PDA

View Full Version : Hoe "goed" is een Les Paul van Epiphone?



Bruce
20 april 2005, 20:20
Ik vindt een Les Paul van Gibson te duur, en zie als alternatief
een Epiphone wel zitten.
Wat zijn de zwakke punten van de goedkopere variant?

Carpe Diem
20 april 2005, 21:43
de sound. maar de mijne klinkt in mijn oren goed. als je een epiphone gaat kopen kun je het beste wel een paar verschillende exemplaren testen, want de kwaliteit kan bij epiphone per gitaar verschillen.

RUIS
20 april 2005, 21:57
Test hem ook unplugged, dan hoor je of de gitaar zelf o.k. is. Je kunt er later altijd nog andere PU's in gooien. Zelf vind ik dat bij mijn epi LP niet eens nodig, klinkt goed. Heb hem ook wel eens naast 2 Gibson LP's getest, viel ook toen niet tegen. Mijne is wel een jaar of 12/13 oud, ik weet niet hoe de nieuwe zijn.

Luca P
20 april 2005, 22:49
Ja, gewoon proberen.

Of door sparen voor een Gibson.
Deed ik overigens niet, dus na een aantal jaren allemaal rotzooi gitaren op mijn kamertje.
Maar het bleef toch knagen:
Ik wil een Gibson!

Dat is nu gelukkig allemaal bij getrokken.
Maar ja het kost wel wat centen.

Gerrit
21 april 2005, 02:26
Het zijn over het al gemeen goede gitaren, maar de hardware is kut. Dus daar kan je makkelijk zelf wat aan doen.

Nocki
21 april 2005, 08:10
idd. het eerste wat er kapot gaat zal je elementen knopje worden... :-)
ik heb een ep lp naast mn gibson smartwood lp getest. en die laatste is zeker niet de beste lp en er was toch een behoorlijk verschil. in klank, afwerking en op speelgemak. hij was redelijk afstelbaar maar niet perfect. als je echt een lp wilt zou ik eens kijken naar ee noname variant. niet nieuw en even andere hardware erin gooien. ik ben dus echt geen fan van de epi's. al is het alleen maar vanwege de headstock...

Nocki

Jorikjet
21 april 2005, 08:29
die van mij klinkt en speelt goed... komt uit 1996, maar misschien dat nu de kwaliteit anders is ofzo

john.3001
21 april 2005, 11:28
idd. het eerste wat er kapot gaat zal je elementen knopje worden... :-)
ik heb een ep lp naast mn gibson smartwood lp getest. en die laatste is zeker niet de beste lp en er was toch een behoorlijk verschil. in klank, afwerking en op speelgemak. hij was redelijk afstelbaar maar niet perfect. als je echt een lp wilt zou ik eens kijken naar ee noname variant. niet nieuw en even andere hardware erin gooien. ik ben dus echt geen fan van de epi's. al is het alleen maar vanwege de headstock...

Nocki

Bullshit, ik weet niet uit welk jaar die epi lp was, maar de laatste reeks klinkt goed, is goed afgewerkt en speelt prima. Ik zag laatst een Gibson lp standard hangen, waarvan de mounting rings van de elementen niet pastte :o . De epiphone daarnaast had dat niet (nu zeg ik niet dat dat zo belangrijk is, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de afwerking). De tuners zijn tegenwoordig van Grover, en die zitten ook op een hoop top-of-the-line gitaren (ik zweer echter bij Sperzels). Elementen kun je nog altijd vervangen (een 2e hands setje uit een gibson is niet zo duur), maar ze klinken tegenwoordig echt heel erg goed (alnico V's geloof ik). De headstock is idd niet cool nee, maar als je de prijs ziet kom je daar ook wel overheen.

Kijk, ik ga niet lopen zeggen dat een epiphone beter is dan een gibson (zeker niet), maar ik persoonlijk zie niet in waarom ik dat extra geld zou uitgeven... (tenzij zich een koopje voordoet natuurlijk :wink: )

Floris1984
21 april 2005, 13:16
Je moet het gewoon doen zoals ik het deed :)
Bij een muziekwinkel een beetje Epiphones testen, en dan vraagt er een andere klant of ik geďnteresseerd ben in het overkopen van een Gibson voor dezelfde prijs als de epi die ik op dat moment in m'n handen had 8-)

Nee maar zonder gekkigheid. Een epi is opzich prima, daar kan je echt wel wat mee. Probleem is denk ik dat je na een tijdje toch wel eigenlijk een echte Gibson wilt. Dat verlangen blijft er gewoon, tenminste dat zou voor mij gelden.

Als ik jou was zou ik naar een goeie tweedehands Gibson gaan kijken, dan heb je én een echte Gibson én een redelijke prijs voor de gitaar. Want inderdaad nieuw zijn Gibsons gewoon erg (te) duur.

Cubensis
21 april 2005, 13:20
de epiphones van nu zijn een stuk beter dan zeg 5-10 jaar geleden, de kwaliteitseisen van t moederschip (gibson) zijn een jaar of 2-3 terug aardig omhoog gegaan, zijn beter nu :), dus als ik jou was zou ik niet 2e hands gaan zoeken, of probeer eens zo'n richwood les paul

V!N
21 april 2005, 16:48
de epiphones van nu zijn een stuk beter dan zeg 5-10 jaar geleden

Integendeel !

Tot 1986 werden ze in Japan gemaakt en ik moet de eerste van na '86 nog tegenkomen die beter is dan mijn oude Jappaners. Ook de elitists.

Maar slecht ? Nee hoor .. Hooguit "minder goed dan", maar alles in verhouding met de prijs en nog zeker "goed genoeg".

groovyB3
21 april 2005, 17:22
Bruce, check even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=55364

Aanradertje!

Cubensis
21 april 2005, 18:42
de epiphones van nu zijn een stuk beter dan zeg 5-10 jaar geleden

Integendeel !

Tot 1986 werden ze in Japan gemaakt en ik moet de eerste van na '86 nog tegenkomen die beter is dan mijn oude Jappaners. Ook de elitists.

Maar slecht ? Nee hoor .. Hooguit "minder goed dan", maar alles in verhouding met de prijs en nog zeker "goed genoeg".

86 is wel iets langer dan 10 jaar geleden he....
ik bedoel, nu komt er betere zooi uit die koreafabriek dan 10 jaar terug

crapton
21 april 2005, 22:20
Er stond een tijd geleden een test in Gitarist, en die waren zeer enthousiast over de laatste generatie Les Pauls van Epiphone. Ik moet zeggen op de foto's zag het er heel goed uit. Belangrijker nog is dat men vond dat ze qua klank en bespeelbaarheid heel dicht in de buurt van een echte Gibson komen. Deze Epi's waren wel rond de 600-700 Euro.

Heb zelf een Epi Sheraton II (een 335 kloon). Elementen niet geweldig en dus ook vervangen door SD's, schakelaar ronduit kut (was al in de eerste week stuk), maar de rest is volgens mij prima. Heb wel het idee dat de gitaar ingespeeld moest worden, of is dat gewoon wennen en is dat bij elke gitaar? In elk geval vind ik het een prima gitaar voor het geld, en voor mij persoonlijk is de Gibson de meerprijs niet waard.

bazzieman
22 april 2005, 08:58
Er stond een tijd geleden een test in Gitarist, en die waren zeer enthousiast over de laatste generatie Les Pauls van Epiphone. Ik moet zeggen op de foto's zag het er heel goed uit. Belangrijker nog is dat men vond dat ze qua klank en bespeelbaarheid heel dicht in de buurt van een echte Gibson komen. Deze Epi's waren wel rond de 600-700 Euro.

dat wou ik verdorie net zeggen! :razz:
maar zelf heb ik een epi lespaul custom, en ben zeer te spreken over deze gitaar. hij speeld goed, klinkt goed en als je de kop van de gitaar weg zou doen en naast een echte gibson zetten zie je waarschijnlijk niet eens verschil!

Shaggy
22 april 2005, 09:22
weet iemand hoe de epi goldtop met p90's zijn? op hc zijn ze wel te spreken over.[/i]

Daniël_san
23 april 2005, 13:29
HC moet je niet zo geloven, als je net een gitaar hebt gekocht ga je (lijkt mij) niet zeggen dat het een kutgitaar is.....