PDA

View Full Version : Windkap of plopkap?



Ic3gl0vE
20 april 2005, 21:08
Volgende week ga ik een demo'tje opnemen met een vriend, hij gaat zingen. Nu hebben we een shure SM58 achtige microfoon maar dat ding houdt niet zo van B's en P's, dus daar moet wat aan gedaan worden. Kan ik er zo'n schuimrubberen bolletje (windkap/windscherm, hoe je het ook wilt noemen) overheen zetten, of moet ik zo'n grote plopkap (die je aan je statief bevestigt) gebruiken? Ik heb ze allebei namelijk niet, dus ik moet weten welke ik moet aanschaffen.

Bedankt!

Maarten

harrie-beton
20 april 2005, 21:55
op een shure sm58 zit al een plopkapje achter het gaas

Ic3gl0vE
20 april 2005, 22:01
hmm... er zit wel iets achter het gaas ja, maar dat zal wel te dun zijn of gewoon niet werken. Het is geen shure maar een kloon trouwens: Sound Master 581C, erg oud maar goed genoeg. Het geplop wordt in ieder geval niet gedempt en dat is niet prettig natuurlijk.

bert k
21 april 2005, 09:52
Je kan een dikkere plopkap gebruiken, dat scheelt, maar het kost je ook hoge tonen. Je hoort die dingen wel degelijk.
Die studiodingen op statief zijn spuugschermpjes, die doen niks tegen de ploppen.

El Capitain
21 april 2005, 10:17
Kan je dan niet beter je microfoon zo opstellen dat je minder last hebt van ploppen? Bijv. schuin boven de zanger's mond zetten.

harrie-beton
21 april 2005, 11:55
die studio dingen doen zeker iets tegen ploppen hoor.

Ik gebruik ze alleen voor grootmembraam microfoons en niet voor een shure sm58

Maak zelf een anti-plopper. Ijzerdraad van een emmer met nylonkous (2 lagen) is de oplossing denk ik.

Bij een shure niet verder weg gaan zingen want dan verliest hij zijn geluid. Die shure is namelijk helemaal niet zo'n goede microfoon.

Frits van Mourik
24 april 2005, 00:55
Je kan een dikkere plopkap gebruiken, dat scheelt, maar het kost je ook hoge tonen. Je hoort die dingen wel degelijk.
Die studiodingen op statief zijn spuugschermpjes, die doen niks tegen de ploppen.

Hee, kameraad, hier zit je echt verkeerd.
Die "studiodingen" zijn welzeker plopschermen, bedoeld tegen de "p"'s en "b"'s.
Dat ze ook nog spuug, snot en langvergeten etensresten tegenhouden is een zeer prettige bijkomstigheid.

Anti-plopper van ijzerdraad & dubbelnylonkous werkt OK.
Mijn voorkeur gaat uit naar gedragen nylonkous; binnenkant dijbeen :razz: