PDA

View Full Version : Verhogen van snelheid.



moretel
7 augustus 2002, 22:17
Gister in de boekhandel gelezen in een engels gitaar tijdschrift (17 Euro !!)

Koop een metronoom

1. Bepaal je maximun speel snelheid van een riff/lick waarmee je de riff soepel in tijd en achter elkaar kunt spelen.
2. Zet de metronoom 4-5 tikken hoger en oefen de riff/lick in stukjes met pauzes.
3. Oefen er stringskips tussen door (nieuwe patrroontjes waarbij je 1 snaar overslaat).
4. Zet de metronoom 2-3 tikken terug en speel de lick continue achter elkaar. Als dit lukt is deze stand de nieuwe maximum speelsnelheid.

Herhaal het hele gebeuren.

Ik heb het zelf geprobeerd en het werkt prima.
Je bent erg geconcentreerd bezig. Niet teveel stappen op 1 dag, als je elke dag 4 tikken hoger komt kan je zelf wel uitrekenen hoe het staat na een maand consequent oefenen.
Ik oefende zelf al langer met een metronoom maar op deze manier gaat het wel effectiever.
En hoe sneller en sterker je spel door het oefenen komt ook tot uiting in de feel op lagere snelheid.
Goede oefening voor zowel shredders als "feel" spelers.

taylor
7 augustus 2002, 22:49
ja dat is wel langer bekend dat soort oefeningen(teminste bij mij)

het probleem alleen met metronoom spel als je dat te veel doet wordt je net zo'n robot of sequencer feel krijgt.

en juist in rock/ bleus ect is de feel juist erg vaak op en neer dus het refrein iets sneller dan het complet enzo.

maarja slecht is die oefening niet maar mijn idee is als je het goed kunt gewoon op feel(dus het tempo) gaan spelen.

moretel
7 augustus 2002, 22:53
Maar als je het goed kunt dan heb je je doel bereikt en heb je inderdaad de metronoom niet nodig.
Als je een bepaalt doel m.b.v. die techniek sneller beheerst heb je extra tijd over.

Raffel
8 augustus 2002, 09:38
mja, maar dat duurt dan wel ff, trust me!

taylor
8 augustus 2002, 13:24
jazeker.

rockandsoccer
9 augustus 2002, 15:00
En voor oefeningen zou ik dan het boek 'Speed mechanics for lead guitar' van Troy Stetina aanschaffen staat echt ontieglijk veel oefeningen in.

moretel
10 augustus 2002, 22:07
interessant