PDA

View Full Version : Doe verslag van een oefensessie



moretel
7 augustus 2002, 22:16
Afgelopen weken veel gitaarstudie gedaan.
Het lijkt me leuk om eens te lezen hoe andere gitaristen een serieuze oefensessie doen.
Regelmatig pak je de gitaar om te spelen en wat te pielen maar om echt vooruit te komen zal je toch serieus moeten oefenen.
Leren doe je van elkaar dus hoe zitten jullie serieuze oefensessie in elkaar?

Een voorbeeld van een van mijn oefensessie van een avond van rond de 4 uur spelen.

1.
Doornemen van Jazz/Blues schema's in verschillende toonsoorten.
Transponeren en bijbehorende toonladders.

2.
Meespelen met drumcomputer en het doornemen van toonladders, zoeken naar verbanden, modes etc.

3.
Een paar covers oefenen (de laatste weken : Woman from Tokyo en supertrouper van Deep Purple en Anthem, Fly by night, YYZ en La villa strangiato van Rush)

4.
Doorgaan op drumcomputer in bepaalde toonsoort met riffs en licks uit covers maar dan een eigen draai eraan geven.

5.
Nieuwe riffjes instuderen

6.
Oude riffjes m.b.v. een metronoom oefenen (verhogen snelheid)

7.
Meespelen met backing tracks, gewoon al het geleerde proberen uit te voeren en gewoon lekker meespelen.

Een hele lijst,
niet altijd verlopen mijn oefensessie zo maar als ik de geest en de tijd heb doe ik iets liever.

Eddie van Halen
8 augustus 2002, 21:10
Meestal speel ik in het begin ffjtes wat akkoordjes, meestal wat 'vreemde' akkoordjes, A9, Eadd9 enz enz. En ik kijk nog eens het uitgetypte blaadje met alle toonladders en probeer ik er een verband in te zien, dan probeer ik aan de hand van die toonladders een nummer te schrijven (tevens maak ik dan meestal wat leuke geluidjes op m'n effectenbak :grin: )

dan natuurlijk een warmup oefening, 1 2 3 4 1 2 3 4, enfin, jullie kennen 'm allemaal.

Daarna ga ik wat meespelen met een cd, dat kan variëren van AC/DC, Van Halen, Hendrix maar ook Ilse DeLange voor de variatie... :smile:

Dan speel ik de solo van EVH, niet Eruption, maar de 'lange' soloversie van album "Right Here, Right Now". Want ooit hoop ik die nog eens te spelen voor publiek.

Ook ga ik vanaf vorige week weer fanatiek sweepen. Ik heb weer wat ideetjes gemaakt met PowerTab en uitgeprint, die probeer ik nu dus te spelen.

daarna ga ik weer de warmup oefening spelen, maar sneller. (als pauze voor 't sweepen)

Dan nog ff weer sweepen dus.

Als laatste speel ik Eruption van EVH en dan leg ik m'n gitaar even weg, om hem een half uurtje later weer op te pakken en dan nog ff wat te pielen, meestal legato-oefeningen.

een hele lijst, en het zal heus wel eens op een andere manier gaan, maar dit is zo'n beetje alles waar ik nu mee bezig ben
(oh ja, en nummertjes uitschrijven voor de schoolband)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddie van Halen op 2002-08-08 20:13 ]</font>

AllodoX
10 augustus 2002, 00:15
Ok :smile:

1) opwarmen : standaard toonladdertjes paar keer doen

2) inleren : ik ben momenteel aan het leren om op hogere snelheid te slappen. dus dat probeer ik een half uurtje lang.

3) frustratie afreageren : heerlijk een half uurtje drummen op m'n electrische drumstel ( Roland V drums )

4) douche, zweet wegwerken, maar ook om de vingerspieren op te warmen.

5) gedurende een uurtje wat meespelen met m'n drumkit (kun je op de pc aansluiten, voor MIDI )

6) nog wat slappen gedurende een half uurtje

7) nog wat afreageren op m'n drumkit ( ook goed voor ritmegevoel op te bouwen )

:cool: werken aan nieuwe rifjes ( half uurtje )

en dan stop ik meestal. soms speel ik hierna nog een beetje met m'n electrische gitaar, maar dat is zo nu en dan een keertje.

en zo gaat dat ongeveer elke dag..

Bouke
10 augustus 2002, 00:48
- PC starten
- backingtrack selecteren (vele blues tracks gemaakt)
- half uurtje soleren, met alle truckjes die ik ken, warm worden.
- steeds weer ontdekken dat je beter eerst wat los kunt spelen
- leuke nieuwe stukjes uitzoeken en oefenen
- weer backintracks opzetten
- tijd vergeten
- vingers zeer

Bouke

moretel
10 augustus 2002, 22:06
Op 2002-08-09 23:48, schreef Bouke:
- backingtrack selecteren (vele blues tracks gemaakt)
- half uurtje soleren, met alle truckjes die ik ken, warm worden.


Klinkt goed , ik ben altijd op zoek naar nieuwe backingtracks, zijn die van jou beschikbaar?
Ik heb altijd wat moeite met hetzelf opnemen van een backingtrack.

Paul
11 augustus 2002, 15:06
Wat is een backingtrack?

Paul
11 augustus 2002, 15:12
Mijn oefensessie (ik speel overigens nog niet zo heel lang):

Meestal begin ik met wat akkoorden spelen, gewoon om er even "in" te komen.

Daarna meestal korte stukjes uit nummers oefenen, en dat kunnen zowel dingen zijn die ik op les heb gehad, of nummers die ik gewoon wil leren spelen :smile:

Dan meestal wat toonladders oefenen, en met wat ongewonere akkoorden aan de gang gaan.

En uiteindelijk gewoon van alles en nog wat spelen totdat ik er bij neerval :wink:

AllodoX
11 augustus 2002, 21:15
backingtrack zijn meestal drumcomputer en keyboard :smile: en als je een gitarist bent kan een basslijn ook wel fijn zijn, anders valt er ook maar weinig te doen :smile: