PDA

View Full Version : waar zou deze trafo voor gediend hebben?



birt
20 april 2005, 14:13
pokkeforum

birt
20 april 2005, 14:15
heb een trafo gevonden, even doorgemeten en het resultaat is dit:

de nummering op de contacten van de trafo is zo:

9 10
6 8
5 7
2 4
1 3

heb gemeten welke contacten op welke wikkelingen zaten en blijkt dat er 5 wikeklingen zijn.

op eentje waar ik niet veel weerstand kon meten (zo rond de 8,9 ohm) heb ik 6,3V gezet. (tussen 3 en 4 was dat)

even gemeten en ik meet:
tussen 1 en 2: 6,3v
tussen 5 en 6: 6,3v
tussen 9 en 10: 12,6v
tussen 7 en 8: 2,1v

er zijn dus 3 dezelfde wikeklingen, eentje die dubbel is en eentje die de helft is.

9 en 10 hebben dikkere draden van de contactpunten naar de trafo dus ik veronderstel dat dit de 230V aansluiting is.
dan zou ik 3x 115v en 1x 55V krijgen denk ik


enig idee waarvoor deze gediend zou kunnen hebben?
en waarvoor ik em zou kunnen gebruiken?

bert k
20 april 2005, 14:25
Verhuistrafo voor de States?

birt
20 april 2005, 14:54
Verhuistrafo voor de States?

ik denk dat hij daarvoor niet groot genoeg is. die verhuistrafos zijn normaal gezien toch wel vrij groot en hebben een groot vermogen. dit is maar een dingetje van een 10cm lang en 7 breed ofzo

bert k
20 april 2005, 15:22
Hoeft helemaal niet. Als hij van 220 naar 110 gaat is het een verhuizer. Misschien is hij in een specifiek apparaat ingebouw geweest, met net genoeg vermogen voor dat ene ding.

birt
20 april 2005, 19:56
hmm leuk.

maar helaas vrij onbruikbaar voor mij :D

PeeVee
21 april 2005, 12:22
9 en 10 hebben dikkere draden van de contactpunten naar de trafo dus ik veronderstel dat dit de 230V aansluiting is.
Je zou verwachten dat de wikkeling waar de meeste STROOM loopt de dikste draden heeft. Dat is doorgaans juist niet de wikkeling waar de hoogste spanning op komt te staan.

Ik heb geen idee wat het is maar lijkt wel een soort 1:2 / 2:1 / 1:1 (wikkeling in serie) scheidingstrafo.

birt
21 april 2005, 18:26
9 en 10 hebben dikkere draden van de contactpunten naar de trafo dus ik veronderstel dat dit de 230V aansluiting is.
Je zou verwachten dat de wikkeling waar de meeste STROOM loopt de dikste draden heeft. Dat is doorgaans juist niet de wikkeling waar de hoogste spanning op komt te staan.

Ik heb geen idee wat het is maar lijkt wel een soort 1:2 / 2:1 / 1:1 (wikkeling in serie) scheidingstrafo.

tussen die dikkere draden is de meeste weerstand wat dan wel weer wijst op de hoogste spanning

Dirk_Hendrik
21 april 2005, 22:05
Birt,

P (vermogen) is I (stroom) kwadraat R (weerstand) (P=I^2*R) . Dikkere draden (lage weerstand) is meer stroom bij lagere spanning. Niet omgedraaid.

birt
22 april 2005, 00:01
Birt,

P (vermogen) is I (stroom) kwadraat R (weerstand) (P=I^2*R) . Dikkere draden (lage weerstand) is meer stroom bij lagere spanning. Niet omgedraaid.

er is maar 1 draad van de 2 dikker trouwens (10) en dat is een draad die door de trafo loopt naast de wikkelingen naar de andere kant. zoals je dat ook bij oude buizentrafos ziet bij de primaire wikkeling.
dat bedoelde ik met een dikkere draad.
voor een kleine spanning meet je op een trafo ook meestal een kleine weerstand. op deze trafo meet ik weerstanden van 10,5ohm (tussen 1en2 en 5 en 6) 8,9ohm (3 en 1) 9,1 ohm (7en8) en 252ohm (tussen 9 en 10)

daarom ging ik ervan uit dat tussen die 2 polen een hoge spanning staat normaal gezien

PeeVee
22 april 2005, 12:54
tussen die dikkere draden is de meeste weerstand wat dan wel weer wijst op de hoogste spanning
Je gaat er nu vanuit dat hogere weerstand per definitie meer wikkelingen betekent... dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn... weinig wikkeling met dunner draad geeft ook hogere DC weerstand dan zelfde (of meer) aantaal wikkelingen met lekker dik draad. Is natuurlijk maar theoretisch geneuzel want je hebt al spanninen gemeten en 9 - 10 geven ook de hoogste spanningen dus inderdaad ook meeste wikkelingen in dit geval