PDA

View Full Version : een paar Jazz vraagjes...



danios
8 augustus 2002, 17:20
ik probeer altijd wat bezig te zijn met jazz enzo, maar ik vind het verdomd lastig....wat ik meestal doe is heel loos wat willekeurige akkoorden spelen( in de hoop dat ze jazzy klinken...:smile:) en een beetje solotjes maken met alle noten die je maar kan bedenken ( in de hoop dat ze jazzy klinken.....:smile:)

maar ja zo gaat dat natuurlijk nooit goed :smile:) en een beetje theorie ken ik ook wel....zijn er nou typische jazz toonladders zoals de pentatonische van de blues/ rock is? of is het allemaal zo improvisorisch dat het bijna willekeurig is?!?!

Een leuk standaard nummertje op te spelen vind ik autumn leaves, heeft er iemand goeie ideeen voor improvisaties voor dit nummer?? (in E mineur..) weet er iemand nog zo'n nummertje die niet al te moeilijk is op gitaar om te beginnen met jazz?

zijn er nog goeie sites??

t zijn maar wat vragen en beetje rommlig dit berichtje, zie het maar las metaphoor hoe ik met jazz bezig ben....:smile:

alvast bedankt! Daan.

Jimi Hendrix
10 augustus 2002, 00:23
De toonladders die in de jazz worden gebruikt zijn, op wat kunstmatige uitzonderingen na, gewoon dezelfde majeur- en mineurladder uit de pop- en klassieke muziek. Het enige verschil is het idioom, dus de manier waarop melodieen, timing en dergelijke worden gebruikt.
Het beste is om wat idioom in de vingers te krijgen, een goed boek hiervoor is Joe Pass - guitar style. Of anders: Wim Overgaauw - European Jazz Guitar.

sebass
11 augustus 2002, 15:26
Een ladder die veel wordt gebruikt in jazz is geloof ik o.a. de harmonic mineur. Toch lukt het mij niet echt om er goede jazz uit te krijgen. Eigenlijk is jazz iets wat mij helemaal niet goed lukt. Ook die akkoorden kosten echt veel tijd om uit te zoeken. http://www.guitarmain.com/harmonic.html Dat bijvoorbeeld. Dat eerste stukje wat je kunt luisteren klinkt erg jazzy maar verder snap ik er niet veel van. Ik heb wel veel informatie over akkoorden en hoe ze zijn opgebouwd maar het kost me erg veel tijd om die theorie om te zetten zoals bijvoorbeeld deze: Ab7b5#5.

sebass
11 augustus 2002, 15:28
Ik had trouwens een dvd van diana krall. Die gitarist is ook erg goed. Maar als je dat na wilt spelen moet je wel het officiele boek kopen want tabs zijn nergens te vinden (het boek trouwens ook niet :wink: )

Jimi Hendrix
16 augustus 2002, 14:28
Op 2002-08-11 14:26, schreef sebass:
Een ladder die veel wordt gebruikt in jazz is geloof ik o.a. de harmonic mineur. Toch lukt het mij niet echt om er goede jazz uit te krijgen.{/quote} omdat je idioom in de vingers moet krijgen
Ik heb wel veel informatie over akkoorden en hoe ze zijn opgebouwd maar het kost me erg veel tijd om die theorie om te zetten zoals bijvoorbeeld deze: Ab7b5#5. over Ab7b5#5 of liever gezegd Ab7b5b13 speel je A melodisch mineur, een van de kunstmatige uitzonderingen. succes!

harmonyman
17 augustus 2002, 13:17
Snuffel hier maar eens rond:
http://www.wholenote.com/default.asp?iTarget=http%3A//www.wholenote.com/cgi-bin/page_view.pl%3Fl%3D278%26p%3D2

Erik
30 november 2002, 19:56
Je moet eens op deze site gaan kijken!!
Is echt super!!! kun je echt zo veel van leren!! :grin:
http://www.jazz-primer.com/

Erik
30 november 2002, 20:07
of bij: http://guitar-masters.com

jpb
1 december 2002, 21:56
Het nadeel van toonladders is dat je improvisatie 'vlak' kan gaan klinken.
Je kunt ook de gebroken accoorden als uitgangspunt nemen voor je solo, dan wordt het wat meer 'verticaal'.

Verder kun je proberen thema's van blad of op gehoor van de plaat (=beter) te spelen. Er zijn talloze voorbeelden van makkelijke (b.v. Autumn leaves; Blue Bossa etc etc.) en moeilijkere thema's (Half Nelson; Anthropology; Confirmation etc.). Door het thema goed te beheersen gaat je solo beter klinken en past beter bij het nummer.

Luisteren is het allerbelangrijkste. Koop/leen/huur zoveel mogelijk platen/CD's, niet per se van gitaristen (mischien zelfs: liever niet), maar trompet, sax, piano. Persoonlijk zou ik zeggen van de oude jongens (uit de 40's 50's en 60's) en draai ze tot je erbij neer valt. Op een gegeven moment kun je delen van solo's zingen en zo kun je die ideeen in je solo's verwerken.

Speel een aantal chorussen van een song in 4-en (accoorden) en neem het op. Speel af en je kunt thema/improvisatie daarover spelen.
Eigen solo's opnemen is ook handig. Je hoort niet alleen wat er fout klinkt, maar ook wat je eigen stijl is.

Neem les. Behalve voor de allerbesten is les bij jazz hard nodig. Jazz is simpelweg te complex om alles zelf uit te zoeken.

Ik weet niet wat je stijl/voorkeur is, maar als je suggesties voor platen/CD's wilt vraag het dan. succes

Rutger
2 december 2002, 11:13
In jazz wordt veel mixolydisch gebruikt, maar ook andere kerktoonaldders. Chromatisch gebruiken ze ook veel. Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem: hoe krijgen ze die verrekt vage toonreeksen uit hun vingers die dan ook nog eens blijken te kloppen?

Ik denk dat het het beste is om dat van een andere jazzgitarist te leren die ervoor gestudeerd heeft. Je kunt het ook zelf doen, maar voor mij blijft het dan puur op gehoor jazzy solo's spelen en veel naar jazzplaten luisteren, terwijl de logica in de jazzschema's mij bijster blijft. Ik ben zelf te lui om me daarin te verdiepen, maar met enige theoriestudie en een goeie docent moet daar wel achter te komen zijn.

jpb
2 december 2002, 12:56
Ik hoor dat hier vaak over (kerk-)toonladders wordt gesproken bij jazz-improvisaties. Ik denk dat dit een te eenzijdige benadering is.

Het gebruik van kerktoonladders in de jazz begon pas echt in de modale jazz, waarvan Miles Davis (Kind of Blue: kopen!) het begin was. De composities waren vaak simpel van accoord-bouw (soms slechts EEN accoord: bv So What; Impressions) en daardoor konden de kerktoonladders gebruikt worden en hadden de solo's een 'horizontaal' karakter.

Doorvoor (swing + bop) werd meer 'verticaal' gesoleerd, b.v. door de accoorden (en de melodie van de song) als uitgangspunt te nemen. De harmonische vrijheden bestonden vooral uit gealtreerde accoorden (b9/#9; b5/#5 etc; vooral tritonus verwant), en chromatiek (bv Dizzy Gillespiie).

Wanneer je kerktoonladders over bv 'Body and Soul' speelt klinkt het nergens naar. Door de accoord-bouw kun je beter meer 'verticaal' soleren. Dat geldt in zekere zin ook voor 'Autumn Leaves'(hoewel Miles -Live in Europe 1961: kopen!-, hier wel degelijk modaal over speelt).

Nogmaals, koop/huur/leen zoveel mogelijk en luister, luister en luister; kortom besteed er veel tijd aan, anders wordt het niks.

Ik denk dat je net best kunt beginnen met luisteren naar de oude meesters. Daar komt het tenslotte allemaal vandaan. Van de volgende muzikanten (is maar een klein gedeelte) kun je relatief goedkoop CD's krijgen en je kunt daar bijna geen miskoop aan doen:

trompet: Miles Davis; Clifford Brown; Kenny Dorham; Lee Morgan; Dizzy Gillespie; Chet Baker; Fats Navarro

sax: Parker; John Coltrane; Waye Shorter (tot ong. 1965); Coleman Hawkins; Ben Webster; Hank Mobley; Sonny Rollins; Joe Henderson; Stan Getz; Art Pepper; Eric Dophy (nogal compex; wel mooi)

gitaar: Charlie Christian; Kenny Burrell; Wes Montgomery (behalve de laatste jaren); Rene Thomas; Grant Green

Luister ook eens naar Charlie Mingus en Thelonious Monk.

Jezus wat een lange post.......succes in ieder geval.

moretel
2 december 2002, 13:12
http://guitarmain.com/standards.html

hier ben ik begonnen

Ik speel veel jazz/blues schema's maar in echte Jazz ben ik niet zo thuis maar het is wel waard om je in wat zaken te verdiepen om wat meer overzicht te krijgen.
Ik ben nu bezig met de harmonisatie van de toonladder op verschillende string sets onder de kie te krijgen. Arpeggios, intervallen etc. die combineer ik met de toonladders, o.a. ook harmonisch mineur. Op jazz tracks speel ik dan gewoon wat in me opkomt, is een kwestie van veel luisteren zoals je al gelezen hebt.

Als je echt Jazz wil doorgronden moet je les nemen maar om wat jazzy zaken te spelen ben ik begonnen met Jazz/ Blues schema's, walking bas etc. en een goed boek.
Is erg goed om je accoorden spel te ontwikkelen.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-02 12:13 ]</font>

panorama de mar
2 december 2002, 21:15
Mijn tip: koop een goed jazz-boek. Eerst denk je: wat moet ik in godsnaam met al die klote-geëxponentieerde meervoudig toegevoegde %$@#$%akkoorden :grin:, maar achteraf gezien ben je de uitgever van dat boek eeuwig dankbaar, tot in Allah's heilige gronden... (ja ik weet 't, beetje last van overmatige alcohol-consumptie)
Ik denk dat ik zo'n beetje al mijn huidige presteren aan m'n eerste jazz-boek te danken heb. Je solo's komen erna vanzelf, want als je gehoor het niet bijhoudt heb je altijd weer die theorie waar je op kan terugvallen...... Doen dus!

panorama de mar
2 december 2002, 21:21
Ow jah: nog een goede tip voor het ontwikkelen van je eerste improvisaties. (Ik open nu met een anekdote :grin:): als je les krijgt van een beroemde jazz-godheid, wil je hem na het eerste chorusje natuurlijk meteen van jou improvisatie-talent overtuigen :grin:. Hij/zij zal dan altijd zeggen: 'Ja kappen maar ik hoor het al' (met een diepe zucht - hoe goed je ook bent). 'Keer eerst maar es terug naar 't thema'tje.' Enfin je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: ga nooit meteen 'loos', maar beperk je tot het melodietje van het schema waar je op speelt, en breid dat steeds verder uit door er langzaam vanaf te wijken - dan ontstaan er vanzelf geweldige improvisaties... Natuurlijk ook veel muziek luisteren (lees: inspiratie opdoen :grin:)....

Rutger
3 december 2002, 10:55
Panorama, wat was jou eerste jazz lesboek? Is dat voor gevorderden? Dan graag de titel en het ISBN-nummer!

misschien toch maar eens uit mijn luiheid stappen :smile:

panorama de mar
3 december 2002, 22:44
Tja, een echte Zoetermeerder geef ik natuurlijk altijd antwoord, maar er is een probleempje: heb het boek net uitgeleend aan iemand die niet echt in de buurt woont......... :S Progressive Guitar ofzo geloof ik - heb je héél veel verschillende delen van in allerlei stijlen....... maar ik denk dat er wel meer goeie boeken bestaan - verdiep je gewoon in de opbouw van jazz-akkoorden en schema's dat zal met een ander boek ook wel lukken...

SUC6!!!!
Panaracertje

moretel
4 december 2002, 13:18
http://www.albersen.nl
in den haag

Rutger
4 december 2002, 16:52
Wauw, echt geweldig! Een zaakje in bladmuziek, dat is een goeie tip! k Wist niet dat ie in Den Haag zat.

Zo ontdekt een rasechte import-zoetermeerder nog eens wat. :smile:

moretel
5 december 2002, 00:33
Ik ben er vandaag geweest en heb weer twee mooie boeken gescoord.
Een rhytm gitaar boekje en ja , nu ben ik eraan toe : Advanced guitar solo's.
Ik ga die lange donkere dagen straks nog missen.

Ze hadden erg mooie boeken over Jazz, alle niveaus.