het hetzelfde geluid, maar dan nog erger, en je hoorde het bij bepaalde noten.
Dat is verholpen met nieuwe buizen.

Na 1 keer op de nieuwe buizen gespeeld te hebben kwam het gerammel weer terug (niet zo extreem hard en bij een bepaalde noot als eerst), vooral als ik de tone flink boost met de Fuzzdrive hoor je het. Ik heb met iemand van de winkel nog eens gekeken, en als ik speelde en hij drukte met een schroevendraaier de buisvoetjes aan was het geluid weg.
Hij heeft toen geinformeerd bij hun reparateur, maar die wist daar geen oplossing voor.

Herkent iemand hier het probleem en weet wel wat er aan te doen is?

Heeft iemand hier een idee

Fumi SG
20 april 2005, 22:36
komt de rammel echt van de buis of uit de speaker??

als het echt van de buis komt kun je er misschien wel zo'n kapje met van die veren eromheen op zetten. Hoe je het noemt weet ik niet maar ik heb het al weleens gezien. Dan zitten de buizen er wel steviger in.....

Ché
20 april 2005, 22:48
ik heb een dergelijk probleem ook gehad met mn fender versterker maar daar lag het aan een radiofonisch buisje...buis vervangen en opnieuw het probleem, nogmaals vervangen en toen niks meer...blijkbaar zijn sommige buizen iets radiofonischer dan andere...

en als het daaraan niet ligt heb ik ook al eens gehoord van iemand dat die zijn buisjes had laten "hangen" met touw ofzoiets door een amptech omdat die last had van rammelende kokers

Fumi SG
20 april 2005, 23:07
dat laten hangen is precies wat ik bedoel :wink:

birt
20 april 2005, 23:07
dit kan mss dom klinken maar als het echt die voetjes zijn.
een drupje lijm?

Bluesbreaker
21 april 2005, 07:47
Het is echt de buis/buisvoetje wat tegen elkaar of de rest van de versterker aan rammelt. De buizen zijn al een keer vervangen, en als er een schroevendraaier tegenaan gedrukt wordt is het over....


Dat laten hangen waar jullie het over hebben, is dat een bepaald systheem, of een professorische oplossing van die éne amptech?

dejohan
21 april 2005, 13:41
Ik heb iets gelijkaardig, maar daar lijkt het het "metaal" dat in de (power)buis zit te rammelen tegen het glas. Niks aan te doen dus. Het rammels wel, maar bij hoge volumes heb ik er geen last meer van.

Ché
21 april 2005, 18:30
Het is echt de buis/buisvoetje wat tegen elkaar of de rest van de versterker aan rammelt. De buizen zijn al een keer vervangen, en als er een schroevendraaier tegenaan gedrukt wordt is het over....


Dat laten hangen waar jullie het over hebben, is dat een bepaald systheem, of een professorische oplossing van die éne amptech?

ik denk dat iedere deftige amptech daar wel een oplossing op kan vinden...

of kijk eens op ampwares.com ofzo of je geen andere sockets kan vinden. onder tubesockets onderaan vind je alvast enkele tube retainers en clips...misschien ben je daar al mee geholpen...er zijn nog andere systemen met veren maar die vind ik niet direct

Dirk_Hendrik
21 april 2005, 19:35
Is de simpelste en goedkoopste oplossing niet gewoon (laten) vervangen door nieuwe/betere exemplaren? :???:

Ché
21 april 2005, 19:42
...ik zou toch ook nog even laten checken op radiofonie hoor...welke buizen zijn het type/merk?

Fumi SG
21 april 2005, 19:54
Is de simpelste en goedkoopste oplossing niet gewoon (laten) vervangen door nieuwe/betere exemplaren? :???:

goedkoopste?? :???:

Dirk_Hendrik
21 april 2005, 22:36
Jep,
Zo duur zijn buisvoeten nou ook weer niet en elke lul die een beetje kan solderen kan ze vervangen Daar hoef je geen "amptech" voor te zijn.

ChrisMW
22 april 2005, 00:15
Hoi 1962 (sorry, bij BluesBreaker moet ik altijd aan het typenummer van die Marshall denken :D )

Diverse oorzaken zijn mogelijk:
- klemmetjes waar de pinnetjes v/d buizen inkomen zijn niet strak genoeg
- slechte soldeerverbindingen op printplaat (helaas veel voorkomend bij moderne "printplaat-versterkers")
- microfonische buizen
- veertjes in de buishulzen niet strak genoeg

Succes!

Fumi SG
22 april 2005, 08:19
Jep,
Zo duur zijn buisvoeten nou ook weer niet en elke lul die een beetje kan solderen kan ze vervangen Daar hoef je geen "amptech" voor te zijn.

ik dacht dat je de buizen bedoelde :razz:

Bluesbreaker
23 april 2005, 16:35
Ik reageer een beetje laat, maar ik krijg van dit topic ineens geen mailtjes meer als er een reactie is. :-?

Bedankt voor al jullie suggesties, ik zal binnenkort even met iemand die er verstand van heeft de verschillende mogelijkheden langslopen!